Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man kjøper bolig må man jo ha 15% egenkapital. Dersom man da kjøper et oppussingsobjekt og i tillegg må låne penger til oppussing, må man da ha 15% egenkapital for å få lånt oppussingspenger også? F.eks. hvis jeg kjøper en bolig til 1 million og skal pusse opp for 1 million, at jeg da må ha 300.000 i egenkapital?

Jeg har ikke snakket med banken om lån i det hele tatt, for jeg hadde egentlig slått det huset fra tankene mtp. at jeg vet det er mye som må gjøres. Fant ikke informasjon av nyere dato på nett, så derfor spør jeg her først. 

Anonymkode: 07a07...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får låne 85% av boligens verditakst. Det vil si at dersom boligen koster 1 million så må du ha minimum 150 000 kr i egenkapital. Du får ikke låne mer på boligen enn boligens verdi. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan maks låne 85% av boligen verdi. Mer får du ikke i lån, heller ikke til oppussing. 

Skrevet

Jeg fikk uten problemer lån slik at jeg hadde 1 mill til oppussing, men det var fordi jeg hadde nok egenkapital til å beholde 1 mill utenfor egenkapital, om du forstår hva jeg mener. 

Du kan ikke forvente å få lån ut fra hva boligen vil bli verdt når du har pusset opp. Banken har da absolutt ingen garanti for at du faktisk bruker summen på oppussing, og øker verdien på bolig. 

Du kan låne maks 85 % av hva boligen er verdt på tidspunktet du kjøper. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) Da legger jeg fra meg tanken om det huset en gang for alle. Det huset er så gammelt at det fort kan koste veldig mye mer enn jeg tror å pusse det opp. Blir fort mindre arbeid og billigere å vente på at noe annet i bedre stand dukker opp for salg :) I tillegg er det litt kjipt å begynne oppussingsarbeidet, men så får man ikke gjort det ferdig fordi pengene ikke strekker til. 

Skrevet

Vi kjøpte et oppussingsobjekt, vi hadde noe rom i budsjettet til oppussing, men ikke alt. Vi pusset opp noe, fikk my takst, som da var steget, og fikk så låne mer, så ny takst, så låne mer helt til vi var ferdige. 

Anonymkode: 8179d...47a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte et oppussingsobjekt, vi hadde noe rom i budsjettet til oppussing, men ikke alt. Vi pusset opp noe, fikk my takst, som da var steget, og fikk så låne mer, så ny takst, så låne mer helt til vi var ferdige. 

Anonymkode: 8179d...47a

Noe rom i budsjettet ville jeg også hatt, så godt mulig jeg kunne fått mer lån om jeg gjorde det slik. Det som er så vanskelig er at alt må gjøres tror jeg.. Rimelig sikker på at taket bør byttes og at huset burde etterisoleres. Siden huset er fra 60-tallet (tror jeg), må det egentlig dreneres også. Bare der går det mange hundre tusen. Siden huset er på bygda, vil neppe verdien øke så mye av dette at jeg får nok lån til å pusse opp innvendig også. Jeg tror at hvis man legger inn 1 million og masse jobb innvendig og utvendig, vil verdien av huset øke såpass at man får igjen pengene ved et evt. salg, men å få pengene til å strekke helt dit blir nok vanskelig..

Jeg tror at jeg heller må smøre meg med tålmodighet å se om det kommer noe annet til salgs senere. Det er dessverre ikke veldig mange boliger til salgs i området, så det kan hende jeg må vente veldig lenge eller at vi blir nødt til å flytte fra bygda. 

Skrevet

Hva med å bygge hus?

Anonymkode: 4a3ed...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...