Gå til innhold

Når man får overdrevent god referanse fra nåværende arbedsgiver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

mens de to tidligere var lunkne, hva skal man da tro? At vedkommende har skjerpet seg, eller at nåværende arbeidsgiver ser en mulighet til å bli kvitt vedkommende?

Anonymkode: 8071c...87d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ikke annet valg enn å tro på det vedkommende sier? Folk forandrer seg forhåpentligvis til det bedre etter hvert som man får flere år på baken i arbeidslivet. 

Anonymkode: d3a51...e67

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke ha tenkt at han prøvde å blu kvitt vedkommende 😅 det kunne han vel gjort uansett. 

Anonymkode: af631...ed7

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke ha tenkt at han prøvde å blu kvitt vedkommende 😅 det kunne han vel gjort uansett. 

Anonymkode: af631...ed7

Det er utrolig vanskelig å bli kvitt en arbeidstager.  Vet om flere tilfeller hvor arbeidsgiver skryter uhemmet av en ansatt, til en eventuell ny arbeidsgiver. Kun med mål å bli kvitt han/henne.  Uetisk? Ja, det er det. Men jeg forstår det i enkelte tilfeller.  

• Liker 8
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel ikke annet valg enn å tro på det vedkommende sier? Folk forandrer seg forhåpentligvis til det bedre etter hvert som man får flere år på baken i arbeidslivet. 

Anonymkode: d3a51...e67

Nåværende arbeidsgiver har hatt vedkommende ansatt mindre en ett år. Jeg tenker at referanser i hovedsak er ærlige, men om man har en dyktig ansatt synes jeg det er spesielt å omtrent selge vedkommende inn. De to andre referansene stemte mer med magefølelsen min etter intervjuet, men man vet jo aldri.

Skrevet

Mannen driver bedrift med mange ansatte. Han skryter av alle, tom de mest håpløse- de han vil bli kvitt. Helt umulig bli kvitt udugelige ansatte. Folk som skulker jobben, sitter på mobil mesteparten av dagen, som kommer en time her og en der for sent og jukser med timelister, som blir borte et par dager uten å melde fra.... Da et det best å gi uhemmet skryt for å prøve å bli kvitt dem.

Anonymkode: 94c87...c73

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nåværende arbeidsgiver har hatt vedkommende ansatt mindre en ett år. Jeg tenker at referanser i hovedsak er ærlige, men om man har en dyktig ansatt synes jeg det er spesielt å omtrent selge vedkommende inn. De to andre referansene stemte mer med magefølelsen min etter intervjuet, men man vet jo aldri.

Hva sa de to litt mer lunkne?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva sa de to litt mer lunkne?

Tåler dårlig å få tilbakemeldinger, og var ustabil. Alle oppgaver ble gjort noen dager, andre dager ble lite gjort. Nåværende sa helt motsatt, det stusset jeg på. Hvor mye kan man endre seg på en så kort periode?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåler dårlig å få tilbakemeldinger, og var ustabil. Alle oppgaver ble gjort noen dager, andre dager ble lite gjort. Nåværende sa helt motsatt, det stusset jeg på. Hvor mye kan man endre seg på en så kort periode?

Ville tenkt at nåværende vil ha vedkommende ut av bedriften... 

• Liker 7
Skrevet

Hallo? Det er jo forskjell på den som gir referansene også. Sprudle-solveig på 25 eller 45 gir en annen referanse enn Nøktern-nils 41.

Anonymkode: 1bea1...818

• Liker 4
Skrevet

Hallo? Det er jo forskjell på den som gir referansene også. Sprudle-solveig på 25 eller 45 gir en annen referanse enn Nøktern-nils 41.

Anonymkode: 1bea1...818

Skrevet
11 minutter siden, Hannah80 skrev:

Det er utrolig vanskelig å bli kvitt en arbeidstager.  Vet om flere tilfeller hvor arbeidsgiver skryter uhemmet av en ansatt, til en eventuell ny arbeidsgiver. Kun med mål å bli kvitt han/henne.  Uetisk? Ja, det er det. Men jeg forstår det i enkelte tilfeller.  

Dette.

En tidligere kollega av meg hadde MYE fravær og ledelsen ønsket å bli kvitt henne, så da hun søkte ny jobb og de ringte derfra for referanse fikk de en svært pyntet sannhet om at hun var pålitelig og ikke ofte borte fra jobb. Hun ble ansatt på det nye stedet og de er neppe særlig fornøyd, men...

Anonymkode: 7d930...368

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun trives bedre på den nye plassen og derfor gjør en god jobb. Eller har bedre sjefer der sånn at hun yter mer! Hvis man skal prøve å være positiv her. 

• Liker 9
Skrevet

Kan være så mangt, men ville nok kjent etter på magefølelsen her.

Synes likevel om det blir avslag på jobbsøknad i dette tilfellet. At eg ville sagt ifra til søker angånde referansene som kom tilbake lunkne ivertfall om det er referanser hun har oppgitt.

Det kan fint nok være at hun har forbedret seg eller at det bare er tidligere arbeidsgiver som bærer nag. Er forskrekkelig mye dårligere ledere og arbeidsmiljø også.

Anonymkode: eba8c...d21

• Liker 1
Skrevet

1BC8C63E-C7DA-4FB5-9C82-CE4B76C57BDC.jpeg

Anonymkode: 353db...480

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner en som har en såkalt prestisje-jobb, lang utdannelse osv. Hun slet seg gjennom utdannelsen i utlandet og kjæresten dro ned hver helg for å hjelpe henne ro den i land. Første jobben fikk hun beskjed om å søke seg et annet sted, da sjefen mente hun ikke passet inn der. Han ga henne en super referanse til ny arb. giver. Neste jobb fikk hun flere advarsler om å skjerpe seg, hun klarte ikke jobben godt nok. Til slutt ble hun «permittert», som eneste ansatt. Fikk så en ny jobb og igjen gode referanser.

Anonymkode: c1116...044

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

En tidligere kollega av meg hadde MYE fravær og ledelsen ønsket å bli kvitt henne, så da hun søkte ny jobb og de ringte derfra for referanse fikk de en svært pyntet sannhet om at hun var pålitelig og ikke ofte borte fra jobb. Hun ble ansatt på det nye stedet og de er neppe særlig fornøyd, men...

Anonymkode: 7d930...368

Ikke så uvanlig dette nei, men det kan også slå tilbake på den som gir referanser, ofte hvis det er en smal bransje. Det å gi en overdrevent positiv referanse kan i noen bransjer gjøre at den som gir referansen stiller seg selv i et dårlig lys når det gjelder senere jobbmuligheter. 

Anonymkode: a3a93...4cb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så uvanlig dette nei, men det kan også slå tilbake på den som gir referanser, ofte hvis det er en smal bransje. Det å gi en overdrevent positiv referanse kan i noen bransjer gjøre at den som gir referansen stiller seg selv i et dårlig lys når det gjelder senere jobbmuligheter. 

Det samme gjelder om man gir en dårlig referanse. Hvorfor si ja til å være referanse om man har mest negativt å komme med? Da bør man takke nei.

Anonymkode: 0dc83...906

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder om man gir en dårlig referanse. Hvorfor si ja til å være referanse om man har mest negativt å komme med? Da bør man takke nei.

Anonymkode: 0dc83...906

Det stemmer at man også kan oppleve rekyl hvis man gir en uberettiget dårlig referanse ja, men dette blir i min erfaring ikke plukket opp like often. En uberettiget dårlig referanse kan føre til at den det refereres til ikke ansettes i jobben, og dermed blir jo ikke referansen hverken bekreftet eller avkreftet. En uberettiget positiv referanse, vil på den andre siden kunne føre til at den det refereres til blir ansatt, og hvis inntrykket til ny arbeidsgiver da ikke stemmer overens med det som ble sagt av referansen, så vil den som ga den uberettigede positive referansen kunne bli ansett som en som leker litt for mye med store ord. Noe som ikke er positivt i visse bransjer. 

Skrevet

Er det vanlig å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse? Det ville ikke jeg gjort. Det er jo neppe populært at man søker seg vek?

Anonymkode: eb6a0...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...