Gå til innhold

Venner som bare vil spille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har en venn som, hver gang hen er på besøk, bare vil spille tv spill. Vi har litt rammer rundt skjermbruk og en av disse er at på skoledager er det ikke skjerm før middag. Dette henger også sammen med at tv spillene befinner seg i samme rom som en av oss foreldre har hjemmekontor frem til middag, så det er ikke tilgjengelig før etter middag.. Vårt barn forholder seg til dette, og det gjør venner som er på besøk også (de kan få beskjed om at det er ikke ledig med skjerm før kl. XX). 

Men dette ene barnet velger da heller å dra hjem "fordi vi ikke får spille". Jeg prøver å foreslå andre ting de kan gjøre inne, eller at de kan leke ute, men det er ikke attraktivt nok. 

Er det noe jeg kan gjøre med dette/i slike situasjoner? Merker at barnet mitt syns det er litt sårt ("vil hen bare være med meg for å spille?"). 

De går på barneskolen. 

Anonymkode: 19396...55b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har opplevd det samme med ett enkelt barn her, grunnet at vi overhodet ikke tillater barna å spille (på duppeditt) utover det som er lekse i ulike apper fra skolen. TV-spill har vi ikke, enkelt og greit. 
Barnet vårt har mange venner, og mange av disse er også avdigitaliserte på fritiden, så det er aldri noe problem å finne noen å være sammen med. Men denne ene «vennen» gjorde som barnet du nevner, og ville ikke henge her «for vi får ikke spille». 

Jeg stoppet barnet da det tok på seg skoene, og sa at «nå skal du og jeg gå en liten tur utenfor her, så skal jeg forklare deg noe som det kan være at du får bruk for.» Så gikk vi ut, og jeg sa at «det er ikke sikkert at du mente dette sånn, eller at du skjønte helt hva det var du egentlig sa nå, men siden du ikke gidder å være her når du ikke får spille, så betyr egentlig det at [barnet vårt] ikke betyr noen ting for deg utover det [hen] kan tilby av spill, og siden vi ikke har det så gidder ikke du å være sammen med [hen]. Akkurat nå er du en skikkelig dårlig venn - du oppfører deg faktisk ikke som noen venn i det hele tatt. Jeg ville ikke giddet å være sammen med deg ett øyeblikk til, hvis du var min venn og sa sånn til meg. Så hvis det ikke passer deg å holde på med det [barnet vårt] har, så kan du bare gå hjem med deg, og så trenger du ikke komme hit noe mer før du har tenkt deg om og er klar for å si unnskyld. For [barnet vårt] trenger ikke å sitte og bekymre seg for at akkurat du ikke syns [hen] har kule ting hjemme - [hen] har nemlig et lass med andre venner som faktisk syns det er helt topp å holde på med alle de tingene vi bruker fritiden vår på her hos oss. Og hvis du er sånn som dette mot de andre vennene dine, så skal du nok se at de også klarer å finne seg noen andre å være med i stedet for deg.» 

Ungen skjønte faktisk hva jeg mente, og det har gått ganske bra etterpå. 

Anonymkode: c5dcd...d30

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har opplevd det samme med ett enkelt barn her, grunnet at vi overhodet ikke tillater barna å spille (på duppeditt) utover det som er lekse i ulike apper fra skolen. TV-spill har vi ikke, enkelt og greit. 
Barnet vårt har mange venner, og mange av disse er også avdigitaliserte på fritiden, så det er aldri noe problem å finne noen å være sammen med. Men denne ene «vennen» gjorde som barnet du nevner, og ville ikke henge her «for vi får ikke spille». 

Jeg stoppet barnet da det tok på seg skoene, og sa at «nå skal du og jeg gå en liten tur utenfor her, så skal jeg forklare deg noe som det kan være at du får bruk for.» Så gikk vi ut, og jeg sa at «det er ikke sikkert at du mente dette sånn, eller at du skjønte helt hva det var du egentlig sa nå, men siden du ikke gidder å være her når du ikke får spille, så betyr egentlig det at [barnet vårt] ikke betyr noen ting for deg utover det [hen] kan tilby av spill, og siden vi ikke har det så gidder ikke du å være sammen med [hen]. Akkurat nå er du en skikkelig dårlig venn - du oppfører deg faktisk ikke som noen venn i det hele tatt. Jeg ville ikke giddet å være sammen med deg ett øyeblikk til, hvis du var min venn og sa sånn til meg. Så hvis det ikke passer deg å holde på med det [barnet vårt] har, så kan du bare gå hjem med deg, og så trenger du ikke komme hit noe mer før du har tenkt deg om og er klar for å si unnskyld. For [barnet vårt] trenger ikke å sitte og bekymre seg for at akkurat du ikke syns [hen] har kule ting hjemme - [hen] har nemlig et lass med andre venner som faktisk syns det er helt topp å holde på med alle de tingene vi bruker fritiden vår på her hos oss. Og hvis du er sånn som dette mot de andre vennene dine, så skal du nok se at de også klarer å finne seg noen andre å være med i stedet for deg.» 

Får skikkelig psykopat-vibber av innlegget ditt. Ro ned!

Anonymkode: 74f7c...7f8

• Liker 16
Skrevet

Her i hus har vi ganske så fritt frem når det kommer til gaming og har ikke så mange restriksjoner. Her ser jeg at de som er vant til å game (som mitt barn er) de leker faktisk for det meste nå når de er sammen. Joda de gamer jo litt, men så finner de ut at de skal bygge no lego eller ta en tur på lekeplassen, eller spille litt fotball. Så vi har to av disse guttene som kommer som aldri for drive med gaming og skjerm generelt de er jo helt frelst på tv og gaming. Men de gidder ikke guttungen å dra med seg lenger siden de ikke vil gjøre noe annet. Jeg forstår jo at hvis man ikke tilgang til skjerm så sier det seg jo selv at de benytter sjansen når de først for den. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Får skikkelig psykopat-vibber av innlegget ditt. Ro ned!

Hahaha, seriøst?!? Disse ungene var sju år; tenker du at det ville vært mer ansvarlig å som voksenperson la denne sjuåringen gå på en sosial smell, miste venner og «learn the hard way»? 😅🙈

De er barn; de trenger voksne som veileder når de går på snørra pga egen umodenhet. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, seriøst?!? Disse ungene var sju år; tenker du at det ville vært mer ansvarlig å som voksenperson la denne sjuåringen gå på en sosial smell, miste venner og «learn the hard way»? 😅🙈

De er barn; de trenger voksne som veileder når de går på snørra pga egen umodenhet. 

Snakk med foreldrene neste gang! Hvis du formulerte deg slik som du skrev i innlegget til en 7-åring, har du seriøse problemer, og jeg hadde blitt rasende om du hadde snakket slikt til mitt barn. Trå varsomt, sier jeg bare. 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Her i hus har vi ganske så fritt frem når det kommer til gaming og har ikke så mange restriksjoner. Her ser jeg at de som er vant til å game (som mitt barn er) de leker faktisk for det meste nå når de er sammen. Joda de gamer jo litt, men så finner de ut at de skal bygge no lego eller ta en tur på lekeplassen, eller spille litt fotball. Så vi har to av disse guttene som kommer som aldri for drive med gaming og skjerm generelt de er jo helt frelst på tv og gaming. Men de gidder ikke guttungen å dra med seg lenger siden de ikke vil gjøre noe annet. Jeg forstår jo at hvis man ikke tilgang til skjerm så sier det seg jo selv at de benytter sjansen når de først for den. 

Mulig det er din erfaring, men det er ikke slik at alle «de som ikke får skjerm/spill hjemme er de som er helt gale etter det når de får sjansen». Min har aldri vært sånn. Faktisk så påtagelig lite «sånn» at andre barns foreldre påpeker det senere. Det kommer vel an på hvilken sosial dynamikk det er rundt gamlingen også, vil jeg tro. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er din erfaring, men det er ikke slik at alle «de som ikke får skjerm/spill hjemme er de som er helt gale etter det når de får sjansen». Min har aldri vært sånn. Faktisk så påtagelig lite «sånn» at andre barns foreldre påpeker det senere. Det kommer vel an på hvilken sosial dynamikk det er rundt gamlingen også, vil jeg tro. 

Barna dine er sikkert livredd for å vise interesse for spill hos andre, i tilfelle du får høre om det. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du ordla deg litt annerledes enn du skrev i innlegget, men budskapet står jeg helt klart inne for. Det er noe jeg fint kunne forklart til min unge også. Jeg vet ikke om jeg hadde vært tøff nok til å ta for meg andres unger, men det er ikke feil å gjøre det. 

Anonymkode: 4769d...51d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt er relativt. Men de barna vi har hatt på besøk er helt på skjerm, ikke bare gaming men tv og. Dette er de som har foreldre som når vi treffes på "klassetreff" alltid gnåler om at de er så glad for at deres barn ikke er opptatt av skjerm... :P Men det er faktisk de barna som er mest masete på at de vil spille og de har aldri prøvd switch før og de vil prøve pc og de vil prøve roblox osv.

Ikke at jeg sier dine barn er sånn altså, men jeg snakker om hva jeg opplever og så har du en annen erfaring, det er helt greit for meg det.

Heldigvis så har mesteparten av foreldrene på vårt trinn et normalt forhold til gaming og har ingen motforestillinger mot det så lenge alt annet er gjort så de fleste av oss er på bølgelengde der. Ser jo at det er utrolig store variasjoner der ute.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakk med foreldrene neste gang! Hvis du formulerte deg slik som du skrev i innlegget til en 7-åring, har du seriøse problemer, og jeg hadde blitt rasende om du hadde snakket slikt til mitt barn. Trå varsomt, sier jeg bare. 

Det kunne du bare blitt, altså. I vår krets er det heldigvis konsensus om at man som voksne korrigerer hverandres barn når man har dem på besøk, og det fungerer helt utmerket. Hadde du forventet at jeg skulle holdt munn og «heller bare tatt det med deg senere» så hadde det vært helt uaktuelt. 

Jeg var ikke sinna i stemmen, og jeg snakket med barnet under fire øyne. 

Jeg forklarte barnet akkurat hvordan og hvorfor oppførselen det hadde var fryktelig uakseptabel, og var tydelig på at dette ikke er noe vi tolererer hos oss eller forventer at vårt barn skal tolerere. Og jeg forklarte hvordan barnet kunne gjøre opp for seg. 

Det var snakk om skikkelig attitude fra barnets side, og barnet har i ettertid sagt at det jeg gjorde var fint. Jeg er jammen glad den ungen ikke hadde en forelder som deg, som rettet baker for smed. 

• Liker 3
Skrevet

Problemet er ikke at du korrigerte barnet, men den ubehagelige måten du gjorde det på. Du var altfor intens og truende. "Barnet har i ettertid sagt at det jeg gjorde var fint," ja jøss! Det skal du ha meg til å tro!

• Liker 6
Skrevet

Spilling er bra for barns utvikling. 
Ferdig snakka. 

Anonymkode: dac33...cd4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er ikke at du korrigerte barnet, men den ubehagelige måten du gjorde det på. Du var altfor intens og truende. "Barnet har i ettertid sagt at det jeg gjorde var fint," ja jøss! Det skal du ha meg til å tro!

Du kan jo virkelig ikke vite HVORDAN jeg var - kroppsspråk, tone og uttrykksmåte ellers er jo alfa og omega! 😂🙈

Har du aldri sett skuespillere demonstrere akkurat dette ved å bruke identiske replikker men helt ulik væremåte ellers? 

Veldig ferdig med å forklare deg grunnleggende ting nå. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg!!

Man kan ikke snakke til syvåringer på den måten der. Det der var langt over streken. 

Anonymkode: 3b5ff...ce1

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spilling er bra for barns utvikling. 
Ferdig snakka. 

Anonymkode: dac33...cd4

Det er jeg helt enig i, men som sagt er det noen praktiske rammer som gjør at det ikke er fri tilgang. Jeg mener i tillegg at foreldre har ansvar for at barna også utvikler seg gjennom annen lek og aktivitet enn spilling. 

Ts

Anonymkode: 19396...55b

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var sykt... Greit å snakke med andre sine barn men dette var vel lktt vel mye?

Anonymkode: 30e2d...137

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja får håpe barnet til denne moren ikke blir mobbet på skolen no.

Anonymkode: 30e2d...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...