AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #21 Del Skrevet 20. oktober 2020 44 minutter siden, AndreasBR skrev: Her er bilde av en drivaksel. Denne delen i sin helhet er en drivaksel. Leddet til høyre på delen er en del av drivakselen. Bildet er tatt fra thansen sine sider. Dette er en drivaksel med indre og ytre drivakselledd. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 20. oktober 2020 #22 Del Skrevet 20. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er en drivaksel med indre og ytre drivakselledd. Anonymkode: d75b7...508 Det der er en drivaksel. Indre og ytre ledd er en del av drivakselen. Bytter man drivaksel bytter man hele greia. Man kan byttte bare ytre ledd f.eks, men da har man ikke byttet drivaksel. Da har man overhalt drivakselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 20. oktober 2020 #23 Del Skrevet 20. oktober 2020 Kan du vennligst finne meg en (ny) drivaksel uten ledd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #24 Del Skrevet 20. oktober 2020 6 minutter siden, AndreasBR skrev: Det der er en drivaksel. Indre og ytre ledd er en del av drivakselen. Bytter man drivaksel bytter man hele greia. Man kan byttte bare ytre ledd f.eks, men da har man ikke byttet drivaksel. Da har man overhalt drivakselen. Det er en drivaksel med ytre og indre ledd. Drivaksler selges sjeldent uten dette, da det er svært sjelden at de går i stykker i stedet for leddene. Nei, da har man byttet drivakselledd. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 20. oktober 2020 #25 Del Skrevet 20. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en drivaksel med ytre og indre ledd. Drivaksler selges sjeldent uten dette, da det er svært sjelden at de går i stykker i stedet for leddene. Nei, da har man byttet drivakselledd. Anonymkode: d75b7...508 Aha, så du kan ikke finne meg en drivaksel uten ledd? Rart.. Eller nei vent, det er jo fordi drivaksel består av flere deler, og fjerner man leddene er det ikke en komplett drivaksel. En drivaksel består av flere deler, blant annet indre og ytre drivledd. Det er ikke vanlig å bare bytte drivleddet, akkurat som at det er uvanlig å overhale caliper. Mannen i gata bytter calipper og mannen i gata bytter drivaksel. Mannen i gata overhaler hverken calipper eller drivaksel. Men nå er vi inne på semantikk. Og det kommer vi ikke så langt med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #26 Del Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Aha, så du kan ikke finne meg en drivaksel uten ledd? Rart.. Eller nei vent, det er jo fordi drivaksel består av flere deler, og fjerner man leddene er det ikke en komplett drivaksel. En drivaksel består av flere deler, blant annet indre og ytre drivledd. Det er ikke vanlig å bare bytte drivleddet, akkurat som at det er uvanlig å overhale caliper. Mannen i gata bytter calipper og mannen i gata bytter drivaksel. Mannen i gata overhaler hverken calipper eller drivaksel. Men nå er vi inne på semantikk. Og det kommer vi ikke så langt med Drivakselen er akslingen mellom leddene. Det handler ikke hva man finner i handel på nett(du får tak i kun drivakselen om du ringer de fleste merkeverkstedene, men de koster gjerne like mye eller mer enn drivaksel med ledd), men hvilke deler noe faktisk består av. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #27 Del Skrevet 20. oktober 2020 En drivaksel består av to ledd, indre og yttre, og selve akselen. Skal du bytte en drivaksel så bytter man hele sulamitten, med indre og yttre ledd. Skal du kjøpe en drivaksel så følger det med begge ledda. Du kan selvfølgelig bytte begge ledda, og mansjettene. Slik har det vært i de 30 åra jeg har eid og drevet bilverksted...... Rekner med at det ikke har endret seg siden jeg var på jobb sist, for ei uke siden. Anonymkode: 33abc...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #28 Del Skrevet 20. oktober 2020 Og jo, det er veldig vanlig å bytte bare rzeppa-ledd. Har byttet noen hundre av disse. Det betyr ikke at jeg har overhalt en eneste drivaksel, det ville jo vært som å påstå å ha overhalt en bensinmotor fordi man har byttet tennplugger og luftfilter, slik enkelte på Finn gjør. Overhaling av drivaksel medfører maskinering av akselen. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #29 Del Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En drivaksel består av to ledd, indre og yttre, og selve akselen. Skal du bytte en drivaksel så bytter man hele sulamitten, med indre og yttre ledd. Skal du kjøpe en drivaksel så følger det med begge ledda. Du kan selvfølgelig bytte begge ledda, og mansjettene. Slik har det vært i de 30 åra jeg har eid og drevet bilverksted...... Rekner med at det ikke har endret seg siden jeg var på jobb sist, for ei uke siden. Anonymkode: 33abc...23c Nei, dette er tre hovedkomponener, drivaksel, samt indre og ytre ledd. Hvor lenge du har eid og drevet bilverksted betyr da ikke noe for dette. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #30 Del Skrevet 20. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan kjenne en sånn vibrasjons og en lyd som kommer når jeg svinger. Dette skjer ikke ofte nok til at det kan være drivknuten. Jeg hadde en annen bil, men den drivknute problemet jeg hadde på forige bilen er ekstremt. Dette høres ikke ut som det. Kjøpte bilen nylig hos ei vennine, som er mekaniker. Og hun sa at hun hadde ikke problemer med drivknuten da hun kjørte den. * Som sagt, lyden kommer ikke ofte. Jeg kan flere ganger ta full rattutslag og lyden kommer aldri. Volvo v70 2002 2.4 Anonymkode: 78b04...490 Du ble advart mot å kjøpe denne bilen av venninnen din i den andre tråden, jeg er spent på om du kommer til å reklamere på kjøpet til venninnen din og risikere et vennskap eller om du lar det gå og betaler for reparasjon hos et uavhengig verksted av egen lomme. Ulyden kan være så mangt, alt ifra drivknuter, avbalansering, topplager, hjullager og morkne motorfester. Anonymkode: e21dc...185 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #31 Del Skrevet 20. oktober 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge du har eid og drevet bilverksted betyr da ikke noe for dette. Anonymkode: d75b7...508 😂 Så 35 år med mekanikererfaring betyr ingenting? 30 år med eget verksted betyr ingenting? At vi har 67 ansatte nå, fordelt på 4 verksteder og bilforhandlere betyr ingenting? 😂👍 Morsom du. Anonymkode: 33abc...23c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #32 Del Skrevet 21. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 😂 Så 35 år med mekanikererfaring betyr ingenting? 30 år med eget verksted betyr ingenting? At vi har 67 ansatte nå, fordelt på 4 verksteder og bilforhandlere betyr ingenting? 😂👍 Morsom du. Anonymkode: 33abc...23c Nei. Feil er feil. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #33 Del Skrevet 21. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Feil er feil. Anonymkode: d75b7...508 Du mener altså at om jeg hugger en bil, og noen vil kjøpe drivakslene, så skal jeg ta av leddene? 🤣 Nei, da får de jo ikke en komplett drivaksel. Drivaksel er hovedkomponent. Leddene er en del av drivakselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #34 Del Skrevet 21. oktober 2020 14 timer siden, AndreasBR skrev: CV Axle heter det på engelsk (Om man har firhjulstrekk) (Edit; heter jo det uansett, men man kan ha de både foran og bak ved 4x4) Takk for opplysningen ! Er ikke mer bevandret i bilspråket enn at jeg kaller det drivaksel. 😅 Anonymkode: b3ef1...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #35 Del Skrevet 21. oktober 2020 5 timer siden, AndreasBR skrev: Du mener altså at om jeg hugger en bil, og noen vil kjøpe drivakslene, så skal jeg ta av leddene? 🤣 Nei, da får de jo ikke en komplett drivaksel. Drivaksel er hovedkomponent. Leddene er en del av drivakselen. Sier ingenting om hva du skal selge, jeg. Ja på samme måte som gearkassen er en del av drivakselen. Anonymkode: d75b7...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #36 Del Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sier ingenting om hva du skal selge, jeg. Ja på samme måte som gearkassen er en del av drivakselen. Anonymkode: d75b7...508 Nei, det er ikke sammenlignbart. Drivaksel sitter normalt ikke på girkassen heller. (Dog gjør kanskje det på noen FWD-biler) Girkasse er ikke en del av mellomakselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bamse20 Skrevet 21. oktober 2020 #37 Del Skrevet 21. oktober 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Du ble advart mot å kjøpe denne bilen av venninnen din i den andre tråden, jeg er spent på om du kommer til å reklamere på kjøpet til venninnen din og risikere et vennskap eller om du lar det gå og betaler for reparasjon hos et uavhengig verksted av egen lomme. Ulyden kan være så mangt, alt ifra drivknuter, avbalansering, topplager, hjullager og morkne motorfester. Anonymkode: e21dc...185 Bilen er i tipp topp stand. Eneste problemet er den lyden, uten om det så er bilen helt strøken. Bare fordi andre har opplevd at venner kan lyge om ting, så betyr det ikke at mine venner gjør det. Hun har nevnt alt som har vært problemer og som er i dårlig stand. Men alt er fikset og alt er godt. Bilen lagde ikke disse lydene da jeg prøvekjørte den og da jeg prøvekjørte den før jeg tok over. Så dette er noe som har kommet nå nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #38 Del Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, Bamse20 skrev: Bilen er i tipp topp stand. Eneste problemet er den lyden, uten om det så er bilen helt strøken. Bare fordi andre har opplevd at venner kan lyge om ting, så betyr det ikke at mine venner gjør det. Hun har nevnt alt som har vært problemer og som er i dårlig stand. Men alt er fikset og alt er godt. Bilen lagde ikke disse lydene da jeg prøvekjørte den og da jeg prøvekjørte den før jeg tok over. Så dette er noe som har kommet nå nettopp. Jeg ville ikke brydd meg om den lyden om den kun kommer iblant ved full rattutslag.. Uansett kan man ikke forvente gull til prisen av bronse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bamse20 Skrevet 21. oktober 2020 #39 Del Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AndreasBR said: Jeg ville ikke brydd meg om den lyden om den kun kommer iblant ved full rattutslag.. Uansett kan man ikke forvente gull til prisen av bronse. Kommer normalt sett bare ved full rattuslag, har hørt den en gang uten om men det var den eneste. Ser ikke for meg at det er noe alvorligt men vil få det sjekket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #40 Del Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, Bamse20 skrev: Kommer normalt sett bare ved full rattuslag, har hørt den en gang uten om men det var den eneste. Ser ikke for meg at det er noe alvorligt men vil få det sjekket 🤷♂️ jaja, bruk enda mer penger på det da vel 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå