Gå til innhold

Hvor mange kcal trenger jeg for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år, veier ca 68 og er 163cm. Jeg trener 6 dager i uken hvor jeg springer 10km og deretter tar kroppsstyrke. Jeg tar nettopp startet på løpeprogram, og skal fortsette i 2 mnd. Jeg er heller ikke nybegynner på løping eller trening, har trent i mange år og er i ganske bra form sånn sett. Men jeg vil ned i vekt. Ønsker å komme meg ned til ca 52 kg, men så aner jeg ikke hvor mange kcal jeg burde spise for å gå ned i vekt? Har aldri telt kalorier, men jeg vet jeg spiser mer enn jeg trenger siden jeg ikke har gått ned noe så langt. Blir heller ikke noe klokere av å søke det opp på google, bmr osv. Får mange forskjellige svar. Noen godt erfarne her som vet sånn CA. hvor mange kcal jeg trenger for å gå ned 1kg i uken?

Anonymkode: 5333f...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du dropper 500 kalorier fra det du står stille på går du ned en halv kg i uka, så da må du langt ned for å gå ned en kg i uka. 

Anonymkode: 890e1...764

• Liker 1
Skrevet

Svar på spørsmålene du stiller:

For å gå ned i vekt, trenger man å ta inn færre kalorier enn man forbruker.

For å gå ned 1 kilo i uka, trenger man et daglig kaloriunderskudd på 1000.

Hint til spørsmålet du "burde" stille:

Du forbruker ca 2300 kalorier per dag, med din høyde og nåværende vekt.

Anonymkode: a0332...b0f

Skrevet

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov

Ca. 500 kcal i underskudd hver dag tilsvarer omtrent 0,5 kg på én uke. 1 kg per uke er litt for heftig for de fleste, og kan føre til at du «sprekker» – spesielt siden du er såpass lav. Jevnt og trutt er ofte bedre på sikt. Kanskje du finner noen nyttige tips i denne tråden: 

Med målene du har oppgitt og aktivitetsnivået du skisserer ligger du sannsynligvis på 2300–2500 kcal per dag nå (stillesittende arbeid pluss betydelig grad av fysisk aktivitet). Kjøp en liten digital matvekt, installer Myfitnesspal eller tilsvarende på telefonen og sjekk inntaket i en ukes tid eller to (husk olje og smør til steking og flytende kalorier som melk, juice og brus). Da er det lettere å gjøre justeringer og du vil ikke nødvendigvis trenge å fintelle alt du konsumerer med ditt aktivitetsnivå.

Anonymkode: 52fbe...e01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...