Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er nå i prosessen om å "forhandle" ny samværsavtale med min datter. 

Tidligere har jeg hatt samvær i alle feriene og halvparten av jul og påske. 

I de siste årene har motparten mot min og barnet sin vilje trumpet igjennom at jeg mister 1 ferie annenhvert år og hatt annenhver hele julen/nyttår pluss påske. 

For ett par måneder siden var vi hos familievernkontoret om en ny ordning vi ble begge enige om. Detaljene rundt dette er ganske kompliserte, men summasumarium ble jeg flyttet 1 samværsklasse opp, denne samværsklasse har jeg egentlig hatt i flere år, men grunnet at motparten bløffet meg ned en samværsklasse har jeg betalt ett enormt stort barnebidrag. 

Når jeg ble dyttet opp en samværsklasse så kommer motparten med en ny samværsavtale hun ønsker jeg skal skrive under på, hvor jeg da først og fremst har mistet 17 dager med samvær og imellom ene ferien ikke ser datteren min på bortimot 36 uker. Samværsavtalen lagt frem av motpart blir også av åpenbare årsaker kun skrevet 1 gang i året, så da blir jeg å hoppe ned en, samværsklasse igjen å må tilbake til ett ganske høyt bidrag. 

Avtalen vi ble enige om var hos familievernkontoret, og i tillegg ringt inn til nav for å bekrefte. Ingenting ble gjort skriftlig.

Det jeg lurer på, kan virkelig motparten bare ut av det blå skrive en helt annerledes avtale, kreve jeg skal skrive under (ellers blir det rettsak ifølge motpart) 

Hva er mitt og barnet sine rettigheter oppi dette? 

Vel å merke, jeg har ikke noe problem med å betale bidrag og er villig å se datteren min så mye som mulig og har hatt minimalt med avtalebrudd på avtalene tidligere, jeg har kun føyd meg etter motpartens ønske da konfliktnivået er skyhøyt fra den siden. Her er ett godt hjem med flere søsken og stødig økonomi. 

Grunnen til at jeg har hatt ferier er pga at jeg bor 5 timer unna med bil. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Motparten», ja. Strålende utgangspunkt for samarbeid.

Hvis dere ikke blir enige om en avtale kan både du og hun gå til retten. Der vil du være tjent på å fokusere mindre på samværsklasser.

Anonymkode: bcee8...3ed

• Liker 3
Skrevet

Motparten ble brukt for å ikke definere kjønn, men jeg ser det har du allerede gjort. Å samværsklasse er ikke noe fokus for min del. Hva jeg ønsker er å ha samvær med mitt barn som har søsken og god kontakt med hjemmet her. Hvis samværet blir mindre så mister hun jo den kontakten som kommer til å ha stor innvirkning på henne når hun blir større. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Jeg går ut ifra at hun er under 12, hvis ikke skal hun selv bli hørt i samværsdiskusjonen.

Hvis dere har gjort opp en avtale via FVK og NAV, så kan hun ikke bare endre den nei. Dere kan selvsagt gå rettens vei, men det naturlige er å først gå tilbake til FVK.

Anonymkode: 1a5bf...7b5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lurve skrev:

Motparten ble brukt for å ikke definere kjønn, men jeg ser det har du allerede gjort. Å samværsklasse er ikke noe fokus for min del. Hva jeg ønsker er å ha samvær med mitt barn som har søsken og god kontakt med hjemmet her. Hvis samværet blir mindre så mister hun jo den kontakten som kommer til å ha stor innvirkning på henne når hun blir større. 

Kjemp så godt du kan. Og neste gang du vurdere Å få barn, pass på hvem du får barn med. Å velge riktig er faktisk essensielt. Er helt sykt for meg hav slags mennesker man velger å få barn med.

Anonymkode: 1c190...24a

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet? Jeg går ut ifra at hun er under 12, hvis ikke skal hun selv bli hørt i samværsdiskusjonen.

Hvis dere har gjort opp en avtale via FVK og NAV, så kan hun ikke bare endre den nei. Dere kan selvsagt gå rettens vei, men det naturlige er å først gå tilbake til FVK.

Anonymkode: 1a5bf...7b5

Hun er under 12, sånt sett så har ikke så mye hun skulle ha sagt selv enda. 

Så vidt jeg har forstått hele prosessen er jo avtalen gjeldende frem til evt ny kontrakt skrives, men for å si det mildt så vil jeg ikke få kuttet samværet mere da det allerede er langt under det jeg ønsker og får til av samvær.  Men igjen, hvis motpart ønsker å gå til retten så blir jo dette en enorm kostbar affære for alle sammen, penger som heller kunne gått barna til gode. 

Konfliktnivået har vært høyt hele levetiden, derav bestemte jeg meg for å dra langt vekk ifra det da det ikke var godt for noen slik det var. 

Men at det skulle bli enda verre mtp hvor lite jeg får se henne nå med denne nye, avtalen, selv om ordningen før hverken ødelegger for skole, fritiden hennes i hjemmet og at hun får ha ferie der oppe, men nå bli strupet ned til 16 dager pluss 4 uker hvis motparten føler for det, da er det noe som skurrer. 

Skrevet

kommer man ikke til enighet, så er det 50:50 deling som er regelen.

Anonymkode: 51107...1ec

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er jeg ganske sikker på at den påstanden er feil og for det andre umulig i vår situasjon da jeg bor langt unna barnet

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil. Du bør ikke komme med påstander om ting du ikke har greie på.

Og ts, det var du som skrev kjønnet først. Les innlegget ditt.

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er så feil som det kan bli. Kommer dette til retten så skal det gode grunner til hvis retten skal vurdere 50/50, og godt samarbeid og bosted i nærheten/innenfor samme skolekrets er det første retten vurderer.

Anonymkode: e2dfe...383

Skrevet
9 timer siden, Lurve skrev:

Du har allerede definert det selv (uthevet nedenfor). Hvis du har det med å anklage andre for ting du gjør selv og så ikke klarer å innrømme det er det sannelig ikke rart at du kommer i konflikt med eksen.

9 timer siden, Lurve skrev:

Hei

Jeg er nå i prosessen om å "forhandle" ny samværsavtale med min datter. 

Tidligere har jeg hatt samvær i alle feriene og halvparten av jul og påske. 

I de siste årene har motparten mot min og barnet sin vilje trumpet igjennom at jeg mister 1 ferie annenhvert år og hatt annenhver hele julen/nyttår pluss påske. 

For ett par måneder siden var vi hos familievernkontoret om en ny ordning vi ble begge enige om. Detaljene rundt dette er ganske kompliserte, men summasumarium ble jeg flyttet 1 samværsklasse opp, denne samværsklasse har jeg egentlig hatt i flere år, men grunnet at motparten bløffet meg ned en samværsklasse har jeg betalt ett enormt stort barnebidrag. 

Når jeg ble dyttet opp en samværsklasse så kommer motparten med en ny samværsavtale hun ønsker jeg skal skrive under på, hvor jeg da først og fremst har mistet 17 dager med samvær og imellom ene ferien ikke ser datteren min på bortimot 36 uker. Samværsavtalen lagt frem av motpart blir også av åpenbare årsaker kun skrevet 1 gang i året, så da blir jeg å hoppe ned en, samværsklasse igjen å må tilbake til ett ganske høyt bidrag. 

Avtalen vi ble enige om var hos familievernkontoret, og i tillegg ringt inn til nav for å bekrefte. Ingenting ble gjort skriftlig.

Det jeg lurer på, kan virkelig motparten bare ut av det blå skrive en helt annerledes avtale, kreve jeg skal skrive under (ellers blir det rettsak ifølge motpart) 

Hva er mitt og barnet sine rettigheter oppi dette? 

Vel å merke, jeg har ikke noe problem med å betale bidrag og er villig å se datteren min så mye som mulig og har hatt minimalt med avtalebrudd på avtalene tidligere, jeg har kun føyd meg etter motpartens ønske da konfliktnivået er skyhøyt fra den siden. Her er ett godt hjem med flere søsken og stødig økonomi. 

Grunnen til at jeg har hatt ferier er pga at jeg bor 5 timer unna med bil. 

Anonymkode: da169...303

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har allerede definert det selv (uthevet nedenfor). Hvis du har det med å anklage andre for ting du gjør selv og så ikke klarer å innrømme det er det sannelig ikke rart at du kommer i konflikt med eksen.

Anonymkode: da169...303

Hva har dette med saken å gjøre. Her spør ts om løsninger, ikke om ts sine skrivemåte... 🤦‍♀️ 

Anbefaler at dere går til FVK. Si til eksen din i forkant at hvis dere ikke blir enige om samvær, så blir det en rettsak.

"Mye vil ha mer". 

Anonymkode: fa408...4d6

• Liker 4
Skrevet

Ja, en liten skivebom der ift det med kjønn, da hadde jeg helt sikkert vært mer betjent med å skrive inn kjønn da fokuset er på skrivemåten min. Så beklager at det hadde sneket seg inn🙂

Vel, etter mange år med konflikt så føles det jo ut som jeg stanger mot en part som vil det helt motsatte, så sånt sett kan det forklare også skrivemåten, men det var for å ikke definere kjønn for å få råd og tips så nøytrale som mulig. 

Vel, jeg er far, samværsforelder så da er den katten ut. 

Kan vi da se på hva jeg lurer på istedet?

For jeg synes gjennom hele perioden som samværsforelder at systemet er veldig ujevnt fordelt, jeg har ikke gjort annet enn å godtatt hele veien. Og nå hvis jeg ikke godtar det nye kravet så blir det rettsak og stor belastning for alle. 

Hvis jeg ikke går rettens vei så ser jeg datteren min 30 dager i året, å sikkert enda, mindre om 1 år det er en stor forskjell på slik vi hadde det før og uten noen som helst grunn annet enn at bidraget hennes gikk ned betraktelig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har skrevet under på en samværsavtale du ikke er enig i, så er det din egen feil. Det kan godt hende at mor er en manipulativ drittsekk, men da må du ta høyde for det, og så tar du ansvar for hva du signerer og godtar. Ikke godta noe muntlige avtaler.

Anonymkode: 0135e...3df

• Liker 1
Skrevet

Ser nå at du ikke har signert enda. Og det gjør du ikke før dere har funnet en løsning som er bra for barnet og som også fungerer for deg.

Anonymkode: 0135e...3df

Skrevet

Hvem flyttet og hvor gammelt er barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...