Gå til innhold

Folk blir fornærmet når jeg svarer at jeg ikke vil ha barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 30-årene, og gang på gang de siste årene får jeg spørsmål om jeg ikke skal ha barn. Jeg prøver å unngå spørsmålet og svaret, men må jo til slutt svare.

Og svaret mitt er rett og slett at jeg ikke har lyst på barn. Jeg skal ikke måtte forsvare min mening, så jeg sier ikke noe mer enn det. Dette faller ikke i god jord hos de fleste, og jeg sitter der og føler meg skyldig i å ha fornærmet noen. Det var jo ikke jeg som bragte det på banen! Og så begynner overtalelsen, joooda selvfølgelig vil du ha barn! Du kommer til å angre! 

Men hva faen, jeg er så lei. 

Anonymkode: 5d5fc...e62

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å vente til du passerer 40, da gir forhåpentligvis maset seg🤷🏼‍♀️ Føler veldig med deg da, selv om jeg er mye yngre. Er bare i begynnelsen av 20 årene, men har blitt mast på i flere år. Jeg vil ikke ha det. 

Anonymkode: 70971...f0e

• Liker 12
Skrevet

Du kan trøste deg med at OM du hadde fått et barn, ville du fått hundre ganger mer press om at du MÅ få ett til. Å få enebarn er barnemishandling og toppen av egoisme. Og om du får mer enn to, er du sikkert med i en sekt, og du snylter garantert på skattebetalerne og jobber nok ikke for pengene dine, nei ;)

Uansett hva du gjør mtp på barn, har folk masse meninger om det. 

Jeg var barnløs til jeg var 36, og har jaggu ikke fått mindre innblanding om mine reproduktive valg etter at jeg fikk barn enn før. 

Anonymkode: e5ea9...6c4

• Liker 28
Skrevet

Så påtrengende de er?

Barn er koselig, men mye ansvar og mye arbeid. Mye glede og like mye bekymringer. Det er et stort valg å få barn, og at andre prøver å presse valget på deg er veldig spesielt. Er dette nær familie, folk på jobben eller? Minner meg om typisk svigerinner i familieselskap som forsøker å "hjelpe" til.

Anonymkode: d9445...c3d

• Liker 9
Skrevet

Folk reagerer nok fordi de har tatt et valg du ikke vil ta. Folk er rare sånn med å ta alt personlig, og føle at de har tatt feil valg fordi andre velger noe annet. Noen svarer jo at de ikke kan fordra unger, og de legger ut om alt negativt de ser med å få barn. Da skjønner jeg at foreldre kan gå i forsvar/ til angrep. Jeg syns ikke at der er riktig for det da. 

Men du blir jo presset til å svare, og du svarer enkelt og greit. Da blir det utrolig frustrerende når folk blir fornærmet eller ikke tar deg på alvor.

Jeg elsker barn, og jeg tror ikke jeg forstår de som ikke vil ha. Men jeg respekterer det da lett, men nå spør jeg ikke akkurat om sånt heller. Men ser ikke på det som krise med spørsmålet. Folk må bare respektere svaret! 

• Liker 6
Skrevet

Det er da deres problem, ikke ditt. Men om du vil gjøre de litt forlegne, så sier du at du ikke kan få barn. 

Anonymkode: 06af9...552

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å vente til du passerer 40, da gir forhåpentligvis maset seg🤷🏼‍♀️ Føler veldig med deg da, selv om jeg er mye yngre. Er bare i begynnelsen av 20 årene, men har blitt mast på i flere år. Jeg vil ikke ha det. 

Det gir seg ikke, nei. De maser enda mer, for du må skynde deg før det er for seint... Nå er jeg snart 50, og først nå har maset om egne barn gitt seg. Men vi får fremdeles spørsmål om vi vil bli fosterhjem, besøkshjem osv. 

Anonymkode: a21c2...262

• Liker 5
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal mase slik... Jeg har full forståelse og respekt for dere som ikke vil ha barn! 
Jeg har to, men kunne hatt et like fint liv uten. Man bruker strengt tatt sine beste år av livet til å slite seg ut med oppdragelse og perioder med lite søvn, pengene flyr ut av vinduet etc... Skjønner godt at folk velger annerledes ja😜

Anonymkode: ae7b8...f0b

• Liker 7
Skrevet

Så rart. Jeg er over 40 år og har i liten grad opplevd dette. 

Anonymkode: 3d3a6...db6

• Liker 1
Skrevet

Er tidlig i 30åra selv, og vet dessverre akkurat hvordan det er. Frustrerende altså. Eller vel var, for min del, da jeg har sterilisert meg. 
Men slipper ikke unna spørsmålet titt og ofte, men nå kan jeg i det minste svare at jeg ikke kan få barn. Da stopper samtalen angående det temaet rimelig fort.

Synes forresten det er fryktelig at et så personlig spørsmål for mange har blitt allemannseie, jeg personlig har ingen vonde følelser, eller problemer med å snakke om mitt valg. Så lenge samtalen foregår høflig, og ikke de sedvanlige "du kommer til å angre" m.m. Men kan tenke meg hvor utrolig sårt det kan være for andre, som for eksempel ikke kan få barn, eller har prøvd lenge osv.  

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror det er bare din fantasi 🙂

Ingen bryr seg om du vil ha barn eller ikke. Kanskje bare slektninger (i beste tilfelle).

Anonymkode: 6a79d...0b9

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gir seg ikke, nei. De maser enda mer, for du må skynde deg før det er for seint... Nå er jeg snart 50, og først nå har maset om egne barn gitt seg. Men vi får fremdeles spørsmål om vi vil bli fosterhjem, besøkshjem osv. 

Anonymkode: a21c2...262

Det er som at man SKAL ha barn koste hva det koste vil, som om det er en sikker oppskrift på lykke i livet. For meg er hunder oppskrift på lykke, men jeg føler allikevel ikke for å tvinge det over på andre. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg er i 30-årene, og gang på gang de siste årene får jeg spørsmål om jeg ikke skal ha barn. Jeg prøver å unngå spørsmålet og svaret, men må jo til slutt svare.

Og svaret mitt er rett og slett at jeg ikke har lyst på barn. Jeg skal ikke måtte forsvare min mening, så jeg sier ikke noe mer enn det. Dette faller ikke i god jord hos de fleste, og jeg sitter der og føler meg skyldig i å ha fornærmet noen. Det var jo ikke jeg som bragte det på banen! Og så begynner overtalelsen, joooda selvfølgelig vil du ha barn! Du kommer til å angre! 

Fordi det nesten bare er teite bortskjemte dessertgenerasjonfolk som stort sett proklamerer at de ikke skal ha barn. 

Anonymkode: e9af0...977

Skrevet

Tipper du er kvinne.

Når jeg som mann sier det samme er det ingen som reagerer.

Folk er rare.

Anonymkode: 1728a...f48

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det nesten bare er teite bortskjemte dessertgenerasjonfolk som stort sett proklamerer at de ikke skal ha barn. 

Leste du posten? Hun har ikke proklamert noe som helst, men til slutt svart på noe som folk har mast og mast om.

• Liker 12
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

"Vet du, det vedkommer faktisk ikke deg."

"Det har jeg ikke lyst å diskutere."

"Skal vi skippe videre til neste samtaleemne, for jeg er ferdig med dette."

"Hvis du skal mase om det hver gang vi ses, så tror jeg ikke vi skal ses så ofte." 

"Det gidder jeg virkelig ikke snakke om igjen."  

Osv.

Ignorer flere spørsmål. Reis deg opp og gå. Avbryt samtalen.  

Anonymkode: 4c1dd...79f

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde blitt glad om noen fortslte meg at de ikke vil ha barn. Jeg er tobarnsmor på 36 år. Jeg ble utbrent og det å få barn ødela nesten karrieren min 😢

Så vær lykkelig over valget ditt. Jeg blir ihvertfall glad på dine vegne. 

Anonymkode: c8d98...ec7

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leste du posten? Hun har ikke proklamert noe som helst, men til slutt svart på noe som folk har mast og mast om.

Ja, men det pleier å være sånn det kommer frem når man snakker om det sier jeg.

argumentene Pleier ofte å gå bare på det egoistiske meg meg meg. Man slipper ansvar, Og kan bruke all tid og penger på seg selv. 
det er jo generelt en mennesketype jeg ikke liker ihvertfall. 

Skrevet

La de nå bli fornærmet da.

Skrevet

Jeg tok ett valg som 30 åring, valgte å sterilisere meg. Var dritlei av å måtte forsvare meg. En del sa at jeg var egoist som ikke ville ha barn, for hvem skulle ta vare på meg når jeg ble gammel? Så jeg svarte skarpt tilbake, at selv om man fikk barn så var det ikke sikkert at de kom til å ta vare på deg 😉 Hørte aldri fra de nå mer. Aldri likt barn, bortsett fra egne tantebarn 🙂

Anonymkode: cd453...2c5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...