Gå til innhold

Bruk av ufaglærte lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

På sønnen min sin skole ser jeg at det er flere assisteneter som jobber som vikarlærere. Han har hatt det nå i 2 dager pga læreren er syk. Det er unge mennesker tidlig i 20 årene uten utdanning. 

De rullerer og tetter hull ved sykdom på skolen. De er familiemdlemmer til ansatte på skolen. 

er dette normalt ? 

Anonymkode: 98bc2...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt normalt. Læreren lager et pedagogisk opplegg  som skal være greit for vikaren å følge, og få gjort noe fornuftig, selv om vikaren ikke er utdannet i det aktuelle faget. 

• Liker 15
Skrevet

Ved vår skole er det ikke normalt. Både vikarer og assistenter har utdannelse, eller er lærerstudenter som har klasseansvar som en del av praksis 

Anonymkode: 16430...53e

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig, men ikke ønskelig. 

Anonymkode: 6fb98...13b

• Liker 19
Skrevet

Normalt og de får som regel ett godt opplegg fra faglærer 

Anonymkode: 06481...8ec

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Faulkner skrev:

Ja, helt normalt. Læreren lager et pedagogisk opplegg  som skal være greit for vikaren å følge, og få gjort noe fornuftig, selv om vikaren ikke er utdannet i det aktuelle faget. 

Dette er en fast gjeng av ,,ungdommer,, som er rundt på forskjellige trinn ... 

ts 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts 

Hva mener du med ungdommer? Er de over 18 tar de gjerne lærerutdanning ved siden? 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts 

Det betyr jo bare at skolen har en liten gjeng med vikarer de bruker fast ved behov. Ofte er det vanskelig, spesielt på mindre steder, å skaffe faglærte vikarer som kan trå til på kort varsel. 

Anonymkode: 6fb98...13b

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Faulkner skrev:

Hva mener du med ungdommer? Er de over 18 tar de gjerne lærerutdanning ved siden? 

De tar ikke utdanning. De er familiemedlemer til ansatte på skolen. Jeg skjønner at man skal bruke de av og til, men dette er hver dag . 

ts

Skrevet

Vanlig men samtidig ikke optimalt.

Verre er at mange bruker ufaglærte til spesialundervisning, der det egentlig skal jobbe pedagoger med spes.ped. Det burde ikke vært lov. Men det handler vel også om tilgang på ressurser + penger til å betale for ressurser. Ufaglært har billigere timepris enn spes.ped.

Anonymkode: 41598...f51

• Liker 3
Skrevet

Ganske normalt her..

Anonymkode: 7407e...67f

• Liker 1
Skrevet
Sitat

N

Normalt hos oss

Anonymkode: 14fb2...9c3

• Liker 1
Skrevet

Normalt. Ikke optimalt, men bedre enn å måtte slå sammen klasser eller trekke ut ekstra ressurser fra andre klasser. Sykdom skjer, og lærere er fritt vilt når det gjelder smitte nå. Lite smittevern på skoler hvis man titter på veilederen. Så da blir man forkjøla da, og må holde seg hjemme. Og da er er det fint om det settes inn vikar. 

Anonymkode: 58272...a55

• Liker 4
Skrevet

Helt normalt. Det er ikke lett å få tak i lærere som kan ta på seg vikaroppdrag. 

Anonymkode: 2b76a...de1

• Liker 3
Skrevet

Får mange barn vil det være mye bedre med en trygg og kjent ufaglært enn en ukjent faglært som ikke kan navna deres og ikke vet hvor ting og utstyr er. 
Det er mye i en klasse som kan være vanskelig for å forstå for en ukjent pedagog, men som en ufaglært er innforstått med. Det er ikke alltid utdanning er det viktigste... så dette ville jeg absolutt ikke lagd noe sak av

• Liker 5
Skrevet

Slik var det da mine barn gikk på barne- og ungdomsskolen og. Mest på barneskolen. Og det var også slik da jeg selv gikk på barne- og ungdomsskolen, og jeg er 50 år. Jeg husker spesielt en lærer, som sa rett ut at dette faget kunne han egentlig ikke så mye om, kunne noen forklare han litt hva vi nå holdt på med? Mulig det var en måte å få oss til å tenke selv på, mulig det var sant. Men han fikk ihvertfall klassen med seg og det ble god undervisning. 

At det er normalt gjør det selvsagt ikke ønskelig, men skolene har vel et korps av vikarer som benyttes. Og som en skriver, det er bedre med noen få som er kjent, enn mange tilfeldige. Jeg vet ikke helt hvordan det er på barneskolen, men på VGS så har ihvertfall mine it´s learning, og læreren sa at om han ble syk, ville han ha et opplegg der som en vikar skulle følge.

Anonymkode: d389b...3b2

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at de ikke har utdanning i faget, eller går lærerutdanning? Eller ønsker å studere det siden foreldre er lærere? Har du spurt dem spesifikt?

På min skole har vi 3 vikarer vi ofte bruker. 2 av de går lærerutdanning og 1 jobber i butikk og prøver å finne ut hva hun vil bli. Den ene som går lærerutdanning er sønn til en av lærerne.

Alternativet er jo at elevene ikke får undervisning når det er sykdom på huset og at vi må sende dem hjem. Det hender av og til at det passer for en av de andre lærerne med vikartime og de kan ta klassen en time, men da går det ut over denne lærerens egen klasse mtp planlegging, vurdering og oppfølging.

For ditt barn er det jo bare en fordel om det er den samme, eller de samme to-tre vikarene som har han, mens læreren er borte, i steden for at samtlige lærere på bygget må ta en halvtime der og en time der.

Anonymkode: 43db9...d47

• Liker 4
Skrevet

Normalt.

Og er de over 20 er de ikke ungdommer, de er voksne. Bedre med unge voksne som er ufaglærte, enn dømmende nedlatende ts-folk for å si det sånn. Vikarer får godt opplegg fra lærerne, og det er jo ikke vanskelig å undervise på barneskolen..

Anonymkode: d75d3...8ab

• Liker 7
Skrevet

Kjenner en ung fyr som studerer til førskolelærer og jobber i barneskole. Kjempe bra fyr, og han blir sikkert en bedre lærer på grunn av dette også! 

Anonymkode: 802ba...72a

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar ikke utdanning. De er familiemedlemer til ansatte på skolen. Jeg skjønner at man skal bruke de av og til, men dette er hver dag . 

ts

Nei. Dette er nepotisme. De har ingen utdanning og skal stå sist i køen. Skolen må forsøke å skaffe faglærte vikarer. Jeg hadde klaget. 

Anonymkode: 125da...d27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...