AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Hadde dere høye verdier hver måling? Har fått vite jeg har svangerskapdsiabetes og er nå 29 uker på vei, og fått høye verdier hver morgen selv om jeg har holt meg unna sukker. Blitt henvist til medisinsk avdeling nå. er sjansen stor for jeg må ta insulin? Anonymkode: 05ef8...efd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Er nok relativt sannsynlig at du må ta insulin ja. Tre målinger over kvalifiserte til insulin hos meg i begge mine svangerskap. Det kan være lurt å føre kostholdsdagbok for å få en oversikt over hva som trigger blodsukkeret ditt. Hos meg var det brød, ris og pasta. Det fastende blodsukkeret på morgenen kan være vanskelig å regulere med kost. Vanlig da å bli satt på lavdose langtidsvirkende insulin som settes på kveld. Anonymkode: 7da60...c9e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Dersom det er fastende blodsukker som er høyt blir det nok insulin. Det er veldig vanskelig å endre det med kosten. Jeg ble satt på langtidsvirkende insulin hver kveld etter 3 høye fastende målinger. Selv med veldig fine målinger etter måltid. Det går helt fint å sette selv. Du får nok ferdig fylt penn og utskiftbar nål. Fikk påvist i uke 28, er nå i uke 32. Var inne hos lege i uke 29 og har gått på insulin siden. Anonymkode: ea3b1...f69
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom det er fastende blodsukker som er høyt blir det nok insulin. Det er veldig vanskelig å endre det med kosten. Jeg ble satt på langtidsvirkende insulin hver kveld etter 3 høye fastende målinger. Selv med veldig fine målinger etter måltid. Det går helt fint å sette selv. Du får nok ferdig fylt penn og utskiftbar nål. Fikk påvist i uke 28, er nå i uke 32. Var inne hos lege i uke 29 og har gått på insulin siden. Anonymkode: ea3b1...f69 Takk for svar. Ble dere satt igang før overtid? Anonymkode: 05ef8...efd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ble dere satt igang før overtid? Anonymkode: 05ef8...efd Jeg er i uke 32 nå. 3 uker siden jeg var hos diabeteslege, det ble da sendt henvisning til KK for oppfølging. Skal på ultralyd nå denne uken. Jeg har fått beskjed om vektestimering og kontroll av morkaken i uke 36. De ser det litt ann på den kontrollen, men det er stor sannsynlighet for ny kontroll i uke 38 hvor de vurderer igangsetting alt etter hvordan baby vokser og morkaken fungerer. Samt om blodsukkeret mitt holder seg stabilt. Du skal uansett ikke gå over uten kontroll på termindato. Det er stor sannsynlighet for at de setter i gang på termin dersom ikke barnet enda er født når du tar insulin. Men det vurderes individuelt. Så for min del skal jeg inn uke 32, 36, mest sannsynlig 38 og definitivt i uke 40 😅 Anonymkode: ea3b1...f69
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Glemte å si at jeg også får oppfølging av diabetessykepleier. Først 1 uke etter time med diabeteslege. Så hver 2 uke 🙈 Skikkelig travelt å være gravid med risikosvangerskap 🤰 Anonymkode: ea3b1...f69 1
myMa Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere høye verdier hver måling? Har fått vite jeg har svangerskapdsiabetes og er nå 29 uker på vei, og fått høye verdier hver morgen selv om jeg har holt meg unna sukker. Blitt henvist til medisinsk avdeling nå. er sjansen stor for jeg må ta insulin? Anonymkode: 05ef8...efd Hos meg varierte det veldig. Ble først satt på tabletter. Blodsukkeret steg egentlig aldri veldig høyt (maks 10-12 en sjelden gang) men siden jeg konsekvent lå litt over så fikk jeg insulin etterhvert. Fastende gikk da litt ned men ikke mye. Det er viktig å være klar over at det ikke bare er sukker som får blodsukkeret til å stige. Stivelse brytes ned til sukker, så pasta, brød, ris er ofte like ille. Prøv å spis sammensatte måltider så blir ikke effekten av sukkeret/stivelsen like stor. Dette får du informasjon om på sykehuset. Jeg ble satt i gang ved fullgått 38 uker. Jeg trodde dette var noe som ble avgjort på vektestimering (som var fin), men fikk da vite at med nye retningslinjer så blir alle som har brukt legemidler mot Sv.sk dia satt i gang etter 38 uker.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, myMa skrev: Hos meg varierte det veldig. Ble først satt på tabletter. Blodsukkeret steg egentlig aldri veldig høyt (maks 10-12 en sjelden gang) men siden jeg konsekvent lå litt over så fikk jeg insulin etterhvert. Fastende gikk da litt ned men ikke mye. Det er viktig å være klar over at det ikke bare er sukker som får blodsukkeret til å stige. Stivelse brytes ned til sukker, så pasta, brød, ris er ofte like ille. Prøv å spis sammensatte måltider så blir ikke effekten av sukkeret/stivelsen like stor. Dette får du informasjon om på sykehuset. Jeg ble satt i gang ved fullgått 38 uker. Jeg trodde dette var noe som ble avgjort på vektestimering (som var fin), men fikk da vite at med nye retningslinjer så blir alle som har brukt legemidler mot Sv.sk dia satt i gang etter 38 uker. 10-12 er jo relativt høyt? Grensen går på 5.3 fastende og 6.7 2 t etter måltid. Jeg ble satt på medisin etter 3 målinger på 5,3 5,4 og 5,3 fastende 😅 De offentlige retningslinjene er at det skal vurderes for igangsetting. Ikke at ALLE skal settes i gang uker 38. Det er individuelle forskjeller som spiller inn. Det største problemet er at barnet får alt sukkeret fra mor direkte og kan føre til at morkaken fungerer dårlig (og barnet blir lite) eller at barnet legger veldig på seg. Insulin går derimot ikke over til barnet gjennom morkaken. Derfor er det mye bedre å tilføre insulin til mor enn at barnet får for mye sukker, som kan føre til alvorlig føling etter fødsel fordi det ikke lenger får tilført store mengder sukker. Anonymkode: ea3b1...f69
myMa Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 10-12 er jo relativt høyt? Grensen går på 5.3 fastende og 6.7 2 t etter måltid. 😅 Joda. Alt er relativt. Lå stort sett på 6-8 etter måltid men en sjelden gang opp mot 10-12. Med veldig høye målinger så tenker jeg på 20-25, men det er kanskje sjeldent Sv.sk diabetikere får så høye målinger. Det er jo selvsagt en mye lavere toleranse i denne sammenheng og. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😅 De offentlige retningslinjene er at det skal vurderes for igangsetting. Ikke at ALLE skal settes i gang uker 38. Anonymkode: ea3b1...f69 Ja. Det var som sagt det jeg trodde også. Babyen min hadde fin vekstkurve, ble alikevel satt igang før termin. Fikk beskjed om at det var nye retningslinjer fra i år så det var nok derfor jeg hadde fått litt forskjellige beskjeder tidligere i svangerskapet. Jeg fødte i mars 2020.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 33 minutter siden, myMa skrev: Joda. Alt er relativt. Lå stort sett på 6-8 etter måltid men en sjelden gang opp mot 10-12. Med veldig høye målinger så tenker jeg på 20-25, men det er kanskje sjeldent Sv.sk diabetikere får så høye målinger. Det er jo selvsagt en mye lavere toleranse i denne sammenheng og. Ja. Det var som sagt det jeg trodde også. Babyen min hadde fin vekstkurve, ble alikevel satt igang før termin. Fikk beskjed om at det var nye retningslinjer fra i år så det var nok derfor jeg hadde fått litt forskjellige beskjeder tidligere i svangerskapet. Jeg fødte i mars 2020. Da blir det skikkelig spennende å høre hva som er retningslinjene på Haukeland KK når jeg skal på ultralyd torsdag 🙈 overlegen jeg har time hos bør kunne fortelle meg hva jeg kan forvente. Det hadde vært greit å få babyen litt før tiden og ikke et par dager før julaften 😅 har termin 20 desember. Anonymkode: ea3b1...f69
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Da blir det skikkelig spennende å høre hva som er retningslinjene på Haukeland KK når jeg skal på ultralyd torsdag 🙈 overlegen jeg har time hos bør kunne fortelle meg hva jeg kan forvente. Det hadde vært greit å få babyen litt før tiden og ikke et par dager før julaften 😅 har termin 20 desember. Anonymkode: ea3b1...f69 I 2018 gikk jeg 12 dager over termin med sbangerskaps diabetes og baby eksimert til å bli over 4 kg.. dette var på KK Anonymkode: 05ef8...efd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Insulinkrevende svangerskapsdiabetes følger samme veileder som de med diabetes før svangerskapet med igangsettelse fra uke 38, senest uke 39: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/pregestasjonell-diabetes-type-1-og-type-2/ Jeg ble igangsatt 38+2. Vekst innenfor normalen og ingen andre komplikasjoner enn svangerskapsdiabetesen. Fødte i juli, Helse Midt-Norge. Anonymkode: 7da60...c9e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I 2018 gikk jeg 12 dager over termin med sbangerskaps diabetes og baby eksimert til å bli over 4 kg.. dette var på KK Anonymkode: 05ef8...efd Men da fikk du vel ikke på insulin? Anonymkode: ea3b1...f69
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 På 20.10.2020 den 23.54, AnonymBruker skrev: Insulinkrevende svangerskapsdiabetes følger samme veileder som de med diabetes før svangerskapet med igangsettelse fra uke 38, senest uke 39: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/pregestasjonell-diabetes-type-1-og-type-2/ Jeg ble igangsatt 38+2. Vekst innenfor normalen og ingen andre komplikasjoner enn svangerskapsdiabetesen. Fødte i juli, Helse Midt-Norge. Anonymkode: 7da60...c9e I følge overlegen på KK i dag settes jeg nok igang mellom uke 39-40. Jeg får ikke gå over. Så det er nok individuelle vurderinger inne bildet. Anonymkode: ea3b1...f69
myMa Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 13.35, AnonymBruker skrev: I følge overlegen på KK i dag settes jeg nok igang mellom uke 39-40. Jeg får ikke gå over. Så det er nok individuelle vurderinger inne bildet. Anonymkode: ea3b1...f69 Bruker du insulin?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, myMa skrev: Bruker du insulin? Ja, det står over her men ikke lett å få med seg alle disse anonymkodene 😅 Jeg tar 500 mg metformin som ikke funker for det fastende blodsukkeret. Nå er jeg oppe i 7 enheter langtidsvirkende insulin på kvelden. Har ikke hatt før høye målinger på nesten 2 uker Anonymkode: ea3b1...f69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå