Gå til innhold

Hva er dette insektet inne i leiligheten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ble redd insekter og sånt etter å ha sett en tråd her om veggedyr og fugleloppe. Har aldri tenkt på det før, men husker at jeg hadde noe rart krabbende på vinduskarmen min, og ble med en gang redd.

Klarte endelig å få fatt i en etter intens leting med lommelykt i alle kriker og kroker, fant den i en pappeske jeg har liggende. Den likte ikke lyset, og krabbet veldig fort bort fra det, virket som den kunne "hoppe" også? Det eneste jeg kan huske å ha hatt er en sånn gul marihønne som døde på vinduet mitt, må ha krabbet inn gjennom vinduet i blokka.

lxppCot.jpg

Den har sånn 7 prikker på kroppen. Noen ide hva dette er for noe? Burde jeg være redd for den? Er livredd om det kan være noe farlig for kroppen, men jeg kan ikke huske noe bitt, så kanskje den er helt ufarlig?

Anonymkode: 62add...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva slags insekt det er, men fin er den hvertfall og den er nok ikke livsfarlig 😄

Anonymkode: 5222a...7ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant flere av den, hjelp! Noen av dem bittesmå. De kravlet rundt og det føles veldig ubehagelig.

Skrevet

Alle hjem har noen insekter fastboende. Dette insektet har jeg ikke sett før. Heller ikke på noe liste over skadedyr eller ting som biter.

Anonymkode: 52366...710

• Liker 2
Skrevet

TS: takk, veldig beroligende svar. Skal jeg bare la det gå som "nomalt" eller anbefales noe mer? Spray med noe etc?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk!

Holdt på å ikke få sove jeg, når jeg så jeg hadde flere her. Det er ikke så mange, men blir likevel redd for dem.

Virker om om de bare står der i ro og ikke beveger seg før jeg lyser opp. Men, den jeg tok bilde av hadde flekker, det hadde ikke denne?

Fant et lite i hjørne på skapet dødt innsekt, kanskje her de lever.

Skrevet

Mente at jeg fant andre døde innsekt som sikkert kom seg inn fra vindu og bak skapet, sikkert her de har fått seg mat?

Skrevet

Hadde kontakta eit skadedyrselskap for å høyre 😊 du trwnger jo ikkje booke dei, men dei kan svare kjapt på om det er noko du bør ta tak i kjapt eller berre kan slappe av med 😊

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk!

Holdt på å ikke få sove jeg, når jeg så jeg hadde flere her. Det er ikke så mange, men blir likevel redd for dem.

Virker om om de bare står der i ro og ikke beveger seg før jeg lyser opp. Men, den jeg tok bilde av hadde flekker, det hadde ikke denne?

Fant et lite i hjørne på skapet dødt innsekt, kanskje her de lever.

Det er tyvbiller du har. Rydde matskapet og dyrefor om du har dyr og støvsug. Det burde løse problemet med mindre du har en død gnager i veggen🙃 men det ville du isåfall ha luktet.

Anonymkode: e0d25...3b1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er tyvbiller du har. Rydde matskapet og dyrefor om du har dyr og støvsug. Det burde løse problemet med mindre du har en død gnager i veggen🙃 men det ville du isåfall ha luktet.

TS: Takk. Står på nett det er noe av det mest vanligste vi kan få. Men, jeg har aldri lært om det eller visst om det. Mye nyttig man lærer seg! (tipper jeg aldri ville lagt merke til det med mindre )

Bor i borrettslag, mulig de kommer inn gjennom sprekk, hadde nylig noe reparasjoner der jeg fant noen etter forsikringssak der naboen over skadet alt, måtte rive opp masse og legge nytt.

Tørrmaten står i høyt skap over ovnen, eneste som står ute er søpla. Mener jeg har veldig gode rutiner på dette her. Ser ikke noe spesielt der inne i matskapet heller, har hermetikk (mais o.l.), krydder, havregryn og sukker pakket inn i plastikk. Men, hvis jeg må så kan jeg godt kaste alt 😊

Uansett takk, mye syting fra meg uten at det var noe farlig... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Takk. Står på nett det er noe av det mest vanligste vi kan få. Men, jeg har aldri lært om det eller visst om det. Mye nyttig man lærer seg! (tipper jeg aldri ville lagt merke til det med mindre )

Bor i borrettslag, mulig de kommer inn gjennom sprekk, hadde nylig noe reparasjoner der jeg fant noen etter forsikringssak der naboen over skadet alt, måtte rive opp masse og legge nytt.

Tørrmaten står i høyt skap over ovnen, eneste som står ute er søpla. Mener jeg har veldig gode rutiner på dette her. Ser ikke noe spesielt der inne i matskapet heller, har hermetikk (mais o.l.), krydder, havregryn og sukker pakket inn i plastikk. Men, hvis jeg må så kan jeg godt kaste alt 😊

Meget mulig de kommer fra naboen da. Hvis naboen er urenslig er det bare å sette i gang med å fuge bak lister og generelt alt av sprekker/ rørgjennomføringer. Lykke til😊

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

De kan bo i isolasjonen, i sprekkene mellom tapeten og veggen og over alt hvor det potensielt er døde fluer, edderkoppnett, på kjøkkenet hvor det kan være brødsmuler eller melrester i kjøkkenskapet, you name it, de spiser alt mulig, men er ikke regnet som et skadedyr fordi de ikke gjør skader på huset generelt.
De kan finne på å gnafse på melet ditt, eller tørr pasta eller andre ting, men de er hverken farlige eller skadelige, så hvis du opplever at det er flere, så er de mer irriterende enn noe annet.
Litt som de fordømte fluene som kommer inn i hus hver høst XD

Vi har dem vi også, men jeg ser veldig lite til dem og de kommer tilbake uansett hvor mye jeg tar ut og støvsuger i matskapet, så det er tydelig at de liker seg i gamle hus. (byggeår 1936)
Jeg tror at hvis vi skal bli helt kvitt dem hos oss, så må vi rasere hele huset og bygge opp helt nytt.
Jeg var like stressa som deg da jeg først oppdaget dem, for jeg trodde det var sånne brune pelsbiller som spiser klær, særlig ull og bunader og sånt, men det viste seg at det var en ufarlig gjest, så da får de stort sett være i fred. Husedderkoppene som bor i hjørnene spiser litt på dem også, så det går liksom opp i opp.

• Liker 1
Skrevet

Takk til alle som svarte. Fant ut at det ikke er tyvbille, men en støvlus https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/stovlus/ bare en annen rase enn det som er mest vanlig. FHI sier den er vanlig, faktisk så vanlig at det er den de oftest får inn fra folk som har tatt prøver. Man kan se det på at den ser ut som en edderkopp og har fremtredende hode/øyne. Den lever der det er fuktig/matskapet/bøker/papir/papp og spiser mugg som befinner seg på det, så de er vanlig der det er fuktig.

Det er IKKE skadedyr. Her er noe vanlig som er vanskelig å bli kvitt fordi de finnes overalt. Kommer seg inn i hus gjennom alt mulig rart, f.eks. infisert mel, pappesker, etc. De bor overalt ute på planter, trær, inngangen, etc. Så det er IKKE noe å være redd for.

Jeg har tenkt litt over det her hysteriet rundt dyr som kravler rundt og laget meg en egen konklusjon: Jeg har blitt alt for redd noe jeg ikke trenger å være redd for.

Her i Norge er det relativt kaldt, vi er ikke vant til ting som kravler inne. Men, jeg har vært i utlandet og sett kakerlakker, etc, alt mulig av krypdyr inne der det er varmere strøk. Dette her er ikke noe å være redd for. Sølvkre, skjeggkre, støvlus må du regne med at du kan få i hus, men det er ikke farlig så lenge du støvsuger godt og holder fuktigheten nede. Det er du selv som lar situasjonen gå ut av kontroll om du har masse fukt inne og aldri støvsuger.

Håper denne posten hjelper noen som ble like redd som meg selv. Har du mange kan du sikkert ordne med bekjempelse av de, men viktigst er å støvsuge og fjerne fukten, så forsvinner de av seg selv. Er det noe du skal være redd for er det veggedyr, skabb og sånne greier som suger blod og bor i senga di. De andre plager deg ikke, de bare eter støv, papp og papir. I verste fall ser du kre springe av gårde når du skrur på lyset eller støvlus i melet ditt.

Som et tilleggsspørsmål: FHI sier man ikke burde vaske men heller støvsuge, men moren min er uenig og sa helt klart til meg at jeg må vaske gulvet/skapene ofte. Kanskje det er på tide med å slutte å vaske med så mye vann inne?

• Liker 2
Skrevet

Bruker du for mye vann når du vasker, eller vasker for ofte, kan det faktisk legge til grunn for små vannskader og økt forekomst av mugg hvis du ikke er ekstremt nøye med å tørke opp igjen med papir, så jeg synes du skal følge din egen intuisjon og slutte å høre på alt mamma sier, for noen ganger tar mammaer alvorlig feil de også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...