Gå til innhold

Har ikke matlyst. Tips om mat som er næringstett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt mistet matlysten, men skjønner at jeg må få i meg noe. Kan fint gå en hel dag uten mat. Det jeg ser er at jeg småspiser på jobb, men da drops og sjokolade og nøtter. Hjemme blir det fint lite. Mat byr meg i mot selv om jeg har mulighet til å kjøpe meg det jeg vil ha.

Har dere tips om små måltider eller annet med et bedre næringsinnhold enn sjokolade?

Anonymkode: 13016...549

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sjekke næringsinnhold på emballasjen og matvaretabellen.no. Måltider kan du gjøre så små du vil ha dem. 

Anonymkode: 6e0e7...944

• Liker 1
Skrevet

Næringsdrikker fra apoteket

Anonymkode: 21146...a60

Skrevet

Dersom du har økonomi til takeaway engang i blant så kan du bestille asiatiske stekte nuddelretter. Disse inneholder som regel store mengder olje og gir dermed nokså høy kaloritetthet.

Man kan selvfølgelig lage fra bunnen av også. Om det blir for mye med en porsjon så kan man ha resten i en boks i kjøleskap og varme opp resten neste dag. 

Anonymkode: 28b30...927

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar. Et av problemene mine i tillegg til manglende matlyst er energi til å bruke tid på kjøkkenet for å faktisk lage mat. Derfor bør det også være enkelt å lage. 

• Liker 2
Skrevet

Stekt ris med masse olje, grønnsaker og nøtter. Kanskje også egg eller noe kjøtt.

Anonymkode: 02209...bf5

Skrevet

2 egg, en skvett melk, salt+pepper. Stek omelett i litt smør, ha på litt ost, eventuelle andre ting du ønsker. Tar 5minutter maks, og er relativt enkelt å få i seg:) 

Anonymkode: 4d211...49c

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

2 egg, en skvett melk, salt+pepper. Stek omelett i litt smør, ha på litt ost, eventuelle andre ting du ønsker. Tar 5minutter maks, og er relativt enkelt å få i seg:) 

Anonymkode: 4d211...49c

Dette er helt sant, og om du legger til litt grønnsaker så er det et måltid som inneholder det meste du trenger av næringsstoffer. 

Ellers liker jeg å koke opp en gryte med suppe som jeg kan ha til dager der matlaging ikke frister. Koker opp en stor gryte, det er ikke mer arbeid enn å lage litt, og fryser ned i passe porsjoner. Jeg liker litt krydret mat, så suppen min er forholdsvis sterk.

Skrevet

Er det slik du bare vil/klarer spise litt om gangen? 

Da kan du lage en skive eller et knekkebrød. Forslag til pålegg: ekte smør, leverpostei og en tykk stripe ekte majones. Ekte smør, dobbelt lag hvitost, salami og salatblad. Egg med avokado og majones. 

I sauser og supper kan du bruke seterrømme og kremfløte i stedet for magre alternativ. Spiser du en liten skål med suppe så vil kalornivået øke betraktelig ved fløte/ekte rømme. 

I smoothie kan du hahavregryn, litt fløte, yoghurt, mandler. 

Anonymkode: ff995...6b3

Skrevet
På 20.10.2020 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt mistet matlysten, men skjønner at jeg må få i meg noe. Kan fint gå en hel dag uten mat. Det jeg ser er at jeg småspiser på jobb, men da drops og sjokolade og nøtter. Hjemme blir det fint lite. Mat byr meg i mot selv om jeg har mulighet til å kjøpe meg det jeg vil ha.

Har dere tips om små måltider eller annet med et bedre næringsinnhold enn sjokolade?

På 20.10.2020 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Et av problemene mine i tillegg til manglende matlyst er energi til å bruke tid på kjøkkenet for å faktisk lage mat. Derfor bør det også være enkelt å lage. 

Stekt blomkål, stekte tomater og egg. 

Wok. 

Du finner oppskrifter hvis du søker. Jeg liker å lage mat som tar lang tid, som lager seg selv, egentlig. 

Anonymkode: 41ed4...406

• Liker 1
Skrevet

Når jeg ikke klarte å spise pga diverse årsaker drakk jeg næringsdrikk fra apoteket, husker dessverre ikke hva dem heter:( 

Anonymkode: 49869...545

Skrevet

Hvis du både mangler matlyst og initiativ/energi høres det sterkt ut som depresjon. Riktig instans er da legen din, ikke spørsmål om energitett mat på Kvinneguiden. 

Men fra tidligere egen erfaring i denne situasjonen syntes jeg fyrstekake og kald melk var et alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Omelett med smårettsbacon/skinke og/eller masse ferdigrevet ost, og wokgrønnsaker. Superenkelt, sunt, godt og mye næring.

Anonymkode: 23711...f0c

• Liker 1
Skrevet

Smoothie med noen skjeer kokosolje

Anonymkode: 963b9...8b7

Skrevet

Jeg sliter med dårlig matlyst også. Til middag spiser jeg ofte laks med kremet spinat. Da tar jeg èn laksefilet som jeg bare varmer i ovnen, Og steker 100g fryst spinat med 80g fløte og salt og pepper. Tar knappe 10 minutter å lage

Veldig lite mat volummessig, men høyt næringsinnhold (600kalorier)

Anonymkode: 84daa...c6b

Skrevet

Hvis du liker frukt og grønnsaker og bær, kan du spise så mye du vil av det! Og smoothie? I melon er det mye væske og fiber og vitaminer og mineraler så det er kjempebra og spise seg mett på. Lag deg fruktsalat f.eks. Lag deg juice av appelsin med litt sitron eller lime i. 

Jeg pleier å lage is av 1 banan og 1 eple, som jeg på forhånd har skjært opp i biter og fryst. Så kjører jeg det i en mixer sammen med 2 daler og litt bourbon vaniljepulver. Det blir kjempegod is som metter og gir veldig god næring til kroppen. 

Fryst banan er fin base til å lage is av, enten om du bare moser fryst banan med litt vaniljepulver i, kan også ha litt kokoskrem i, eller om du blander fryst banan med mango eller annen frukt du liker.

Jeg tenker at om man spiser så dårlig og lite fra før, kan man iallefall spise noe sunt og godt.

Anonymkode: 35506...c6b

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du liker frukt og grønnsaker og bær, kan du spise så mye du vil av det! Og smoothie? I melon er det mye væske og fiber og vitaminer og mineraler så det er kjempebra og spise seg mett på. Lag deg fruktsalat f.eks. Lag deg juice av appelsin med litt sitron eller lime i. 

Jeg pleier å lage is av 1 banan og 1 eple, som jeg på forhånd har skjært opp i biter og fryst. Så kjører jeg det i en mixer sammen med 2 daler og litt bourbon vaniljepulver. Det blir kjempegod is som metter og gir veldig god næring til kroppen. 

Fryst banan er fin base til å lage is av, enten om du bare moser fryst banan med litt vaniljepulver i, kan også ha litt kokoskrem i, eller om du blander fryst banan med mango eller annen frukt du liker.

Jeg tenker at om man spiser så dårlig og lite fra før, kan man iallefall spise noe sunt og godt.

Anonymkode: 35506...c6b

Frukt og bær er sunt ja, men er fryktelig lite kalorier i det og man skal spise MYE av det for å få i seg dagsbehov for kalorier.

Har selv gått til både ernæringsfysiolog og lege for manglende matlysT og nedsatt energinntak, og siden den dårlige matlysten kun er for en periode så blir jeg faktisk anbefalt å spise nemlig mat som nøtter og sjokolade - og kutte ned på frukt og grønnsaker dersom det endte med at jeg ikke fikk i meg annen mat. Ja, det er kanskje snevert mtp vitaminer osv, men man får hvertfall i seg antall kalorier så kroppen og hjernen får energi nok til å jobbe. Vitaminer kan man få som tilskudd i tablettform.

Dette er såklart dersom det er kortvarig.

Anonymkode: 84daa...c6b

Skrevet

Diverse nettbutikker har proteinbarer. Har gjerne peanøtter eller sjokolade + protein. 

Du kan også ha ketchup, majones eller lignende på maten om det gjør det enklere spise. 

Anonymkode: 800d2...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...