Gå til innhold

hva tenker dere om blinklys på sykkel og sparkesykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noe dere hadde kjøpt hvis det fantes? Er det verdt kjøpet eller løfter alle hånden når man svinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først ville jeg sjekket om det i det hele tatt er lovlig...

Anonymkode: 542e9...a46

Skrevet

Det finnes.. 

Anonymkode: 6e39b...429

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først ville jeg sjekket om det i det hele tatt er lovlig...

Anonymkode: 542e9...a46

er det ikke lovlig med blinklys?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes.. 

hadde det ikke vært mye bedre om alle hadde blinklys på slike transportmidler? mye tryggere! mener jeg

Skrevet
2 minutter siden, Signal skrev:

hadde det ikke vært mye bedre om alle hadde blinklys på slike transportmidler? mye tryggere! mener jeg

Nja, det kommer an på hvordan de virker. De blinklysene som finnes for sykkel, hva om de slutter å virke uten at man merker det? Sånn jeg ser det, kan ikke syklisten selv se om de slår seg på, om det er festet bakpå. Så lenge sykkelen ikke kommer med noe display, eller dette er en originalfunksjon, kan det føre til mye falsk trygghet, og gi situasjoner hvor syklisten ikke gir signal med armen, fordi han stoler på et etterpå-festet blinklys han ikke selv kan se, som gjerne plutselig ikke virker mer. 

Det er litt som med speil på sykkelen; det er vist at det kan føre til flere skader, siden syklister har skadet seg på speilene i velt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det kommer an på hvordan de virker. De blinklysene som finnes for sykkel, hva om de slutter å virke uten at man merker det? Sånn jeg ser det, kan ikke syklisten selv se om de slår seg på, om det er festet bakpå. Så lenge sykkelen ikke kommer med noe display, eller dette er en originalfunksjon, kan det føre til mye falsk trygghet, og gi situasjoner hvor syklisten ikke gir signal med armen, fordi han stoler på et etterpå-festet blinklys han ikke selv kan se, som gjerne plutselig ikke virker mer. 

Det er litt som med speil på sykkelen; det er vist at det kan føre til flere skader, siden syklister har skadet seg på speilene i velt. 

hva med hvis blinklysene er på styret, og kontrollerer blinkingen selv? tenker hvertfall dette er veldig smart for sparkesykler som det riktig nok er umulig å rekke ut armen på.

Skrevet

Ville ikke brukt. Vi tro det blir en falk trygghet og st bilistene ikke klarer å se det godt nok. 

Anonymkode: 87cbc...dff

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke brukt. Vi tro det blir en falk trygghet og st bilistene ikke klarer å se det godt nok. 

Anonymkode: 87cbc...dff

så og si sant, men det er et fåtall av syklister som bruker armen. Spessielt på de sparkesyklene i Oslo og vanlige syklister (de som ikke driver med landeveissykling og slikt). 

Skrevet

Det burde også blitt påbudt med speil

Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Det burde også blitt påbudt med speil

hvorfor? hva trenger man det til egt? dumt spørsmål kanskje;))

Skrevet

en sykkel regnes jo som bil i trafikken, så godt utstyrt signalsystem tror jeg hadde gjort susen for å minke kollisjonsfaren!

Skrevet
1 time siden, Signal skrev:

hvorfor? hva trenger man det til egt? dumt spørsmål kanskje;))

For å kunne se hva som kommer bakfra. Greit å ha når en skal svinge. De fleste syklister og folk på sparkesykler er ganske besvisstløse når de ferdes ute blant folk.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
Signal skrev (På 20.10.2020 den 14.47):

hva med hvis blinklysene er på styret, og kontrollerer blinkingen selv? tenker hvertfall dette er veldig smart for sparkesykler som det riktig nok er umulig å rekke ut armen på.

Men det er da ikke umulig å rekke ut en arm når man står stille på en sparkesykkel?

Anonymkode: 1ef20...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...