AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 LUB fraråder bruk av lue på barnet inne, og når det skal sove. Det øker faren for krybbedød. De advarer også mot å ha det for varmt i rommet, og mot å kle på babyen for mye, og ha for mye tepper/dyner på, for overoppheting er farlig. Men da jeg fødte på Haukeland for tre år siden, var det uutholdelig varmt i rommet (jeg gikk i bare singlet og svettet som en gris), likevel kjeftet de på meg fordi vi ikke hadde med lue til babyen, og tvang en lue på oss.. og pakket på ham både helseteppe OG dyne. Altså??? Da var jeg så uerfaren og usikker, og de var så stressede og kjeftete at jeg følte meg som en rævva mor, så jeg turte ikke si dem imot.. Men nå skal jeg føde der igjen, og altså, hva er poenget med å direkte bryte rådene fra LUB? Hvorfor i alle dager skal stakkars babyen kveles av varme? Anonymkode: fe927...638 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 https://www.google.com/amp/s/www.hjemmefodsel.no/single-post/2017/04/27/Hatten-av-for-nyf%C3%B8dte det er ingen grunn til å gjøre babyen overopphetet. De har ingen mulighet til å si ifra om at de er for varme, de har heller ikke evnen til å regulere temperaturen. De sitter igjen med den gamle forestillingen om at alle babyer skal pakkes inn, men det er helst små babyer og premature Som trenger å varmes mer enn andre. Anonymkode: 90162...65e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Min ble pakket godt inn på barsel, men han var nede i 35 grader i kroppstemperatur like etter fødsel og lavt blodsukker, så han trengte å varmes opp da. Jeg satt i t-skjorte og svetta og han lå med lue, ull, ullpledd og to dyner 😅 Anonymkode: 01833...516 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Sykehuset er da aldri varmt? Synes alltid det er så isende kaldt der, og jeg er ikke veldig frysepinne altså. Etter fødsel med første, så svettet jeg hinsides. Jeg rant vekk, rett og slett, selv når temperaturen viste at det ikke var varmt. Kan du ha opplevd noe lignende? Du kjenner på babyen om den er varm eller kald, og så tar du det derfra. Da vi fikk utdelt lue på barsel, så begrunnet de dette med noe jeg selvfølgelig ikke husker. Det var i hvert fall en tanke bak det. Anonymkode: da7a6...4c2 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: LUB fraråder bruk av lue på barnet inne, og når det skal sove. Det øker faren for krybbedød. De advarer også mot å ha det for varmt i rommet, og mot å kle på babyen for mye, og ha for mye tepper/dyner på, for overoppheting er farlig. Men da jeg fødte på Haukeland for tre år siden, var det uutholdelig varmt i rommet (jeg gikk i bare singlet og svettet som en gris), likevel kjeftet de på meg fordi vi ikke hadde med lue til babyen, og tvang en lue på oss.. og pakket på ham både helseteppe OG dyne. Altså??? Da var jeg så uerfaren og usikker, og de var så stressede og kjeftete at jeg følte meg som en rævva mor, så jeg turte ikke si dem imot.. Men nå skal jeg føde der igjen, og altså, hva er poenget med å direkte bryte rådene fra LUB? Hvorfor i alle dager skal stakkars babyen kveles av varme? Anonymkode: fe927...638 Babyer kan være nedkjølte etter fødsel. Men det tidsriktige å gjøre er å legge baby på far eller mors nakne bryst, ikke pakke den inn og skyve den til side. Du må huske på at jordmødre ikke har mye utdannelse og ikke årlig må ta eksamen i ny kunnskap. Se på dem mer som ufaglærte håndlangere, og innsats står mer i stil med forventning. Det sagt, Ts, så er tre år siden veldig lenge i helsevesenet. Mye var ok i 2017. Anonymkode: bcc8d...27d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Tror ikke du bør stole på egen oppfattelse av romtemperatur etter en fødsel, adrenalin og stress vil gi en helt feil oppfattelse. Helsepersonellet er garantert ikke ute etter å skade barnet ditt, de er der for å hjelpe deg og barnet. Barnet kom fra omgivelser på 37 grader og bare ned til et varmt rom på 24 grader er det 13 grader fall. Anonymkode: 4b430...cdd 20
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykehuset er da aldri varmt? Synes alltid det er så isende kaldt der, og jeg er ikke veldig frysepinne altså. Etter fødsel med første, så svettet jeg hinsides. Jeg rant vekk, rett og slett, selv når temperaturen viste at det ikke var varmt. Kan du ha opplevd noe lignende? Du kjenner på babyen om den er varm eller kald, og så tar du det derfra. Da vi fikk utdelt lue på barsel, så begrunnet de dette med noe jeg selvfølgelig ikke husker. Det var i hvert fall en tanke bak det. Anonymkode: da7a6...4c2 Mannen holdt på å daue der også, så jo, det var forferdelig varmt der inne. Men ja, svettet jo mye også hjemme, i vanlig temperatur, men der inne var det altså skikkelig skikkelig varmt :s Anonymkode: fe927...638
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Babyer kan være nedkjølte etter fødsel. Men det tidsriktige å gjøre er å legge baby på far eller mors nakne bryst, ikke pakke den inn og skyve den til side. Du må huske på at jordmødre ikke har mye utdannelse og ikke årlig må ta eksamen i ny kunnskap. Se på dem mer som ufaglærte håndlangere, og innsats står mer i stil med forventning. Det sagt, Ts, så er tre år siden veldig lenge i helsevesenet. Mye var ok i 2017. Anonymkode: bcc8d...27d Joda, men her er det ikke snakk om etter fødsel; vi var der i fem døgn. Og de insisterte på lue og teppe og dyne alle fem døgnene. Rett etter fødsel kom han opp på brystet, og da fikk vi ironisk nok ikke noe på oss, lå der pill nakne i to timer mens de sydde, selv om jeg flere ganger sa at jeg var kald og spurte om å få noe over meg.. Men det hadde de ikke tid til. Og ja, DA ble babyen nedkjølt, og etterpå måtte vi ligge med sølv-varmeteppe over oss og hud-til-hud i noen timer.. Men deretter var det altså fem døgn til med forferdelig mye innpakking av baby, og et rom som altså var veldig varmt, ikke bare ifølge meg, men altså i følge en mann som vanligvis er frysepinne. Anonymkode: fe927...638
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du bør stole på egen oppfattelse av romtemperatur etter en fødsel, adrenalin og stress vil gi en helt feil oppfattelse. Helsepersonellet er garantert ikke ute etter å skade barnet ditt, de er der for å hjelpe deg og barnet. Barnet kom fra omgivelser på 37 grader og bare ned til et varmt rom på 24 grader er det 13 grader fall. Anonymkode: 4b430...cdd Joda, men her var det altså i fem døgn, ikke rett etter han kom ut av magen, og mannen syntes altså også det var forferdelig varmt og strippet ned til t-skjorte hver dag i besøkelsestiden. Anonymkode: fe927...638
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 Hadde samme opplevelse som deg ts, varmt på barsel i Bergen, og frekke ansatte... dette var to år siden. Stol på deg selv. Anonymkode: 8f7cc...89c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Kjenn på babyen på ryggen. Er det svett er det for varmt. Anonymkode: b2edb...692 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjenn på babyen på ryggen. Er det svett er det for varmt. Anonymkode: b2edb...692 Jada, det vet jeg, poenget er hvorfor i alle dager de ansatte, som burde være kjent med farene ved overoppheting, er de som kjefter og insisterer på at man lesser på ungen luer og tepper og dyner - UTEN at de sjekker tempen på babyen.. Anonymkode: fe927...638
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 Var ingen som maste på oss om hva babyen skulle ha på seg, fikk vurdere det selv. Jeg syns det var kaldt på barselhotellet. Har selv hår på hodet så lue var ikke nødvendig for meg, men hadde en rynn bomullslue på baby. Anonymkode: c27ee...658 1
Kladd Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 Vi ble fortalt på barsel at baby gjerne skulle sove med lue (og votter!) (også når vi var kommet hjem), men heldigvis dobbeltsjekka jeg det... Det er mange flinke på barsel, men det er også en god del utdaterte råd, så en bør være litt kritisk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Min kom som sen-prematur, men fikk beskjed om at nyfødte ofte bruker noen dager på å regulere temperaturen selv og at de lett kan fryse etter å ha ligget i en 37graders varmeovn hele "livet". Anonymkode: d7fa5...9cb 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 Når noen av de som jobber på barsel nærmer seg pensjonsalder så er det ikke rart om det er mange gamle og utdaterte råd ute å går. Anonymkode: 90162...65e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyer kan være nedkjølte etter fødsel. Men det tidsriktige å gjøre er å legge baby på far eller mors nakne bryst, ikke pakke den inn og skyve den til side. Du må huske på at jordmødre ikke har mye utdannelse og ikke årlig må ta eksamen i ny kunnskap. Se på dem mer som ufaglærte håndlangere, og innsats står mer i stil med forventning. Det sagt, Ts, så er tre år siden veldig lenge i helsevesenet. Mye var ok i 2017. Anonymkode: bcc8d...27d Hmm, jordmødre har 5 års utdannelse bak seg da. De har helt sikkert også jevnlig kurs og kompetanseheving, som alle andre bransjer også har. Ganske nedlatende holdning til en gruppe som jobber med å veilede oss kvinner gjennom den tøffe påkjenningen en fødsel er. Blod, fostervann, bæsj og tiss sprutet utover seg på en daglig basis. Jammen er de superhelter som gidder! Anonymkode: afac0...b56 25
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, jordmødre har 5 års utdannelse bak seg da. De har helt sikkert også jevnlig kurs og kompetanseheving, som alle andre bransjer også har. Ganske nedlatende holdning til en gruppe som jobber med å veilede oss kvinner gjennom den tøffe påkjenningen en fødsel er. Blod, fostervann, bæsj og tiss sprutet utover seg på en daglig basis. Jammen er de superhelter som gidder! Anonymkode: afac0...b56 Nja, med tanke på hvor utrolig dårlige råd enkelte gir, så er det tydelig at ikke alle går på kurs eller holder seg faglig oppdatert, nei. Jeg fikk blant annet beskjed av en som nok var på nippet til å pensjonere seg at babyen IKKE skulle plukkes opp om han gråt, han hadde godt av å ligge og gråte litt for ellers kom jeg til å skjemme ham bort.. Samme damen mente jeg absolutt ikke måtte finne på å amme mer enn 20 min om gangen, det var helt unødvendig, og kjeftet på meg da jeg ikke hørte på henne.. Anonymkode: fe927...638
Carrot Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Man kan ikke ta utgangspunkt i egen varme for å avgjøre andres opplevelse av å være kald. Det å lære seg å høre forskjell på gråt tar tid, men som en generell regel tar ikke barn skade av å gråte litt før de plukkes opp, barn som "vokser opp i armene til mor" har det like ille som barn som aldri får kos - satt på spissen. Og mange bruker mor som "smokk" derav rådet om å begrense amming frem til man kjenner forskjell på "når får barnet mat" og "nå er jeg smokk og trøst" Endret 20. oktober 2020 av Carrot 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, med tanke på hvor utrolig dårlige råd enkelte gir, så er det tydelig at ikke alle går på kurs eller holder seg faglig oppdatert, nei. Jeg fikk blant annet beskjed av en som nok var på nippet til å pensjonere seg at babyen IKKE skulle plukkes opp om han gråt, han hadde godt av å ligge og gråte litt for ellers kom jeg til å skjemme ham bort.. Samme damen mente jeg absolutt ikke måtte finne på å amme mer enn 20 min om gangen, det var helt unødvendig, og kjeftet på meg da jeg ikke hørte på henne.. Anonymkode: fe927...638 Ja nei, én nesten pensjonist er jo det samme som alle andre jordmødre. Anonymkode: 02ad0...4a2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå