AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har hatt 2-3 intervjuer siste halvåret, hvor jeg har fått sterke indikasjoner på at jobben er min. I det første intervjuet var jeg eneste kandidat (åpen søknad) og etter andregangsintervju sa de at "Du hører helt klart fra oss. Dette blir bra". De skulle bare ringe referansen min først. Jeg sa fra til sjefen at de kom til å ringe, og hun prøvde da å snakke meg ut av det ved å si mye stygt om firmaet. Jeg hørte aldri noe mer fra de jeg var på intervju hos etter samtalen deres. I det siste intervjuet jeg hadde følte jeg meg også ganske trygg på at det gikk bra. De ba ikke om referanse, men kjenner sjefen min. Jeg nevnte for sjefen min at dette var en mulighet jeg så på i tilfelle det kom ut, og hun ble ikke blid. Jeg skulle høre fra intervjuerne i løpet av forrige uke, uansett utfall, men har ikke hørt noe enda. Jeg skal nå på jobbintervju for å få drømmejobben, og vet ikke hva jeg skal si hvis de spør etter referanse. Får vel aldri vite om hun saboterer, men er livredd for at hun skal ødelegge dette for meg. Vet heller ikke om det er innafor å si sannheten i intervjuet, da det kan regnes som baksnakking. Hva gjør jeg? Har ikke andre referanser, annet enn mamma som jeg jobbet for når jeg var yngre. Anonymkode: 5ec02...f43
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Man bruker ikke nåværende sjef som referanse, så enkelt er det. Bruk andre i organisasjonen som vil deg vel, personer du har jobbet med i frivillige organisasjoner, bare ikke nåværende sjef. Ikke nevn at du søker andre jobber i det hele tatt. Anonymkode: 8b412...e2c 29
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Det er helt klart uheldig å bruke nåværende sjef som referanse, hvis hun ikke ønsker du skal dra. 0 Kan du be henne lage en skriftlig referanse til deg, så du også ser hva hun skriver? I tillegg finn og print ut retningslinjer for referanser. Hun skal være objektiv. Anonymkode: 0a9ca...d5c 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Bruken annen kollega? Det er ingen regels om sier at du må bruke akkurat sjefen s om referanse. Jeg brukte den kollegaen som hadde fungert som "fadder"/mentor for meg da jeg byttet fra min første jobb. Hun hadde ingen form for lederansvar for meg. Anonymkode: aa0d0...948 15
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt 2-3 intervjuer siste halvåret, hvor jeg har fått sterke indikasjoner på at jobben er min. I det første intervjuet var jeg eneste kandidat (åpen søknad) og etter andregangsintervju sa de at "Du hører helt klart fra oss. Dette blir bra". De skulle bare ringe referansen min først. Jeg sa fra til sjefen at de kom til å ringe, og hun prøvde da å snakke meg ut av det ved å si mye stygt om firmaet. Jeg hørte aldri noe mer fra de jeg var på intervju hos etter samtalen deres. I det siste intervjuet jeg hadde følte jeg meg også ganske trygg på at det gikk bra. De ba ikke om referanse, men kjenner sjefen min. Jeg nevnte for sjefen min at dette var en mulighet jeg så på i tilfelle det kom ut, og hun ble ikke blid. Jeg skulle høre fra intervjuerne i løpet av forrige uke, uansett utfall, men har ikke hørt noe enda. Jeg skal nå på jobbintervju for å få drømmejobben, og vet ikke hva jeg skal si hvis de spør etter referanse. Får vel aldri vite om hun saboterer, men er livredd for at hun skal ødelegge dette for meg. Vet heller ikke om det er innafor å si sannheten i intervjuet, da det kan regnes som baksnakking. Hva gjør jeg? Har ikke andre referanser, annet enn mamma som jeg jobbet for når jeg var yngre. Anonymkode: 5ec02...f43 Ring de du var på intervju hos, og spør de rett og slett om hva hun sa om deg. Jeg opplevde at en sjef faktisk sa til meg at jeg gjerne måtte bruke h*n som referanse, og så viste det seg at h*n bare hadde snakket meg ned. Ble mildt sagt sjokkert og lei meg, for jeg gjorde alt for den jobben og fikk bare dritt igjen. Opplevde som deg at intervjuene gikk kjempe bra, og så fikk jeg avslag på avslag. Anonymkode: a4beb...519 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Be som skriftlig referanse, du har rett på en nøytral en i det minste. Deretter forklare du på intervjuet at helst ikke vil bruke nåværende arbeidsgiver som muntlig referanse da du ikke de trur de tar din avskjed så bra. Anonymkode: 99ad9...254 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 Få noen du kjenner til å ringe henne og late som det er en referansesjekk, så finner du ut hva hun sier? Anonymkode: e6b4d...f73 15
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 TS her: Takk for mange gode svar! Må bare nevne at jeg ikke har så mange kollegaer. Vi jobber også skift, og er sjeldent sammen. Ønsker å bruke en kollega, men er usikker på hvordan det vil se ut for ny arbeidsgiver om det kommer frem at vi ikke jobber noe særlig sammen. Anonymkode: 5ec02...f43 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bruker ikke nåværende sjef som referanse, så enkelt er det. Bruk andre i organisasjonen som vil deg vel, personer du har jobbet med i frivillige organisasjoner, bare ikke nåværende sjef. Ikke nevn at du søker andre jobber i det hele tatt. Det dummeste man kan gjøre er å bruke nåværende sjef som referanse. De vil ikke at du skal slutte og potensielt få deg en bedre jobb. Det var episode der en lærling/kollega ville få seg ny læreplass. Han søkte stillingen som flyvert hos Norwegian. Han brukte vår sjef som referanse. De ringte sjefen vår og han sa tydeligvis noe nedsette angående denne lærlingen. Det endte med at han ikke fikk læreplassen. Når denne lærlingen sa hvorfor fikk jeg ikke jobben så sa sjefen: du er for verdifull for oss. 🤣 Anonymkode: 40fc1...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 Ville bare brukt nåværende sjef om feks et vikariat var snart ferdig. Ellers bruker du en leder fra tidligere jobb, kollega eller leder fra verv o.l. Noen som kan i hverfall snakke deg opp, ikke ned. Jeg har opplevd min del av dårlige referanser og det var ikke fordi jeg gjorde en dårlig jobb i de arbeidsplassene.. Anonymkode: 8d69f...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Dette er The Gold Example på hvorfor den såkalte referanse-tradisjonen er helt avleggs og ikke minst hvor lett den kan misbrukes. Det er faktisk helt sykt at noen ord fra bare en person over telefonen kan "make or break" din fremtid og dine muligheter. Dette har jeg hatet fra første dag, nemlig at en forholder seg til denne tradisjonen. Jeg lurer også på om slik sabotering er lov, enten direkte eller indirekte, for det er helt jævlig. Jeg det faktisk økonomisk og karrieremessig sabotasje som gjør at du lider økonomiske tap. Jeg vet ikke om det går an å saksøke en referanse pga dette, men jeg vet også at jeg hadde reagert på min måte, for jeg hadde ikke funnet meg i det. Det er på høy tid å kvitte seg med "sier-noe-muntlig-i-telefonen" tradisjonen, og en bør utvikle en skikkelig og ordentlig detaljert, skriftig attest som vil måtte fylles ut med detaljer og det er denne detaljerte attesten en burde kunne bruke. Så slipper man å ringe referanser. Attesten måtte godkjennes av både arbeidstager og potensiell psykopat sjef, og da har begge skrevet under og det blir da den formelle, skriftlige referansen som skal brukes. Er det uenighet om hva som skal stå i den visse steder, så må den som har mest bevis for det de sier, få trumfe gjennom, og ikke synsinger. En attest er også mer transparent, mens muntlig referanse er IKKE det. Bare dette i seg selv burde være nok for å bli kvitt hele referansesystemet. Hvor mange ganger har en ikke lest om at folk har brukt også "fake" referanser, slik som venner, osv? Fullt forståelig når man har en Poooop-I-Hodet sjef, men en detaljert attest hadde fjernet behovet for alt dette. Anonymkode: 0f5ba...68c 17
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Fy altså, slike fæle sjefer burde skamme seg. Håper de får det tilbake i karma en dag. Anonymkode: 17cea...288 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er The Gold Example på hvorfor den såkalte referanse-tradisjonen er helt avleggs og ikke minst hvor lett den kan misbrukes. Det er faktisk helt sykt at noen ord fra bare en person over telefonen kan "make or break" din fremtid og dine muligheter. Dette har jeg hatet fra første dag, nemlig at en forholder seg til denne tradisjonen. Jeg lurer også på om slik sabotering er lov, enten direkte eller indirekte, for det er helt jævlig. Jeg det faktisk økonomisk og karrieremessig sabotasje som gjør at du lider økonomiske tap. Jeg vet ikke om det går an å saksøke en referanse pga dette, men jeg vet også at jeg hadde reagert på min måte, for jeg hadde ikke funnet meg i det. Det er på høy tid å kvitte seg med "sier-noe-muntlig-i-telefonen" tradisjonen, og en bør utvikle en skikkelig og ordentlig detaljert, skriftig attest som vil måtte fylles ut med detaljer og det er denne detaljerte attesten en burde kunne bruke. Så slipper man å ringe referanser. Attesten måtte godkjennes av både arbeidstager og potensiell psykopat sjef, og da har begge skrevet under og det blir da den formelle, skriftlige referansen som skal brukes. Er det uenighet om hva som skal stå i den visse steder, så må den som har mest bevis for det de sier, få trumfe gjennom, og ikke synsinger. En attest er også mer transparent, mens muntlig referanse er IKKE det. Bare dette i seg selv burde være nok for å bli kvitt hele referansesystemet. Hvor mange ganger har en ikke lest om at folk har brukt også "fake" referanser, slik som venner, osv? Fullt forståelig når man har en Poooop-I-Hodet sjef, men en detaljert attest hadde fjernet behovet for alt dette. Anonymkode: 0f5ba...68c Helt enig i dette!! Anonymkode: 5ec02...f43
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg var på jobbintervju for et par år siden og da var de KUN interessert i min daværende sjef. Syns det var litt ubehagelig, selv om jeg ikke har noe uoppgjort med sjefen. Anonymkode: 2e6c7...3b4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Dere som sier man ikke skal bruke nåværende leder som referanse. De fleste arbeidsgivere ønsker nettopp leder som referanse. Sist jeg var på intervju sa jeg at jeg ikke ville bruke leder, men de stilte spørsmål ved dette og fremla det som at det var negativt. De ville ikke godta kun en vanlig kollega som referanse. Anonymkode: d25be...2f0 2
Hank Amarillo Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 Hvor vanlig er det motsatte mon tro? At arbeidsgiver gir en fantastisk referanse til en elendig arbeider med godt stillingsvern eller noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 Gjør som en annen i tråden her nevnte: få noen til å ringe sjefen din og utgi seg for å være en potensiell arbeider for deg:)! Smart! Anonymkode: dad04...cd2 3
VoksenApekatt Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 Uansett hva du gjør, du må for all del ikke få en venn til å ringe sjefen og spørre etter referanse. Falsk informasjon, enten det firmanavn eller eget navn for den saks skyld må da oppgis, og du som arbeidstaker risikerer å bli svartelistet på ikke bare din nåværende arbeidsplass, men på alle fremtidige i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 10 minutter siden, VoksenApekatt skrev: Uansett hva du gjør, du må for all del ikke få en venn til å ringe sjefen og spørre etter referanse. Falsk informasjon, enten det firmanavn eller eget navn for den saks skyld må da oppgis, og du som arbeidstaker risikerer å bli svartelistet på ikke bare din nåværende arbeidsplass, men på alle fremtidige i tillegg. Er da bare å finne på noe fiktivt..? Hadde bedt om skriftlig referanse fra nåværende sjef, og brukt tidligere sjefer på referanselisten - og de på intervjuet hadde spurt hadde jeg bare svart at nåværende arbeidsgiver ikke ønsker at jeg skal slutte og tar det personlig, så føler meg ikke trygg på en representativ referanse derifra, men at de gjerne kan ringe alle kollegaene mine. Anonymkode: dcae5...f13 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, Hank Amarillo skrev: Hvor vanlig er det motsatte mon tro? At arbeidsgiver gir en fantastisk referanse til en elendig arbeider med godt stillingsvern eller noe sånt. Sjefen på jobben min ga en bra referanse til en kollega av meg som han ikke var fornøyd med i det hele tatt, men han gjorde det for å bli kvitt hun fortest mulig. Anonymkode: b88e9...7b8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå