Gå til innhold

Takke ja til fast stilling eller vikariat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet opp i en situasjon der jeg har fått tilbud om to forskjellige stillinger. Den ene et fast og den andre er et vikariat. Greia er at den faste stillingen er i en by hvor jeg allerede bor, og ikke trives noe særlig. Vikariatet er i en annen by i en annen del av landet, som jeg har et ønske om å flytte tilbake til. Jeg har ikke bodd i selve denne byen før, men i det samme området. Så dilemmaet mitt er egentlig hvilken av disse jeg bør velge. Vikariatet er på ett år og i en by hvor det er mye corona-smitte og tiltak pga. dette. Den faste stillingen er i en del av landet med null smitte, og hvor livet er relativt likt som før pandemien. Lønna i de stillingene er cirka den samme. Hva ville dere ha valgt? 

Jeg lener mot å velge den faste på stedet jeg ikke vil bo pga det kjennes trygt her med tanke på pandemisituasjonen. Da tenker jeg både på smittefare og det å faktisk ha en fast jobb i en tid der mange har mistet jobben. En del av meg tenker at det vil være tryggest å bo på dette stedet til pandemien forhåpentligvis roer seg ned. Tenker også på at det vil komme til å bli utfordrende å starte i en ny jobb i en ny by, hvor jeg ikke kjenner noen og der jeg må ha hjemmekontor. Samtidig er jeg redd for å la en god sjanse gå i fra meg ved å takke nei til vikariatet. 
Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: ab65b...9d1

Skrevet

Det kommer jo an på hvor ettertraktet kompetanse du har, altså hvor lett du får ny jobb i den nye byen. 

Anonymkode: 97da3...f0d

Skrevet

Alltid fast stilling før vikariat, men jeg jobber innen et yrke der faste stillinger ikke akkurat vokser på trær. Er stor fordel med fast, da du fint kan få et lån til å kjøpe hus osv. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor ettertraktet kompetanse du har, altså hvor lett du får ny jobb i den nye byen. 

Det er jeg ikke helt sikker på siden jeg bare søkte én jobb der og fikk denne. Det er ikke sånn at jeg må bo i denne byen, men ønsker å bo i dette området. Dvs. dersom jeg takker nei, så kan jeg søke i andre byer som ligger i nærheten. 

Skrevet

Bedre med vikariatet. Her vil du trives bedre. Og når du blir arbeidsledig får du bare ta det som en velfortjent ferie. 👍

Anonymkode: af628...19d

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke helt sikker på siden jeg bare søkte én jobb der og fikk denne. Det er ikke sånn at jeg må bo i denne byen, men ønsker å bo i dette området. Dvs. dersom jeg takker nei, så kan jeg søke i andre byer som ligger i nærheten. 

Ok, så lenge arbeidsmarkedet der ikke er veldig vanskelig eller noe sånt ville jeg gått for vikariatet. Da har du et år på å få ny jobb :)

Skrevet

Jeg ville takket ja til den faste stillingen og heller fortsatt å lete etter faste jobber i området hvor du vil flytte. 

Om du takker ja til vikariatet, så risikerer du å være uten jobb om et år. Eventuelt så må du flytte igjen etter et år fordi du ikke finner ny jobb i samme område. 

Anonymkode: eeaa4...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...