Gå til innhold

Hvilket smør/margarin bør man spise? På brødskiva..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde Vita Hjertego var relativt sunt å ha på brødskiva, steke egg i osv.. Men det er ikke det? Hva anbefales da? Som er sunt, liksom.. Skjønner det kommer an på mengde, men prøv å forstå spørsmålet mitt likevel da. 😅🙉

Anonymkode: 1dcd0...1b5

Skrevet

Hvorfor skulle ikke Vita Hjertego være sunt nok? Det kommer nok helt an på hvem du spør, den finnes flere fraksjoner innenfor vitenskap om næringsmidler. Noen vil nok mene at smør er bedre, men det finnes lite vitenskapelig belegg for å mene dette. Personlig går jeg for det som smaker best. Litt vanskelig å forstå spørsmålet når du ikke sier noe om hvorfor Vita ikke fungerer for deg.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Jdz skrev:

Hvorfor skulle ikke Vita Hjertego være sunt nok? Det kommer nok helt an på hvem du spør, den finnes flere fraksjoner innenfor vitenskap om næringsmidler. Noen vil nok mene at smør er bedre, men det finnes lite vitenskapelig belegg for å mene dette. Personlig går jeg for det som smaker best. Litt vanskelig å forstå spørsmålet når du ikke sier noe om hvorfor Vita ikke fungerer for deg.

Skjønner. Tror jeg. 🙂 Nei, altså, jeg trodde det skulle være et toppvalg å ha på brødskiva.. Men så legger jeg det inn i Lifesum og får ikke sånn grønt smilefjes opp. 😅 Så da ble jeg skeptisk da.. Og lurte på hva som er anbefalt.. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Tror jeg. 🙂 Nei, altså, jeg trodde det skulle være et toppvalg å ha på brødskiva.. Men så legger jeg det inn i Lifesum og får ikke sånn grønt smilefjes opp. 😅 Så da ble jeg skeptisk da.. Og lurte på hva som er anbefalt.. 

Ts

Det er jo sannsynligvis på grunn av høyt fettinnhold (som igjen gir mye kalorier), men det har jo all smør/margarin. Du får eventuelt vurdere lettmargarin (ikke for steking) eller kutte ut. Kommer vel helt an på om du sliter med å få ned kaloriinntaket og om du får i deg nok fett ellers. Dersom du ønsker å få i deg høyest mulig andel umettet fett må jo Vita være ypperlig.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er smør sunnest. Margarin er ødelagt olje. Margarin er ikke noe jeg slipper inn i kroppen min hvis jeg kan velge.

Anonymkode: 6123c...1b2

• Liker 21
Skrevet

Ikke alt du spiser må være supersunt, det handler om balanse. Skal vi ta utgangspunkt i studier, så kommer smør bedre ut enn margarin, men angående de ulike merkene med smør så tror jeg ikke at det er såpass store forskjeller at du, kroppen eller helsen din vil merke noe til det, med mindre du spiser ganske store mengder smør daglig. 

Når det kommer til apper (f. eks lifesum, som du nevner) så er det viktig å være kritisk. Jeg bruker selv lifesum til å telle kalorier, men det er viktig å huske at slike apper ofte er veldig svart/hvitt. Om jeg ikke møter nøyaktig det antallet kalorier (samt fett, proteiner og karbobydrater) som er satt for hvert måltid så får jeg ikke grønt smilefjes, selv om måltidet er sunt allikevel. Appen tar ikke helheten i betraktning, og det er den som er viktigst. Det lønner seg altså som regel ikke å henge seg opp i slike små detaljer. 

• Liker 2
Skrevet

Margarin er ikke mat, det er søppel. Helst bør man spise unpasteurisert smør fra gressfora kuer, nest best er økologisk Rørossmør, til nød vanlig meierismør.

Vi holder oss unna høyprossesert mat og matliknende substanser, satser på at helse vinner over økonomiske insentiver og at norske myndigheter tar etter Brasils kostråd i nær fremtid.

https://www.vox.com/2015/2/20/8076961/brazil-food-guide

Anonymkode: 6763f...1ef

• Liker 12
Skrevet

Takk for svar, alle. 🙂 Jeg mente selve matvaren har ikke grønt smilefjes, ikke hele måltidet, men ja, viktig å være kritisk, ja. 

Men helsedirektoratet og hjerteleger anbefaler margarin, eller? Leste litt.. 

Ts 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle. 🙂 Jeg mente selve matvaren har ikke grønt smilefjes, ikke hele måltidet, men ja, viktig å være kritisk, ja. 

Ts 

Ja, myndigheters og autoriteters anbefalinger er gjennomgående veldig svart/hvitt. Det er nesten så man skulle tror at de antar at folk ikke klarer å tenke selv?

Anonymkode: f29b3...53c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Hjertelegene i Bergen anbefaler smør ihvertfall. 

Anonymkode: 6763f...1ef

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er smør sunnest. Margarin er ødelagt olje. Margarin er ikke noe jeg slipper inn i kroppen min hvis jeg kan velge.

Anonymkode: 6123c...1b2

Enig!

Men godtar litt raps som feks i Bremykt. Du trenger bare Bremykt!! Da e da so e nåke!

Anonymkode: 506fd...b6d

• Liker 3
Skrevet

Ah, TS nå tråkket du rett inn i en av de heteste kostholdsdebattene om dagen. Smør eller margarin. Her er en artikkel jeg fant som kan gi deg en smakebit på hvordan debatten går: https://forskning.no/mat-og-helse/stor-studie-frikjenner-mettet-fett/326214

Selv er jeg team smør, og tror at myndighetene kommer til å oppdatere sine råd om en stund. 

Anonymkode: e3ef8...78d

• Liker 7
Skrevet

- Kolonihagen økologisk smør, fås hos Rema

- Rørossmør mild (blå pakke)

Er de som smaker best, mener jeg, og derfor de man bør kjøpe. I tillegg er det franske smøret fra Président med saltkrystaller veldig godt, men jeg foretrekker å kjøpe norske meieriprodukter.

Om man ikke får tak i noen av de over, er også det vanlige Tine-smøret mer enn bra nok. Vi er heldige i Norge som har så god tilgang på smør av høy kvalitet.

Anonymkode: b8483...4f5

• Liker 7
Skrevet

Ingen, soggy brødskive er æsj. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Lifesum sine smilefjes er ikke alltid til å stole på. Kos deg med vita hjertego

Anonymkode: 47402...cc7

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Kan være det får surfjes grunnet solsikkeolje (mye omega 6) eller fordi det er kjemisk framstil. Jeg har troen på rent smør. 

• Liker 4
Skrevet

Bremykt tror jeg er blant de bedre alternativene til Margarin 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Eilis skrev:

Bremykt tror jeg er blant de bedre alternativene til Margarin 

Det kan godt være, men hvorfor i all verden kjøpe margarin? Og hvis man tar ut en liten klikk smør rett før man skal smøre på skiva, så blir den jo fort smøremyk.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være, men hvorfor i all verden kjøpe margarin? Og hvis man tar ut en liten klikk smør rett før man skal smøre på skiva, så blir den jo fort smøremyk.

Bremykt smaker godt og er en miks av meierismør, rapsolje, vann og vitamin D. Så et godt alternativ. Mener du at denne er usunn? 

• Liker 1
Skrevet

Ikke bruk smør på brødskiva, enkelt og greit. 

Anonymkode: 4182d...b0d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...