AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har pga økonomiske problemer måtte flytte hjem til foreldrene mine i noen mnd. Det skulle bare vare i 2 mnd, slik at jeg hadde et depositum. Men nå har jeg bodd her i 5 mnd, fordi det er vanskelig å spare penger her. Jeg sa tydelig ifra på starten at jeg ikke ønsker dele økonomien med dem. Ikke heller matbudsjett, jeg lager min egen mat. Problemer er at de like vell lager mat til meg, og tar av min innkjøpte mat, slik at matbudsjettet mitt ryker da jeg må kjøpe mer mat. De lager også av min mat til middag, og tilbyr meg den. Jeg takker alltid nei. De kjøper også gaver til meg, typ at når de skal kjøpe seg noe, så tar de med en til meg også. Jeg takker alltid neitakk til dette også. Det har blitt slik at de spør meg om penger til regninger de sliter med å betale. De sier de skal betale meg tilbake, men de glemmer det og har generelt aldri råd. Men jeg har ikke samvittighet til å si nei, når de spør om penger til mobil regninga eller når bilen dems røk. Jeg går i null av å bo her og jeg har ikke et depositum så jeg kommer meg ikke ut 😩 Det virker som de syntes det er en selvfølge at jeg skal hjelpe til økonomisk siden de gir meg så mye. Jeg trodde ikke det skulle bli slik, da jeg sa veldig tydelig ifra på starten at jeg ønsket Totalt separert økonomi... har jeg rett til å være frustrert? Eller er jeg utakknemlig siden jeg får bo her «gratis»? Anonymkode: e5f41...885
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Oi dette er jo litt spesielt. Hvordan klarte de seg økonomisk før du flyttet hjem? Kan det hende at de trenger hjelp med å disponere sin økonomi? Tror du sette deg ned med dem, og forklare situasjonen. At nå må du spare så mye som mulig, og må holde kostnadene på et minimum nivå. Fra nå av har dere separat økonomi. Hvis ikke må du rett og slett bare sove i telt i skogen😅 Jeg bor for øvrig også hos mine foreldre, faktisk på andre året. Sparer til egen bolig. Betaler ingenting. Anonymkode: 58618...a47 16
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Vanskelig. Er det ingen andre steder du kan bo i to måneder? Anonymkode: 0c6f9...48f 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi dette er jo litt spesielt. Hvordan klarte de seg økonomisk før du flyttet hjem? Kan det hende at de trenger hjelp med å disponere sin økonomi? Tror du sette deg ned med dem, og forklare situasjonen. At nå må du spare så mye som mulig, og må holde kostnadene på et minimum nivå. Fra nå av har dere separat økonomi. Hvis ikke må du rett og slett bare sove i telt i skogen😅 Jeg bor for øvrig også hos mine foreldre, faktisk på andre året. Sparer til egen bolig. Betaler ingenting. Anonymkode: 58618...a47 De har aldri hatt god råd, men jeg var ikke klar over at de sleit så mye før jeg flyttet inn 😓 Jeg har prøvd å prate med de, men de bare fortsetter 😩😩😩 de «glemmer» det, er svaret jeg får hver gang jeg får en ny gave... Har faktisk vurdert telt, men nå begynner det å bli så innmari kaldt 😂 tsp Anonymkode: e5f41...885
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskelig. Er det ingen andre steder du kan bo i to måneder? Anonymkode: 0c6f9...48f Nei, har venner som bor i kollektiv som ikke får lov til å la noen bo hos de så lenge 😕 andre venninna mi bor hjemme selv og sparer for å kjøpe... ts Anonymkode: e5f41...885
Kvinne87Rogaland Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Hvor mye hjelper du dem økonomisk i måneden da? Hvis det er mer enn det hadde kostet å leie rom i et kollektiv, kan du heller gjøre det, og spare resten. Hvis det er mindre har du for lite inntekt, og må jobbe mer for å kunne spare. Når du er voksen og bor gratis, er det jo egentlig fair at du bidrar litt. 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har aldri hatt god råd, men jeg var ikke klar over at de sleit så mye før jeg flyttet inn 😓 Jeg har prøvd å prate med de, men de bare fortsetter 😩😩😩 de «glemmer» det, er svaret jeg får hver gang jeg får en ny gave... Har faktisk vurdert telt, men nå begynner det å bli så innmari kaldt 😂 tsp Anonymkode: e5f41...885 Uff jeg får jo litt vondt av foreldrene dine. Kan du hjelpe dem litt med å se på økonomien deres? Og så kan du foreslå at du bidrar med f.eks 2000 i måneden mens du bor hjemme, og så skal du spare resten. Gaver kan de gi til jul og bursdag. Anonymkode: 58618...a47 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa tydelig ifra på starten at jeg ikke ønsker dele økonomien med dem. Ikke heller matbudsjett, jeg lager min egen mat. Oisann... Ja, det er jo ikke billig. Hvorfor ikke lage felles mat? Da hadde du kanskje måttet betale halvparten av det du betaler om du skal lage helt separat mat. Synes du høres veldig utakknemmelig ut, samt er det masse her som ikke går opp. Du går i null av å bo hjemme? Noe er SOLEKLART helt feil.. Anonymkode: 73973...405 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 Sett over sparing til depositum på egen konto. Ha all mat på rommet fitt. Skaff et billig kjøleskap på finn.no som du også kan ha på rommet ditt. Si du ikke har mer penger når de spør, og vis gjerne saldo hvis de ikke tror deg. Sparekontoen ser de ikke da. Anonymkode: c5dfd...8fe 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Hvor mye hjelper du dem økonomisk i måneden da? Hvis det er mer enn det hadde kostet å leie rom i et kollektiv, kan du heller gjøre det, og spare resten. Hvis det er mindre har du for lite inntekt, og må jobbe mer for å kunne spare. Når du er voksen og bor gratis, er det jo egentlig fair at du bidrar litt. Til nå har jeg måtte punge ut 5-6000 for dem i mnd 🙄 Er helt krise hver gang, at de f eks ikke har råd til bolig lånet osv 😓 I området hvor jeg bor så koster det 5-6000 i leie rom i kollektiv, så da hadde jeg gått i null. Pluss har jeg ikke noe depositum, som det også er vanlig å måtte ha litt av når man leier i kollektiv også 😕 ts Anonymkode: e5f41...885
Amélie La Croix Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Til nå har jeg måtte punge ut 5-6000 for dem i mnd 🙄 Er helt krise hver gang, at de f eks ikke har råd til bolig lånet osv 😓 I området hvor jeg bor så koster det 5-6000 i leie rom i kollektiv, så da hadde jeg gått i null. Pluss har jeg ikke noe depositum, som det også er vanlig å måtte ha litt av når man leier i kollektiv også 😕 ts Anonymkode: e5f41...885 Da hadde jeg forsøkt spare opp depositum til kollektiv og så flyttet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff jeg får jo litt vondt av foreldrene dine. Kan du hjelpe dem litt med å se på økonomien deres? Og så kan du foreslå at du bidrar med f.eks 2000 i måneden mens du bor hjemme, og så skal du spare resten. Gaver kan de gi til jul og bursdag. Anonymkode: 58618...a47 Til nå har jeg måttet hjelpe dem med 5-6000 kr i mnd. Jeg har prøvet foreslå at jeg betaler heller 2-3000 kr i mnd, men de sier jeg skal få bo her gratis 🙄 hver gang jeg tar det opp eller påpeker det, så har de «glemt» det, og de slutter ikke med gavene 😓 ts Anonymkode: e5f41...885
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann... Ja, det er jo ikke billig. Hvorfor ikke lage felles mat? Da hadde du kanskje måttet betale halvparten av det du betaler om du skal lage helt separat mat. Synes du høres veldig utakknemmelig ut, samt er det masse her som ikke går opp. Du går i null av å bo hjemme? Noe er SOLEKLART helt feil.. Anonymkode: 73973...405 Kan ikke lage felles mat, da jeg har IBS og jeg tåler ikke all maten de vil ha 😓 og min mat er generelt dyrere enn deres... ts Anonymkode: e5f41...885
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oisann... Ja, det er jo ikke billig. Hvorfor ikke lage felles mat? Da hadde du kanskje måttet betale halvparten av det du betaler om du skal lage helt separat mat. Synes du høres veldig utakknemmelig ut, samt er det masse her som ikke går opp. Du går i null av å bo hjemme? Noe er SOLEKLART helt feil.. Anonymkode: 73973...405 Jeg går i null siden jeg har i de siste månedene måtte punge ut 5-6000 for dem hver mnd 😩 Jeg kan da heller ikke skaffe meg en ny jobb for at jeg skal hjelpe de økonomisk og klare å spare... jeg syntes det blir litt feil 😕 ts Anonymkode: e5f41...885 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett over sparing til depositum på egen konto. Ha all mat på rommet fitt. Skaff et billig kjøleskap på finn.no som du også kan ha på rommet ditt. Si du ikke har mer penger når de spør, og vis gjerne saldo hvis de ikke tror deg. Sparekontoen ser de ikke da. Anonymkode: c5dfd...8fe Jeg kunne ha nektet, men jeg får dårlig samvittighet og legger ut for regningene dere, og jeg har trodd på flere ganger at jeg kommer til å få pengene tilbake 😩 Nå vet jeg litt bedre... Har kjøpt inn mat som kan stå i romtemperatur til frokost og kveldsmat 😂😂 Men middagen er jo i kjøleskapet... ts Anonymkode: e5f41...885
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 Herregud a, foreldrene dine bør meldes på Luksusfellen. Anonymkode: e1fb5...a9e 14
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg tror du må kommunisere bedre med dem om dine grenser, og sette opp et budsjett. Da regner du på det. Om Lønna di er 13 500 feks -5000 i leie til foreldre -2000 i mat -500 i klær og hygge -1000 månedskort Da har du 5000 til å sette på sparekonto. Så når du får lønna, setter du vekk disse pengene med en gang. Når de da spør om mer penger fra deg, så kan du si at jeg har ikke mer..Da vet du at innen ferien 2021 så har du ihvertfall 5*5000 i depositum. Om de kjøper mye greier til deg, så må du avtale med dem. Si at de ikke skal kjøpe til deg fordi du har ikke penger til å betale dem mer enn det du gjør nå fordi du sparer. Anonymkode: 71354...35b 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har aldri hatt god råd, men jeg var ikke klar over at de sleit så mye før jeg flyttet inn 😓 Jeg har prøvd å prate med de, men de bare fortsetter 😩😩😩 de «glemmer» det, er svaret jeg får hver gang jeg får en ny gave... Har faktisk vurdert telt, men nå begynner det å bli så innmari kaldt 😂 tsp Anonymkode: e5f41...885 Be om depositumslån i banken.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 jeg trur de klarer seg helt fint. De klarte seg sikkert bra når du ikke var der og de klarer seg sikkert igjen. Anonymkode: 76bd0...6ba 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kjøpt inn mat som kan stå i romtemperatur til frokost og kveldsmat 😂😂 Men middagen er jo i kjøleskapet... ts Så pengene forsvinner på mat da, fordi de tar det som du har kjøpt. Kan det være at du kan feks ha en boks med lås i kjøleskapet? eller bare bli veldig økonomisk med hva du kjøper? Jeg handler mye på meny, men bare det som er på tilbud. Kjøpte feks masse wok til -40% forleden. Det kan du ha i fryseren, gjerne gjemt bort i en pose nederst i skuffen slik at det ikke blir så synlig. Anonymkode: 71354...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå