Gjest someone_here Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Det ser så ulogisk ut at den som kjøper sex, skal straffes. Tenk på noen som selger narkotika. Er det den som selger narkotika, straffes i dag i Norge, eller den som kjøper? Etter min mening burde prostitusjon enten helt forbudt, eller ingen av parter straffes. Endret 22. oktober 2020 av someone_here
Druid Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, someone_here skrev: Det ser så ulogisk ut at den som kjøper sex, skal straffes. Tenk på noen som selger narkotika. Er det den som selger narkotika, straffes i dag i Norge, eller den som kjøper? Etter min mening burde prostitusjon enten helt forbudt, eller ingen av parter straffes. Logikken er at man i det ene tilfellet ønsker å forfølge tilbudet, i det man anser etterspørselen som en naturlig menneskelig svakhet. Vårt behov for rus regnes som vanskelig å regulere. I det andre tilfellet ønsker man å regulere etterspørselen gjennom å gjøre det økonomisk mindre lønnsomt. Man anser det å selge kroppen som en naturlig mennesklig reaksjon når ingen annen mulighet er tilgjengelig. Det er andre logiske brister her, og det er andre lovprinsipielle detaljer her som er mye mer alvorlig, men akkurat dette er greit nok. 1
Gjest someone_here Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 39 minutter siden, Druid skrev: Logikken er at man i det ene tilfellet ønsker å forfølge tilbudet, i det man anser etterspørselen som en naturlig menneskelig svakhet. Vårt behov for rus regnes som vanskelig å regulere. I det andre tilfellet ønsker man å regulere etterspørselen gjennom å gjøre det økonomisk mindre lønnsomt. Man anser det å selge kroppen som en naturlig mennesklig reaksjon når ingen annen mulighet er tilgjengelig. Det er andre logiske brister her, og det er andre lovprinsipielle detaljer her som er mye mer alvorlig, men akkurat dette er greit nok. Ser fortsatt ingen grunn til å diskriminere den som kjøper en hore.
Tiuren Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 2 hours ago, someone_here said: Ser fortsatt ingen grunn til å diskriminere den som kjøper en hore. Vil bare tilføye at jeg ikke liker uttrykket du bruker, ingen vestlige land tillater at man kjøper en hore (eller noe annet menneske). I noen land er det lov å kjøpe seksuelle tjenester av andre mennesker, som man kan omtale som hore/prostituert/sexarbeider/medmenneske eller hva man vil), i Norge er ikke dette lov. 8
Gjest someone_here Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 40 minutter siden, Tiuren skrev: Vil bare tilføye at jeg ikke liker uttrykket du bruker, ingen vestlige land tillater at man kjøper en hore (eller noe annet menneske). I noen land er det lov å kjøpe seksuelle tjenester av andre mennesker, som man kan omtale som hore/prostituert/sexarbeider/medmenneske eller hva man vil), i Norge er ikke dette lov. Er det lov å si prostituert?
Tiuren Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 1 hour ago, someone_here said: Er det lov å si prostituert? Det vil jeg tro
j23 Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Kvinnekroppen og kropp generelt skal ikke være til salgs. Prostitusjon er et resultat av manglende likestilling og en årsak til manglende likestilling. Prostitusjon gir kvinner og den som selger seg alvorlige psykiske helseskader og er et uttrykk for kvinners underordne stilling i alle samfunn. Dette er et par grunner til at sexkjøpsloven trådde i kraft og aldri bør fjernes. De aller fleste prostituerte er i utgangspunktet ofre for fattigdom eller seksuelle overgrep. For de fleste er prostitusjon en konsekvens av nød.Uansett på hvilken måte kvinnene kommer inn i sexindustrien, fører det til utnytting og krenkelser, med fysiske og psykiske skader som resultat. 7
ElinX0Xpoliti Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 On 10/20/2020 at 1:59 PM, Druid said: Logikken er at man i det ene tilfellet ønsker å forfølge tilbudet, i det man anser etterspørselen som en naturlig menneskelig svakhet. Vårt behov for rus regnes som vanskelig å regulere. I det andre tilfellet ønsker man å regulere etterspørselen gjennom å gjøre det økonomisk mindre lønnsomt. Man anser det å selge kroppen som en naturlig mennesklig reaksjon når ingen annen mulighet er tilgjengelig. Det er andre logiske brister her, og det er andre lovprinsipielle detaljer her som er mye mer alvorlig, men akkurat dette er greit nok. Logikken var at AP feminister skulle få viljen sin, ikke mer eller mindre. Dette anså jeg som et merkverdig element innenfor feminisme som nå har bilt normalen besvære, spesielt når flere feministiske grupper og org ønsket å få igjennom lovendring på dette. Jeg tror Astri Ås Hansen var i spissen for dette men husker ikke. Om du kanskje husker at på tv 2 så var 2 av disse AP kvinnene roste dette opp i skyene, helt til de fikk spørsmålet om hva de prostituerte sa om dette der vi fant ut at disse 2 ap kvinnene ikke hadde en dialog med sex selgerne i Oslo. Ellers så har vi SV Inga Marte Thorkildsen som heller ikke har snakket med prostituerte eller en prostituert, men hun var flau over norske menn om jeg ikke husker feil. Hva som er ulovlig er likelydlig for meg, om det er Sexkjøper eller sexselger. Jeg har ikke fulgt med på prostituerte i Oslo, om jeg ikke tar feil så gjeller det for det meste rumenske kvinner som er sigøynere og nigerianske kvinner. 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 6 hours ago, j23 said: Kvinnekroppen og kropp generelt skal ikke være til salgs. Enig. 6 hours ago, j23 said: Prostitusjon er et resultat av manglende likestilling og en årsak til manglende likestilling. Hvorfor er dette et resultat av manglende likestilling? Hvordan kan vi likestile prostitusjon? Vi har kvinner som dro og drar til Gambia som kjøper sex av menn der. Skal vi sende Flere kvinner til Gambia eller rekruttere flere menn i Norge? 6 hours ago, j23 said: Prostitusjon gir kvinner og den som selger seg alvorlige psykiske helseskader og er et uttrykk for kvinners underordne stilling i alle samfunn. Gjerne vis meg hvor du har dette ifra. Husk vi snakker om generell prostitusjon ikke tvunget trafikkerte kvinner som blir prostituert. 6 hours ago, j23 said: Dette er et par grunner til at sexkjøpsloven trådde i kraft og aldri bør fjernes. Var aldri borte, bare byttet hvem som var kriminell ifra prostituert til kjøper. Ellers må du gå lang tilbake for finne når det var lov i Norge (ikke helt sikker på hvorlangt dette er tilbake i tid.) 6 hours ago, j23 said: De aller fleste prostituerte er i utgangspunktet ofre for fattigdom eller seksuelle overgrep. De aller fleste prostituerte er jenter som springer vekk ifra hjemmet, der data tyder på at forholdet ikke er rettet, men involverer rømningsadferd som en mellomliggende variabel. Om disse jentene eller kvinner er trafikkert er en variabel som er sekundær. Om du ønsker å lese mer "https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2801287/". 6 hours ago, j23 said: For de fleste er prostitusjon en konsekvens av nød. Riktig for det meste, du har ytterkant tilfeller men ikke statisk viktig når det er overveldende "en generalitet". 6 hours ago, j23 said: Uansett på hvilken måte kvinnene kommer inn i sexindustrien, fører det til utnytting og krenkelser, med fysiske og psykiske skader som resultat. Det må du henvise til noe, om du postulerer dette. Mesteparten av ex prostituerte har vanskelig å tilpasse seg et normalt liv etter dette, men det snakk om noen år. Dette gjelder ikke narkomani eller faktisk psykiske syke prostituerte. Dette sagt, så er det jeg skriver kommer ifra amerikansk psykologi faglitteratur. Kanskje ikke passende for norske prostituerte. Feministene hjelper ikke på saken for å si det mildt, som Pompel og Pilt hjelp.
Robert Koch Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 (endret) On 10/20/2020 at 11:36 AM, someone_here said: Det ser så ulogisk ut at den som kjøper sex, skal straffes. Tenk på noen som selger narkotika. Er det den som selger narkotika, straffes i dag i Norge, eller den som kjøper? Etter min mening burde prostitusjon enten helt forbudt, eller ingen av parter straffes. Det kunne jo kanskje hjelpe å se at i prostitusjon, er det selgeren som er i den mest sårbare posisjonen, mens ved narkotikatrafikk, er det kjøperen som er den svake og sårbare part. Sammenligningen forøvrig er latterlig. Bakgrunnen for sexkjøpsloven er strengt tatt helt gal. Den ble vedtatt som et forsøk på å få bukt med invasjonen av aggressive nigerianske prostituerte i Oslo. Dette var strengt tatt mer et ordensproblem enn et prostitusjonsproblem. For prostiuterte i norge, er situasjonen blitt betydelig vanskeligere etter at loven trådte i kraft, med mer mishandling, vold og voldtekter, ettersom markedet har måttet operere mer skjult. 17 hours ago, ElinX0Xpoliti said: Var aldri borte, bare byttet hvem som var kriminell ifra prostituert til kjøper. Ellers må du gå lang tilbake for finne når det var lov i Norge (ikke helt sikker på hvorlangt dette er tilbake i tid.) Dette stemmer ikke. Prostitusjon var helt lovlig fra begge sider av transaksjonen frem til sexkjøpsloven trådte i kraft i...2009, var det vel? Endret 22. oktober 2020 av Robert Koch
Gjest someone_here Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 På 21.10.2020 den 10.14, j23 skrev: Kvinnekroppen og kropp generelt skal ikke være til salgs. Prostitusjon er et resultat av manglende likestilling og en årsak til manglende likestilling. Prostitusjon gir kvinner og den som selger seg alvorlige psykiske helseskader og er et uttrykk for kvinners underordne stilling i alle samfunn. Dette er et par grunner til at sexkjøpsloven trådde i kraft og aldri bør fjernes. De aller fleste prostituerte er i utgangspunktet ofre for fattigdom eller seksuelle overgrep. For de fleste er prostitusjon en konsekvens av nød.Uansett på hvilken måte kvinnene kommer inn i sexindustrien, fører det til utnytting og krenkelser, med fysiske og psykiske skader som resultat. Seriøst? Fattige? Se på onlyfans og alle lignende kamsider. Tror du virkelig at alle disse jentene tjener mindre enn vanlig folk? Det er enten sånn at kjøper og selger som er lovbrytere, eller ingen av dem.
ElinX0Xpoliti Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 1 hour ago, Robert Koch said: Dette stemmer ikke. Prostitusjon var helt lovlig fra begge sider av transaksjonen frem til sexkjøpsloven trådte i kraft i...2009, var det vel? 2011 var den ratifisert om jeg ikke tar feil. Norge har vært ganske streng på prostitusjon frem til 2011. "I Rt. 2006 s. 669 satte Høyesterett straffen til fengsel i fire år og seks måneder. Domfelte hadde deltatt i en omfattende virksomhet hvor utenlandske kvinner frivillig kunne drive prostitusjon i Norge." Presidents ifra høyeste rett var mot sex selger ikke sex kjøper generelt sett på frivillig basis ifra selger, presedensen går tilbake til 1977. Dog jeg er ikke kjent på akkurat dette feltet borbett ifra generalitet. Faktisk mer kjent med 800-1200 talls regler for treller enn historisk presidents om dette.
Robert Koch Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 40 minutter siden, ElinX0Xpoliti said: 2011 var den ratifisert om jeg ikke tar feil. Norge har vært ganske streng på prostitusjon frem til 2011. "I Rt. 2006 s. 669 satte Høyesterett straffen til fengsel i fire år og seks måneder. Domfelte hadde deltatt i en omfattende virksomhet hvor utenlandske kvinner frivillig kunne drive prostitusjon i Norge." Presidents ifra høyeste rett var mot sex selger ikke sex kjøper generelt sett på frivillig basis ifra selger, presedensen går tilbake til 1977. Dog jeg er ikke kjent på akkurat dette feltet borbett ifra generalitet. Faktisk mer kjent med 800-1200 talls regler for treller enn historisk presidents om dette. Dommen du henviser til i Rt 2006 s. 669 er en domfellelse for hallikvirksomhet, ikke for eget slag av seksuelle tjenester. Dette har vært straffbart svært lenge i norge, men prostitusjon var ikke det før sexkjøpsloven. Du må sjekke bedre hva du leser. 1
Neste Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 Vi får aldri stoppet det, derfor må det bli lov. At man kan skatte av dette, leve av det om man ønsker. Den evige kampen mot å stoppe prostitusjon kan man bare glemme. Derfor bedre å la kvinner og menn få bestemme dette selv i trygge former. 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 31 minutter siden, Robert Koch said: Dommen du henviser til i Rt 2006 s. 669 er en domfellelse for hallikvirksomhet, ikke for eget slag av seksuelle tjenester. Dette har vært straffbart svært lenge i norge, men prostitusjon var ikke det før sexkjøpsloven. Du må sjekke bedre hva du leser. ? "Straffeloven § 315 som gjelder hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon" i dette tilfelle flere kvinner som "fremmer" prostitusjon som setter presidents siden høyesterett bestemmelse. Hva er det jeg ikke forstår her? Historisk sett så var det sist gang tolerert i 1880 tallet, men fremdels ulovlig den gang også. Jeg finner ikke en tid hvor det er fult lovlig å prostituerte seg i Norge. Kvinnelige treller var heller ikke prostituert ut der landskaps-lovene finnes det en rekke bestemmelser som var kodifisert, knyttet til trellers barn og kvinnelige treller.
Gjest someone_here Skrevet 22. oktober 2020 #16 Skrevet 22. oktober 2020 7 timer siden, Neste skrev: Vi får aldri stoppet det, derfor må det bli lov. At man kan skatte av dette, leve av det om man ønsker. Den evige kampen mot å stoppe prostitusjon kan man bare glemme. Derfor bedre å la kvinner og menn få bestemme dette selv i trygge former. Men hvorfor er kjøperen som skal straffes?
Neste Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 11 timer siden, someone_here skrev: Men hvorfor er kjøperen som skal straffes? Godt spørsmål. Problemet er jo disse som gjør det under mer tvang enn andre, er jo dette som må stoppes. Men når man forbyr kjøp så går jo mange "under jorda" for å kunne selge, så det faktisk blir enda verre forhold for kvinner under tvang.
Gjest someone_here Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Neste skrev: Godt spørsmål. Problemet er jo disse som gjør det under mer tvang enn andre, er jo dette som må stoppes. Men når man forbyr kjøp så går jo mange "under jorda" for å kunne selge, så det faktisk blir enda verre forhold for kvinner under tvang. Hvorfor tar du ikke i betraktningen mannlige prostituerte?
ElinX0Xpoliti Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 14 hours ago, someone_here said: Men hvorfor er kjøperen som skal straffes? Fordi AP feminister ønsket dette, ikke noe mer eller mindre. Dette var ønsket av dem og fikk støtte ifra andre paraply org og fikk dette igjennom på stortinget.
Gjest Niek79 Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 On 10/20/2020 at 11:36 AM, someone_here said: Det ser så ulogisk ut at den som kjøper sex, skal straffes. Tenk på noen som selger narkotika. Er det den som selger narkotika, straffes i dag i Norge, eller den som kjøper? Etter min mening burde prostitusjon enten helt forbudt, eller ingen av parter straffes. Kvinner er alltid offeret, uansett hva som skjer. Kvinner behøver beskyttelse. Tidligere ble kvinner overlevert fra far til ektemann, nå fordeles ansvaret i voksen alder mellom ektemann(ektemenn) og staten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå