Gå til innhold

Utdannelse - Hvilke annen utvei enn politihøyskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er i 40 årene som har bestemt meg å studere Bachelor - politihøyskolen er uaktuelt for meg pga personlige grunner, men den andre veien er vel f.eks Statsvitenskap? Samfunnsvitenskap? Har dere noe tips? :)   Drømmer å være etterforsker/innhentingsanalytiker etc :)

Informasjonsbehandling er et alternativ - men kanskje mer begrenset?

Anonymkode: ab8e0...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er politihøyskolen uaktuelt for deg? Om det er noe du for eksempel har på rullebladet som gjør at du ikke kommer inn, så kvalifiserer du nok ikke til jobber rundt dette heller, desverre. 

Anonymkode: 0dbf8...a34

Skrevet

Hvis du er skikkelig god på data, kan du være sivil i politiet. Da blir du en slags etterforsker på elektroniske spor. Men da skal du være flink, for er mange som vil dette. Vet også at enkelte politidistrikt tar inn sivile til analysearbeid. Men usikker på hvilken bakgrunn du må ha. Evt kan du kanskje etterforske i en viss grad i forsikringsselskaper? 

Anonymkode: cf411...962

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke jobb som etterforsker dersom du har rulleblad. 

De samme kravene til plettfri vandel gjelder for alle ansatte i politiet uansett. Så det finnes ingen "bakvei".

Generelt ansetter politiet mange utdanningsbakgrunner. Juss, IT, øknomi og samfunnsfag. 

Med samfunnsfaglig bakgrunn er jobb i politiet stort sett begrenset til PST, men der legger de mer vekt på personlige egenskaper enn formell utdanning. 

Anonymkode: a83e4...4b1

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke jobb som etterforsker dersom du har rulleblad. 

De samme kravene til plettfri vandel gjelder for alle ansatte i politiet uansett. Så det finnes ingen "bakvei".

Generelt ansetter politiet mange utdanningsbakgrunner. Juss, IT, øknomi og samfunnsfag. 

Med samfunnsfaglig bakgrunn er jobb i politiet stort sett begrenset til PST, men der legger de mer vekt på personlige egenskaper enn formell utdanning. 

Anonymkode: a83e4...4b1

Jeg er så ren så ren. Ja, du vet det er store krav å komme inn i Politiet - det kan være fordi at man ikke har god hørsel, eller ser dårlig, et eller annet. Det betyr ikke at man har rulleblad.

Ellers takk for gode svar.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er politihøyskolen uaktuelt for deg? Om det er noe du for eksempel har på rullebladet som gjør at du ikke kommer inn, så kvalifiserer du nok ikke til jobber rundt dette heller, desverre. 

Anonymkode: 0dbf8...a34

Hvorfor opptatt av rulleblad - du vet det er også medisinsk krav.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er skikkelig god på data, kan du være sivil i politiet. Da blir du en slags etterforsker på elektroniske spor. Men da skal du være flink, for er mange som vil dette. Vet også at enkelte politidistrikt tar inn sivile til analysearbeid. Men usikker på hvilken bakgrunn du må ha. Evt kan du kanskje etterforske i en viss grad i forsikringsselskaper? 

Ja, det er sant.  Vet at det finnes en utdannelse innen elektronisk spor så det er en mulighet :)  Det er også spennende å jobbe innen DNA - men man må jo studere bioteknologi, genteknologi etc. Jeg er ikke så god på mattematikk/kjemi 😕

Skrevet

Apropos rulleblad. Hvorfor skal det være så vanskelig å gå til politiet for å få en uttømmende politiattest? At man kun får det hvis man søker/har fått jobb som ber om en slik attest. Skulle gjerne visst om ståa i rullebladet mitt. 

Anonymkode: e6078...5f0

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant.  Vet at det finnes en utdannelse innen elektronisk spor så det er en mulighet :)  Det er også spennende å jobbe innen DNA - men man må jo studere bioteknologi, genteknologi etc. Jeg er ikke så god på mattematikk/kjemi 😕

Hva med kriminologi? Eller bli privatetterforsker? Starte et AS.. Sånn helt seriøst, tror dette kunne slått an hvis du er flink! Det er jo mye politiet ikke har mulighet til å etterforske i dag, så er nok av folk der ute som skulle hatt hjelp til å løse sakene sine. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos rulleblad. Hvorfor skal det være så vanskelig å gå til politiet for å få en uttømmende politiattest? At man kun får det hvis man søker/har fått jobb som ber om en slik attest. Skulle gjerne visst om ståa i rullebladet mitt. 

Anonymkode: e6078...5f0

Du vet da vel om du har blitt dømt for noe eller ikke?

Anonymkode: 6b945...ac5

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke fra meg men en annen som spurte - så en har rappet mitt tema :)

Skrevet

Jeg har gått kriminologi og har studert sammen med flere som nå jobber i politiet. Det er jo eventuelt en mulighet :) Ulempen er at studiet kun finnes i Oslo. 

Anonymkode: 0f081...23f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått kriminologi og har studert sammen med flere som nå jobber i politiet. Det er jo eventuelt en mulighet :) Ulempen er at studiet kun finnes i Oslo. 

Anonymkode: 0f081...23f

Er ikke kriminologi typisk en av de utdannelsene man ikke får jobb i?

Anonymkode: 3d6e5...34d

Skrevet

Økonomi. Økokrim. 

Anonymkode: 79874...790

Skrevet

Det finnes mange muligheter, men det kan være vanskelig å få jobb, og man må jobbe seg opp... Det er også dårlig betalt. Jeg vil anbefale deg å gå for en bachelor som også gir andre konkrete jobbmuligheter, i tilfelle plan A ikke fungerer. 
Jeg har en slektning med master i et språk som fikk jobb i politiet. 

Anonymkode: f5424...d62

Skrevet

Hvis du kan strekke deg til master, kan du jo studere juss. Politijurister finnes det jo flere av.

Anonymkode: 3b922...d51

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke kriminologi typisk en av de utdannelsene man ikke får jobb i?

Anonymkode: 3d6e5...34d

Jo. Hilsen en med master i kriminologi og jobbsøker på 2. året nå. 

Ville valgt rettsvitenskap (men master) eller statsvitenskap. 

Anonymkode: 00bce...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...