Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg er lærling og skal egentlig bare jobbe 40 timer i uka, det står i kontrakten. Men siden helgevakten sluttet trengte de noen til å jobbe helg og jeg steppet inn. Jeg har da jobbet de 40 timene pluss helger. Jeg har måttet også jobbe 11 timer en dag på grunn av noen var syk. Hun som skulle jobbe etter meg måtte jobbe for den som ble syk og deretter komme til sin opprinnelig vakt, når hun ble ferdig. Mange i bedriften har sånne vakter og noen få har det ikke. Mange som jeg jobber med sier at de ikke får riktig utbetalt lønn og de får ikke overtidsbetaling. Vi blir jo utnyttet basically.

Jeg vil ikke at det skal skje med meg med tanke på at mye av dagen går ut på å bare å jobbe, null fri (ikke pauser engang), ser ikke familie og venner. Jeg har vært veldig snill og har alltid sagt ja når de trenger noen til å jobbe helger og overtid. Men nå vil jeg ikke jobbe mer helger fordi det er jo ikke betalt engang!! Det går jo utover helse både fysisk og psykisk.  Jeg merker at man blir helt gall av dette. 

Opplæringskontoret hjelper ikke. Tidligere lærlinger har klaget angående arbeidsforholdet til faglig leder men h*n kommer ikke til å gjøre dritt. Så eneste folkene jeg kan klage på er Oslo kommune eller leder for opplæringskontoret hvis jeg vil ordne ting opp. 

Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? Råd og tips blir gått tatt imot. 

PS: Jeg skal denne uken snakke med min faglig leder om arbeidsforhold i min bedrift. Jeg og to andre lærlinger skal også være med. Håper bare at ting blir tatt opp ordentlig. 

Endret av Akr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ulovlig. Dessverre kommer de ofte unna det grunnet stor forskjell i makt mellom en lærling og arbeidsgiver. Ble brutt mange lover da jeg var lærling, men hva skal jeg gjøre med det? Vil jo gjerne ha jobb etter lærlingtiden.

Anonymkode: bcc85...ca1

Skrevet

Lærlinger og lærekandidater over18 år skal normalt ikke kunne pålegges overtidsarbeid. Hvis de unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid (utover den alminnelige arbeidstid), skal overtiden beregnes ut fra begynnerlønnen til en hjelpearbeider i Lønnsramme 2. Sykefravær kan medføre at utdanningen må forskyves i tid.

Lovdata.no

Anonymkode: b238a...0db

• Liker 5
Skrevet

Meld deg inn i fagforening asap, og meld til Arbeidstilsynet. 

Du skal ha overtidsbetalt med ordinær lønn, ikke lærlingelønn. 

Anonymkode: 9e72b...cfc

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lærlinger og lærekandidater over18 år skal normalt ikke kunne pålegges overtidsarbeid. Hvis de unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid (utover den alminnelige arbeidstid), skal overtiden beregnes ut fra begynnerlønnen til en hjelpearbeider i Lønnsramme 2. Sykefravær kan medføre at utdanningen må forskyves i tid.

Lovdata.no

Har søkt på dette jeg også. Problemet er at vi i min bedrift får ikke denne overtidsbetalingen noe jeg blir veldig lei og irritert over. Jeg taper tid og penger på jobbe overtid. En lærling som pleide å jobbe her så at han fikk bare 102 kr overtidsbetaling på lønnslippen 😯.  Han jobbet mye overtid. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i fagforening asap, og meld til Arbeidstilsynet. 

Du skal ha overtidsbetalt med ordinær lønn, ikke lærlingelønn. 

Skal gjøre det fordi det er sykt at man kan gjøre noe sånt. Selv i 2020 Norge. 

Endret av Akr
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre kommer de ofte unna det grunnet stor forskjell i makt mellom en lærling og arbeidsgiver.

Skulle blitt advart om dette. På skolen snakket de om bullshitet om at du får lønn og du begynner å jobbe osv. De snakket aldri om de dårlige tingene. 

Skrevet
Akkurat nå, Akr skrev:

Skulle blitt advart om dette. På skolen snakket de om bullshitet om at du får lønn og du begynner å jobbe osv. De snakket aldri om de dårlige tingene. 

Skolen er selvfølgelig interessert i at du skal komme deg ut i arbeidslivet, de arbeidsplassene som tar imot lærlinger er interessert i billig arbeidskraft - ingen av disse vil tjene på å belyse de dårlige sidene. Lærlingordningen fører til at unge blir behandlet som søppel og får ekstremt dårlig betalt, og slik har det vært i veldig mange år. Nå vet ikke jeg hva lønna ligger på til lærlinger, men husker da broren min var lærling og hadde en timelønn på 64 kr.. Altså.. Hele ordningen bør ryddes opp i .

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Amélie La Croix skrev:

Skolen er selvfølgelig interessert i at du skal komme deg ut i arbeidslivet, de arbeidsplassene som tar imot lærlinger er interessert i billig arbeidskraft - ingen av disse vil tjene på å belyse de dårlige sidene. Lærlingordningen fører til at unge blir behandlet som søppel og får ekstremt dårlig betalt, og slik har det vært i veldig mange år. Nå vet ikke jeg hva lønna ligger på til lærlinger, men husker da broren min var lærling og hadde en timelønn på 64 kr.. Altså.. Hele ordningen bør ryddes opp i .

Du er helt riktig i det du sier. Jeg kan være helt ærlig nå så hater jeg arbeidslivet bare etter 2 måneder med jobbing. Jeg savner faktisk skolen og kommer tilbake etter endt læretid.  Sjefen min bryr seg bare om å tjene penger og lærlinger er jo billig arbeidskraft. Jeg har også tenkt på hvorfor ikke læreordningen forandres slik at det blir mer seriøst?? 

Jeg fikk først høre om de dårlige tingene allerede første jobbdag, jeg var ikke så glad den dagen etter det....

Jeg tjener 68 kroner i timen 🤣 helt utrolig. 

• Liker 1
Skrevet

Men det jo positive ting ut av dette da. 

Nå vet man jo hvilke bedrifter man skal holde seg langt unna og hva man burde passe på. 

Nå er jeg mer rustet opp på arbeidslivet kontra de som ikke har så stor erfaring. 

Du har mange muligheter etter fagbrevet som fagskole, påbygg vg4, høyere utdanning og høyere lønn. 

Skrevet
7 minutter siden, Akr skrev:

Du er helt riktig i det du sier. Jeg kan være helt ærlig nå så hater jeg arbeidslivet bare etter 2 måneder med jobbing. Jeg savner faktisk skolen og kommer tilbake etter endt læretid.  Sjefen min bryr seg bare om å tjene penger og lærlinger er jo billig arbeidskraft. Jeg har også tenkt på hvorfor ikke læreordningen forandres slik at det blir mer seriøst?? 

Jeg fikk først høre om de dårlige tingene allerede første jobbdag, jeg var ikke så glad den dagen etter det....

Jeg tjener 68 kroner i timen 🤣 helt utrolig. 

Som ungdom i arbeidslivet (fortsatt vgs-elev, hadde sommerjobb og diverse) har jeg aldri angret på at jeg går studieforberedende etter at jeg har fått et innblikk i hva arbeidslivet handler om.  Det er store maktforskjeller mellom arbeidsgiver og arbeidstakere og lærlinger ... Hadde en lærling i bedriften jeg jobba. H*n gjorde de samme, lette oppgavene hele tiden, som ofte tok mye tid. Ikke lærte h*n noen ting. Personlig mener jeg at jeg selv lærte mer pga. de varierende oppgavene jeg fikk, men ble fortsatt behandlet drit siden alt skal handle om penger og effektivitet. Lærlingen lærte ingenting om faget sitt, men ble bare satt til å gjøre automatiserte jobber basically. Men når det er sagt, så gikk h*n hjem til riktig tid hver dag.

Tror ikke det du opplever er langt fra hvordan det er i arbeidslivet i det private (antar at det er privat sektor)... Så hvis du er litt flink på skolen og er villig til å gi en innsats, ville jeg satsa påbygg og planlagt godt hva du kan gjøre videre innen høyere utdanning. Hvis det er noe annet du kunne tenkt deg å bli/jobbe med? Det fins fremdeles massevis av dårlig arbeidsforhold etter at man har hatt en grad fra universiteter og høyskoler, men arbeidsgiver ser i det minste ikke på deg som inkompetent, noe de gjør når man jobber på gølvet.

Jobbe et par år på gølvet har vi alle godt av, men å gjøre det resten av livet går utover livskvaliteten. 

Anonymkode: 7f69e...f73

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ungdom i arbeidslivet (fortsatt vgs-elev, hadde sommerjobb og diverse) har jeg aldri angret på at jeg går studieforberedende etter at jeg har fått et innblikk i hva arbeidslivet handler om.  Det er store maktforskjeller mellom arbeidsgiver og arbeidstakere og lærlinger ... Hadde en lærling i bedriften jeg jobba. H*n gjorde de samme, lette oppgavene hele tiden, som ofte tok mye tid. Ikke lærte h*n noen ting. Personlig mener jeg at jeg selv lærte mer pga. de varierende oppgavene jeg fikk, men ble fortsatt behandlet drit siden alt skal handle om penger og effektivitet. Lærlingen lærte ingenting om faget sitt, men ble bare satt til å gjøre automatiserte jobber basically. Men når det er sagt, så gikk h*n hjem til riktig tid hver dag.

Tror ikke det du opplever er langt fra hvordan det er i arbeidslivet i det private (antar at det er privat sektor)... Så hvis du er litt flink på skolen og er villig til å gi en innsats, ville jeg satsa påbygg og planlagt godt hva du kan gjøre videre innen høyere utdanning. Hvis det er noe annet du kunne tenkt deg å bli/jobbe med? Det fins fremdeles massevis av dårlig arbeidsforhold etter at man har hatt en grad fra universiteter og høyskoler, men arbeidsgiver ser i det minste ikke på deg som inkompetent, noe de gjør når man jobber på gølvet.

Jobbe et par år på gølvet har vi alle godt av, men å gjøre det resten av livet går utover livskvaliteten. 

Da burde man kanskje satse på å bli en arbeidsgiver da. 

Påbygg kan fungere men da må jeg virkelig skjerpe meg spesielt på matte fordi jeg ikke har hatt faget på 2 år. 

Men ut ifra alt så er dette egentlig normalt??? 

Skrevet
5 minutter siden, Akr skrev:

Da burde man kanskje satse på å bli en arbeidsgiver da. 

Påbygg kan fungere men da må jeg virkelig skjerpe meg spesielt på matte fordi jeg ikke har hatt faget på 2 år. 

Men ut ifra alt så er dette egentlig normalt??? 

Ja, det er enten bli sjef eller bli sjefet over. Men det er ikke bare bare å være sjef. Innebærer mye risiko man må leve med. Arbeidstakere har mer frihet, og kan strengt tatt bare drite i bedriften sin, men gjøre jobben sin. Men man blir behandlet dårlig da.

Det er tungt på skolen også. Men man blir i det minste ikke dradd ned som på visse arbeidsplasser. På skolen går det mer i disiplin og evnen til å tilegne seg informasjon og reflektere over det man har lært. Hvis det er noe du kunne tenkt deg å bli, og som ikke er særlig vanskelig å ha på universitetet, ville jeg gått for det. Hvis du ikke har en solid plan, ville jeg bare fortsatt der du er nå. Du vil bli motivert til å ta høyere utdanning hvis du lever under slike forhold.

Ville ikke sagt at noe er normalt, det er forskjellig alle steder. Det var ikke SÅ ille der jeg jobba, men ille nok til at jeg ikke skal tilbringe resten av livet der. Og det du opplever er ikke normalt; du skal ha betalt hvis du går utover arbeidstiden som lærling. Du må ikke være redd for å si ifra. En ting er å jobbe så himla mye. En annen ting er å ikke få betalt engang. Det er ren idioti. Opplevde aldri dette heldigvis. Dette er rent slaveri, noe du ikke må være redd for å si ifra om. Hvis jeg var deg ville jeg krevd å få lønn for alle dagene du jobba overtid og helger + alle gangene du jobba gratis.

Hvis du ikke vil jobbe så mye, så hjelper det å peke tilbake på arbeidskontrakten. Si at dette er avtalt arbeidstid, og at utenom arbeidstid er du opptatt. Du trenger ikke begrunne, men gjerne si at du har fullstappa plan hver helg og si at du ikke kan jobbe. Si bryllup, hyttetur, arrangement med slekta, osv... Konsekvensene du kan få av dette er jo at du ikke får jobb etter lærlingtiden på grunn av du er så utilgjengelig, men er dette en bedrift du vil jobbe for??

Anonymkode: 7f69e...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...