*nordby* Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Her er jeg igjen. Nå vurderer nå om det lønner seg å selge eller leie ut pappas leilighet. Han har fått omsorgsbolig og trenger derfor ikke sin gamle leilighet. Vi antok at den kunne leies ut i tre år, men den kan kun leies ut i to år. Leiligheten har en husleie på 4000/mnd, som ikke inkluderer strøm og varmtvann. Leiligheten er nedbetalt. Hvis vi skal leie den ut er det engangssum på 12. 500 til Utleiemegleren (UM) som inkluderer jobb, bilder, visninger osv. De vil leie ut boligen for 12.500/mnd. Utleiemegleren tar 8%/mnd. Deretter skatter vi av 22% av fortjenesten. Selger vi nå slipper vi å skatte av fortjenesten. Pappa kjøpte leiligheten for 2100.000 og kan nå forvente en pris på 2700.000. Tipper meglerutgifter ligger på 50.000. Hva er mest økonomisk gunstig? Leie ut to år og så skatte 22% av gevinsten ved salg (ettersom at Pappa ikke har bodd i leiligheten siste året hvis vi leier ut), eller selge nå uten å skatte i det hele tatt? Svært takknemlig for svar. Utregning ved utleie, takk til papaf: Regnestykket blir da: Inntekt: 12 500 - 10% til UM - 1250 Netto utleie: 11 250 - 22% skatt - 2475 - Husleie - 4000 Fortjeneste: 4775
Pillarguri Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg ville solgt. Etter 2 års utleie risikerer du å måtte pusse opp leiligheten for å kunne få god pris ved salget. Da ryker de få kronene du har tjent på å leie ut.
*nordby* Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, Pillarguri skrev: Jeg ville solgt. Etter 2 års utleie risikerer du å måtte pusse opp leiligheten for å kunne få god pris ved salget. Da ryker de få kronene du har tjent på å leie ut. Tusen takk for svar, det har jeg ikke tenkt på engang!
Drizzt Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Jeg ville solgt. Du vet ikke hvem som flytter inn og om de kommer til å ta vare på boligen. Det blir plutselig veldig dyrt å pusse opp for å gjøre den salgsbar igjen. Helt enig med brukeren over. Endret 20. oktober 2020 av Drizzt
ekkoet Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Jeg er enig med de 2 over. I tillegg om du har en gevinst på 500 000 ved salg ryker (som du skriver) 110 000 i skatt på gevinst etter 2 år. Da er ikke de 115 000kr du har hatt i leieinntekter alverden. Videre, jeg vet ikke reglene for omsorgsbolig vs sykehjem, men det er verdt å sette seg inn i dette: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/okonomi-sykehjem.html Endret 20. oktober 2020 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Utleie lønner seg bare i dette tilfellet om det er snakk om å holde på mye lengre enn to år. Anonymkode: 9da4b...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Selg! Få det vekk, er så mye jobb å leie ut. Har tidligere leid ut 2 leiligheter selv, lite å tjene på det. Jo mindre ting du har å styre med i livet, jo bedre er livet! Kan du bruke tiden din på andre ting. Anonymkode: a99f7...44e
papaf Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Leieinntekter og skatt ved salg går sånn ca. opp i opp så det dere vil tjene på er potensiell verdiøkning/prisstigning. Dere kan sånn sett være økonomisk tjent med å leie den ut for så å selge om to år. Husk på at det å leie den ut vil også medføre en del arbeid. Vedlikehold, purring på utestående betalinger, klager fra leieboer/naboer osv. kan fort gjøre at dere angrer bittert på at dere ikke solgte med en gang. Husk også på at borettslagets styre må godkjenne leieboer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå