Gå til innhold

Chicago fire, pd og md seriene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man se de hver for seg, og hvilken starter man med? Har de tre seriene sammenheng? 

Anonymkode: 6a384...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville begynt med fire så pd så med. 
men ville sett sesong 1 og 2 av Firer så sett en og en episode av fire og pd og helt til slutten av de sesongene begynt å se med. 😅🙈 om du forsto noe av det da 🙈

Anonymkode: 14bad...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par episoder som går over i hverandre. Der f.eks. del 1 av episoden er i Chicago Fire, også fortsetter den med del 2 i PD. Og selv hvis det ikke er en crossover-episode, vil du gjerne møte karakterer fra de andre Chicago X på kryss og tvers.

Det går helt fint å se dem hver for seg, men enkelte steder vil du da mangle kontekst. Her har noen satt sammen en liste med anbefalt rekkefølge som skal være kronologisk: https://petitcartonvert.tumblr.com/post/158289265736/chicago-franchise-episodes-timeline

Anonymkode: 24bad...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oversikter! 

Har begynt med fire nå, utrolig bra serie! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett dette før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oversikter! 

Har begynt med fire nå, utrolig bra serie! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett dette før. 

Bare hyggelig!

Er det på Viaplay du ser? Nå har du jo mange episoder å se av Fire, PD og Med, men vil bare tipse deg om et par andre serier som også kan falle i smak: Graceland, Seal Team, S.W.A.T. og 9-1-1 :) 

Anonymkode: 24bad...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ser det på viaplay nå. 

9-1-1 har jeg sett, Seal team og swat er på min "må se" liste 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det nye episoder av fire på NRK? 

Og hvorfor går ikke Med og politi folka her lenger ?

Likte de også jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye av såkalte Chicagoverseog har ganske blandede meninger om seriene. Høydepunktene synes jeg er de ganske få crossover-episodene, altså hvor handlingen spenner seg over flere episoder, og to eller tre av seriene. Bortsett fra disse er det ikke essensielt å se dem i kronologisk rekkefølge, og dette innebærer uansett ganske store utfordringer med organisering...

Chicago Fire har sin styrke i redningsoperasjonene - det er spennende å se hvordan de løser svært ulike situasjoner, og man får et godt innblikk i hvor allsidig brannvesenet er. Men når det gjelder karakterenes private drama er det mye svada, og på noen områder er den altfor forutsigbar. Ikke sjelden kommer det noen veldig malplasserte karakterer eller kyniske ledere inn i serien, og det er som regel lett å spå hva som skjer videre.

Chicago P.D. synes jeg stiller litt sterkere på persondrama, men det er for mye av det samme i etterforskningene. Mange saker kunne med fordel blitt strukket over flere episoder. Altfor ofte blir mysterier plutselig snøret sammen mot slutten, og man får en klar følelse av at alt vil avklares i løpet av episoden.

Chicago Med synes jeg ofte er ganske kjedelig, med for mye interne stridigheter og kvasi-drama på arbeidsplassen. Det er også mange svært sære pasienter med spesielle problemstillinger - litt for mye «freakshow» etter min smak. Men på privaten synes jeg karakterene er hakket mer spennende enn i de andre seriene.

Oppsummeringen må bli at det absolutt er verdt å sjekke ut Chicagoverse, men jeg ble god og mett etter noen sesonger.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Gammel tråd men.. Jeg har kun sett PD og elsker den. Sett et par fra fire, men avslutte kjapt for det fenget meg ikke. Har aldri lagt sørlig merke til fire og med.

Anonymkode: af7e6...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på Med, men er ikke imponert så langt… Blekner fullstendig i sammenligning med ER.

Anonymkode: 03448...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Skal man følge den rekkefølgen som den linken som ble lagt ut? i så fall må jeg ha tunga beint i munnen. 

Eller går det bra å se 1. fire 2. pd 3 med ? Uten å bry seg om rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...