Gå til innhold

Hva kvalifiserer for bekymringsmelding til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som jobber i barnehage og skole. Jeg lurer på hva som er avgjørende for at bekymring sendes. 
Hva legger man vekt på? Er foreldrene informert over at dere ønsker å kontakte barnevernet ? Er det vanning at helsestasjonen er innvolvert i saker hvor man tenker omsorgssvikt men uten tegn til vold?

Hvor mye må være forsøkt før barnevernet kommer inn?

https://frifagbevegelse.no/reportasjer/aqibs10-skolehverdag-ble-bedre-etter-bekymringsmeldingen-til-barnevernet-6.158.733264.340c3dae9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være alt fra misunnelse/hat/rasisme til tantenes syke fantasier. Noen forteller foreldrene mens andre gjør alt bak ryggen. 

Anonymkode: 9abb7...14e

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være alt fra misunnelse/hat/rasisme til tantenes syke fantasier. Noen forteller foreldrene mens andre gjør alt bak ryggen. 

Og i nesten alle andre tilfeller er det reell bekymring for barnet. I visse tilfeller skal ikke foreldrene informeres heller, av hensyn til barnets sikkerhet.

• Liker 20
Skrevet

Jobber selv på helsestasjon og det er vanskelig å gi et eksakt svar på dette spørsmålet. Det dreier seg jo i all hovedsak om en bekymring for hvordan et (eller flere barn) har det. Årsakene kan være ulike. Selv pleier jeg alltid å informere om at jeg sender en bekymringsmelding. Målet er (som regel)  ikke at foreldrene skal bli fratatt barnet/barna, men at de skal få hjelp og oppfølging. Er det mistanke om vold eller seksuelle overgrep blir politiet involvert. Andre ganger handler det om å gi foreldrene støtte eller hjelp til å meste hverdagen og være gode foreldre. 

Anonymkode: 22fbf...cfb

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporing, men hvem er «tantene»? Barnehageansatte? Er ikke det begrepet veldig utdatert og nedlatende? Sender ikke signaler om en god og oppegående foreldre i alle fall.

Anonymkode: c89e4...fc1

• Liker 27
Skrevet

Hver enkelt sak skal tas opp med styrer / rektor for å drøfte om opplysningene utløser meldeplikt. Om meldeplikten er utløst skal bekymringen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke om vold, overgrep eller negativ sosial kontroll (herunder mistanke om kjønnslemlestelse og tvangsekteskap). Foreldrene bør få lese igjennom meldingen før den sendes. 

Anonymkode: b5a75...ffe

• Liker 5
Skrevet

Om det er mistanke om vold eller selsuelle overgrep skal man kontakte barnevernet uten å informere foreldrene. Er det bekymringsmelding som går på omsorgssvikt el. så skal foreldrene informeres før melding sendes.

Anonymkode: b7e3a...d94

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporing, men hvem er «tantene»? Barnehageansatte? Er ikke det begrepet veldig utdatert og nedlatende? Sender ikke signaler om en god og oppegående foreldre i alle fall.

Er det det? Jeg snakker ikke norsk som morsmål, så er ikke helt klar over hva som kan av enkelte regnes som utdaterte eller nedlatende begrep. Hvis du mener at mine manglende språkkunnskaper i norsk gjør meg til en dårlig forelder så kan jeg spørre deg hvor mange fremmede språk du kan helt flytende, alle nyansene inkludert? 

På mitt språk er forresten tilsvarende til "barnehagetante" et helt neutral begrep. Hvorfor skal det være utdatert og nedlatende? Hvorfor er et ord som beskriver kvinne nedlatende? 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det? Jeg snakker ikke norsk som morsmål, så er ikke helt klar over hva som kan av enkelte regnes som utdaterte eller nedlatende begrep. Hvis du mener at mine manglende språkkunnskaper i norsk gjør meg til en dårlig forelder så kan jeg spørre deg hvor mange fremmede språk du kan helt flytende, alle nyansene inkludert? 

På mitt språk er forresten tilsvarende til "barnehagetante" et helt neutral begrep. Hvorfor skal det være utdatert og nedlatende? Hvorfor er et ord som beskriver kvinne nedlatende? 

Det er jo litt rart at du kan skrive så godt norsk men likevel ha helt utdaterte begreper. 

ordet tante i denne sammenhengen viser til at de som jobber der ikke har utdannelse og ingen ambisjoner for jobben.  

• Liker 29
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver enkelt sak skal tas opp med styrer / rektor for å drøfte om opplysningene utløser meldeplikt. Om meldeplikten er utløst skal bekymringen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke om vold, overgrep eller negativ sosial kontroll (herunder mistanke om kjønnslemlestelse og tvangsekteskap). Foreldrene bør få lese igjennom meldingen før den sendes. 

Er det automatikk i at helsestasjonen må på bane før barnevernet?

Skrevet

Så hva skjer etter at bv mottar melding? Rutiner for det?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke styrer/rektor er enig i å sende melding, plikter den ansatte selv å gjøre det. Alle ansatte i barnehage og skole har meldeplikt, uansett stilling. 

Anonymkode: 709c7...a12

• Liker 8
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh kom igjen da 

Anonymkode: b3ede...553

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ikke er tante til barna i barnehagen . Skal du skryte av alle språkene du snakker igjen ?...

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Det er jo litt rart at du kan skrive så godt norsk men likevel ha helt utdaterte begreper. 

ordet tante i denne sammenhengen viser til at de som jobber der ikke har utdannelse og ingen ambisjoner for jobben.  

Ja, vi utlendinger er veldig rare, fordi vi ikke har samme bakgrunn og samme opplevelser som dere nordmenn har fra barndommen av.

Jeg flyttet til Norge som 23-åring, og opprettet et nytt liv i Norge fra bunnen av, lærte meg språket (uten å gå på norskkurs - jeg lærte meg språket ved å lese og skrive, og så senere på jobb), kulturen, fikk meg jobb, en ny universitetsgrad, fikk to barn, bygget hus på mine få år i Norge. Jeg skjønner ikke heller hvordan det er mulig at jeg gikk glipp av at å bruke ordet "tante" kan være nedlatende. Jeg er til og med såpass uvitende at jeg ikke skjønner sammenhengen mellom "tante" og lavt utdannet. Det er vanskelig å forstå hvorfor "tante" som betyr "kvinne" (eller har jeg misforstått?) er nedlatende idag i et samfunn der likestilling og feminisme står så sterkt. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi utlendinger er veldig rare, fordi vi ikke har samme bakgrunn og samme opplevelser som dere nordmenn har fra barndommen av.

Jeg flyttet til Norge som 23-åring, og opprettet et nytt liv i Norge fra bunnen av, lærte meg språket (uten å gå på norskkurs - jeg lærte meg språket ved å lese og skrive, og så senere på jobb), kulturen, fikk meg jobb, en ny universitetsgrad, fikk to barn, bygget hus på mine få år i Norge. Jeg skjønner ikke heller hvordan det er mulig at jeg gikk glipp av at å bruke ordet "tante" kan være nedlatende. Jeg er til og med såpass uvitende at jeg ikke skjønner sammenhengen mellom "tante" og lavt utdannet. Det er vanskelig å forstå hvorfor "tante" som betyr "kvinne" (eller har jeg misforstått?) er nedlatende idag i et samfunn der likestilling og feminisme står så sterkt. 

Slapp av!! Jeg kritiserer bare ordvalget ditt, ikke hele deg. Man trenger ikke å ha annet morsmål enn norsk for å bruke disse begrepene feil. Jeg bare syntes det var rart at du ikke er oppdatert på de nye og heller bruker gammeldagse ord. Da kan jeg få innrykk av at du ser ned på de som jobber i barnehage 

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ikke er tante til barna i barnehagen . Skal du skryte av alle språkene du snakker igjen ?...

Eg ville ikkje ha kalla dei som jobbar i barnehagen for "tante". Men vil forsvare anonymbruker litt likevel. Vi har jo "jordmor", og inntil ganske nylig "helsesøster". 🙂

Anonymkode: 794e5...730

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Slapp av!! Jeg kritiserer bare ordvalget ditt, ikke hele deg. Man trenger ikke å ha annet morsmål enn norsk for å bruke disse begrepene feil. Jeg bare syntes det var rart at du ikke er oppdatert på de nye og heller bruker gammeldagse ord. Da kan jeg få innrykk av at du ser ned på de som jobber i barnehage 

Jo, du skrev at jeg ikke virker som en oppegående forelder på grunn av hvordan jeg skriver. Det var ganske mye sagt til en utlending som naturligvis ikke kan alle nyansene av det norske språket helt perfekt. Men det beviser jo at utlendinger vil alltid bli utsatt for barnevernet lettere enn etniske nordmenn. For vi er så rare og ikke oppegående, bruker feile begrep osv... 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det ikke er så lett å forstå alle nyansene i et språk når du ikke er herfra, og at du derfor ikke forstod at «tante» ikke er et godt utrykk i 2020. Men nå vet du det. Det er tilsvarende å kalle en sykepleier for «søster». Grunnen til at det høres nedlatende ut er at det er betegnelsen på slektskapsforhold, og dermed unaturlig å bruke det på en yrkesutøver (de viser ikke omsorg fordi de er «søster» eller «tante» men fordi de jobber der).

• Liker 7
Skrevet

Tror jaggu jeg må være en av svært få etnisk norske som hverken ser et problem med ordet "tante" eller "søster".

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...