AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Har 2 fancy godfish (5 cm) som har fått seg et nytt og stort akvarium. Men i 1 døgn har de bare gjemt seg under pumpa 😩 Har jeg gjort noe feil? Eller er dette vanlig når de «flytter»? Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Har de kun pumpen å gjemme seg under? Fisker liker jo gjerne å ha litt planter og ting og tang på bunnen i akvariet Anonymkode: 4d732...cba
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de kun pumpen å gjemme seg under? Fisker liker jo gjerne å ha litt planter og ting og tang på bunnen i akvariet Anonymkode: 4d732...cba Jaa de har bare pumpen nå 😅 og litt sand. Jeg kan ikke ha for mye sand, for gullfisker er slitne fisk med mye avføring, så jeg liker at det er lite sand så det er lettere å rengjøre. Og med lite sand så får ingen planter feste 🤷🏼♀️ Og gullfisker napper hardt i planter, så de ofte bare flyter rundt... Det er også skikkelig klønete fisk, de klarer ikke å svømme rett. så jeg kan ikke ha noe skarpt oppi der for de bare skjærer seg på ting 😂 Kunne hatt en stor stein, men den skal jo være ganske stor Stein om de skal klare å gjemme seg bak den. Og en så stor Stein tar opp mye av plassen i akvariumet 😩 og gullfisk trenger mye plass 😓 Så jeg er litt rådvill i hva jeg kunne puttet oppi der som de kunne gjemt seg bak 🤷🏼♀️ ts Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Så det du sier er at du har gullfisk i et akvarium med et tynt sandlag og en pumpe, og det er det, fordi det blir for mye jobb for deg ellers? Du spør om de ikke liker sitt nye hjem. Hva er det i det hele tatt å like der? Anonymkode: 5a611...648 33
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 Ikke rart de ikke liker det der. Hvis du skal ha fisk, så får du behandle de skikkelig. Rengjør du på riktig måte gjør det da ingenting at det er mye sand, bæsjen havner jo ikke under sanda?! Gullfisk napper i planter, ja. Anbefaler deg å kjøpe plastplanter. Lim de på ei plate, legg plata nederst under sanda, så kan de nappe så mye de vil uten å ødelegge noe. Pynt med kokosnøtthuler eller noe, og få et skikkelig bunnlag. Anonymkode: 86bd0...c45 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Hvorfor har du dyr det er for slitsomt for deg å rengjøre? Som gjør at du ikke «kan» tilrettelegge skikkelig? Anonymkode: 17830...320 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det du sier er at du har gullfisk i et akvarium med et tynt sandlag og en pumpe, og det er det, fordi det blir for mye jobb for deg ellers? Du spør om de ikke liker sitt nye hjem. Hva er det i det hele tatt å like der? Anonymkode: 5a611...648 Ikke for mye jobb for meg, men jeg vil jo de skal ha rent vann 🙄 Jeg er uerfaren og spør om råd, kan du ikke heller gi meg et råd da? ts Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du dyr det er for slitsomt for deg å rengjøre? Som gjør at du ikke «kan» tilrettelegge skikkelig? Anonymkode: 17830...320 Jeg har hatt mye sand før, og det endte opp med at fiske avføring la seg lenger ned i sanda og forurenset, vanskelig å finne all bæsjen med så mye sand! Så jeg tok litt mindre sand, slik at jeg kan holde det helt rent 🙄 Men det er bare 1 cm sand, og jeg finner ingen planter som kan klare ha røtter som holder seg fast, er sterke fisk når de napper i ting 🙈 ts Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart de ikke liker det der. Hvis du skal ha fisk, så får du behandle de skikkelig. Rengjør du på riktig måte gjør det da ingenting at det er mye sand, bæsjen havner jo ikke under sanda?! Gullfisk napper i planter, ja. Anbefaler deg å kjøpe plastplanter. Lim de på ei plate, legg plata nederst under sanda, så kan de nappe så mye de vil uten å ødelegge noe. Pynt med kokosnøtthuler eller noe, og få et skikkelig bunnlag. Anonymkode: 86bd0...c45 I dyrebutikken sa de jeg skulle være forsiktig med plast planter, da de kan være skarpe og fisken ikke tåler noen ting 😓 Men ellers en godt råd, var smart!! ts Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 Tror nesten du må lese deg opp på hva fiskene trenger for å trives. Og så må du nesten bare ta jobben med å vaske. Du vil vel at de skal ha et godt liv? De har ikke valgt å bo hos deg, det er det du som har bestemt. Så da er det ditt ansvar å gi dem det beste livet de kan få. Ville undersøkt hvordan man rengjør akvarium, så er det helt sikkert enklere enn du tror Anonymkode: 4d732...cba 7
Howl Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 Kjøp noen mangroverøtter eller steiner som det vokser planter på (da slipper du problemet med å feste dem i sanden), og dekorer litt i forskjellige soner i ditt akvarium. Fiskene vil konstant være stresset dersom du ikke har noen hjemmesteder til dem. 5
MortenMinstelønn Skrevet 4. desember 2020 #13 Skrevet 4. desember 2020 På tide med en sang for fiskene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Kokosnøttthuler, røtter, dekorasjoner osv. Et akvarium skal helst gjenspeile vannet fiskene lever i. Det kan også hjelpe å ha en fiskestim med småfisk (tetra eller rasbora fisk), for større fisk ser småfisk svømme rundt da tenker de "åja her er det jo trygt" - men da må man finne fisk som passer med gullfiskene. Hvorfor valgte du egentlig gullfisk? De er jo desidert det kjedeligste å ha i et akvarium. De passer bedre i sånn fiskedam utendørs. I et akvarium driter de jo bare ned hele karet og spiser alt av planter osv. Hvorfor ikke skaffe en liten fiskestim av for eks neontetra/kardinaltetra eller noe annet gøy? Da kan du ha sand i bunn, røtter og steiner og planter. Hvor stort er akvariet foresten? Anonymkode: 2406a...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kokosnøttthuler, røtter, dekorasjoner osv. Et akvarium skal helst gjenspeile vannet fiskene lever i. Det kan også hjelpe å ha en fiskestim med småfisk (tetra eller rasbora fisk), for større fisk ser småfisk svømme rundt da tenker de "åja her er det jo trygt" - men da må man finne fisk som passer med gullfiskene. Hvorfor valgte du egentlig gullfisk? De er jo desidert det kjedeligste å ha i et akvarium. De passer bedre i sånn fiskedam utendørs. I et akvarium driter de jo bare ned hele karet og spiser alt av planter osv. Hvorfor ikke skaffe en liten fiskestim av for eks neontetra/kardinaltetra eller noe annet gøy? Da kan du ha sand i bunn, røtter og steiner og planter. Hvor stort er akvariet foresten? Anonymkode: 2406a...ba2 Jeg har både lest og fått beskjed på dyrebutikken at jeg ikke burde ga steam... fordi gullfisken bare setter de fast i halsen 🙄 jeg har også ført opplevd dette med en større type gullfisk, og var ikke særlig gøy å dra ut steamfisken som satt godt fast nede i halsen på gullfisken 😩 disse gullfiskene bare blubber i seg alt muligrart som er rett foran dem... så jeg kan ikke ha små stein som de klarer å spise, bare fin sand. Og planter et det bare å glemme, sa må det isåfall være flytteplaner, men etter min erfaring ble fiskene bare redde for det som bevegde seg der oppe i vannflaten... det ødela også for dem da de skulle prøve fange maten 🙄 Jeg valgte gullfisk for jeg syntes de er fine og søte 😊 er en type mellom stor fancy goldfish. Legger ved et bilde. Om jeg skal ha en steam må jeg også ha større akvarium, det jeg har nå er på 80 L tror jeg? Ganske lavt akvarium og heller mer fokus at de kan svømme lenger fra kant til kant. enda en ting han på dyrebutikken sa er at om jeg skal ha en annen fiske art, må det være en type som er like treig som de jeg har nå. De er fryktelig klutene og bruker laaaaang tid på å klare fange maten sin, fordi de bare kløner rundt 🙈 ts Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Huff beklager for mye skrivefeil, håper det er lestbart uansett 😅 Anonymkode: fb27c...e41
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Gullfisk størrelse. Du må etterhvert få deg et STORT kar! Anonymkode: 83fb2...af8
Cordelia Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 Alle dyr og fisk liker, og trenger steder å gjemme seg for å trives. Det er et ganske naturlig instinkt. Det er det første du må gjøre. Og fort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Cordelia skrev (Akkurat nå): Alle dyr og fisk liker, og trenger steder å gjemme seg for å trives. Det er et ganske naturlig instinkt. Det er det første du må gjøre. Og fort. Men jeg er litt tom for ideér på hva 😕 planter bare river de opp.... de blir fryktelig redde for flytteplanene og skyggene over dem osv... fyller jeg opp med steiner, må det være ganske store steiner for at det skal være noe de kan gjemme seg bak... uansett må det også være noe de ikke kan skjære seg på, da de er så klumsete 🙈 Har du noen ideér? Anonymkode: fb27c...e41
Reveenka Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg er litt tom for ideér på hva 😕 planter bare river de opp.... de blir fryktelig redde for flytteplanene og skyggene over dem osv... fyller jeg opp med steiner, må det være ganske store steiner for at det skal være noe de kan gjemme seg bak... uansett må det også være noe de ikke kan skjære seg på, da de er så klumsete 🙈 Har du noen ideér? Anonymkode: fb27c...e41 Kokosnøtthule. Mangroverøtter Velg en eller begge to. Edit: Her har du mange valgmuligheter. https://www.zooservice.no/akvarium/sand-dekorasjoner/roetter-stein Endret 6. desember 2020 av Reveenka 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå