Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest Xerox
Skrevet

Vi har hatt privat avtale på barnebidrag i et par år nå. satt og regnet over bidraget nå trygdeetaten sine sider og da ser jeg jo at bidraget skulle vært tusen kroner mer. Tviler på at bidragsbetaler har lyst å betale denne tusenlappen mer i mnd så det blir sikkert bråk. Men hva gjør man? Ta krangelen eller være foruten denne tusenlappen som kunne kommet ungen godt med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg gjorde ved endring av samværsavtale var og legge frem inntekt (som gikk ned pga nedsatt stilling pga omsorgssituasjonen) og spørre om x kunne tenke seg å være behjelpelig med situasjonen. Endret også samværsklasse.

Fikk først et positivt svar og stor forståelse for situasjonen. Deretter avslag fordi han fikk ikke trukket det av på skatt.

Da leverte jeg søknad til trygdekontoret. Ikke ett uvennlig ord. Kanskje litt taus ... men fant ut at la staten fikse dette.... jeg krangler ikke ;) Bidraget ble endret av staten til det jeg først hadde bedt om hjelp til.. ett ikke tema i vår leir ;)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg diskuterer ikke penger med faren til mitt barn, det er nok av ting man kan være uenig om utenom det. Staten sine satser blir fulgt, og innkrevingssentralen krever inn pengene. Enkelt og greit.

Gjest Xerox
Skrevet

Jo, men det koster 1600 å få de til å regne ut.

Gjest Violetta
Skrevet
Jo, men det koster 1600 å få de til å regne ut.

Delt likt mellom foreldrene ja.

Gjest Xerox
Skrevet

Ok. fikk svar nå. skulle han betale mer barnebidrag så skulle det gå inn på sperra konto til ungen. Er det da man strever med å være saklig og voksen?? Tror han det er gratis å fostre opp barn???

Gjest Violetta
Skrevet

Han kan ikke stille slike krav. Barnebidraget skal gå til den daglige omsorgen.

Skrevet

Kr 850,- er IKKE mye for å unngå en konflikt..... :)

Gjest Violetta
Skrevet
Ok. fikk svar nå. skulle han betale mer barnebidrag så skulle det gå inn på sperra konto til ungen. Er det da man strever med å være saklig og voksen?? Tror han det er gratis å fostre opp barn???

Når man beregner bidraget setter man en sum på hvor mye man regner med at det koster å fostre opp barnet. Denne summen deler man på foreldrene basert på deres inntekt.

Om han vil spare penger til barnet på sperret konto er jo det helt opp til han, hvorfor skal han tvinge deg til å spare? For det er det som skjer når du må dekke opp det bidraget som blir satt inn på sperret konto...

Gjest Martin
Skrevet

Det har ingen hensikt å være snill - i betydningen å la være å ggjøre noe. Du må spørre ham om han vil gå med på å øke bidraget i henhold til lover og regler. Hvis ikke, lar du trygdekontoret fikse dette.

Slik er det bare - pengene går tross alt til barnets beste, ikke for å loppe faren. Han tjener nå åpenbart mye bedre, og dette skal ha bidra med til barnet.

Gjest Xerox
Skrevet

Foreslo å møtes på halveien jeg nå. Ikke hørt noe mer.

Får jeg trygdekontoret til å regne det ut blir han like sur. For vi har jo en privat avtale og da skal vi ha samme avtale til barnet er voksent mener han.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg ville ikke diskutert det mer. Ville overlatt det til bidragskontoret. Han har ingen grunn til å bli sur, har man barn så har man barn, og de koster, om man bor sammen med dem eller ikke.

Skrevet

Faren har i dette tilfellet ingenting å komme med.

Slik jeg ser det har han 2 muligheter:

a) Ta større del av omsorgen og få en bedre følelse av hva det koster.

b) Betale det det koster (statens satser) og ungå en større del av omsorgen.

Mht det siste punktet har han ytterligere 2 valg:

1) Akseptere ditt forslag uten ytterligere diskusjon.

2) Motsette seg forslaget men likevel få samme bidraget + 850,- i bidragsfastsettelses avgift.

Gjest Xerox
Skrevet

Eller være blid og grei å godta tilbudet mitt om å betale 500kr mindre en han egentlig skal.. Men enkelte skal være vrange uansett :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...