AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg er 37, han 48. Vi bor sammen i mitt hus som jeg eier alene, men han har ikke endret adresse. Vært sammen i 3 år. Jeg har 3 barn på 4, 8 og 12 år. Han har alltid hatt rot i økonomien fant jeg ut. Huset hans ble tvangssolgt og etter det var han skråsikker på at han var gjeldsfri. Fant ut for noen mnd siden at det faktisk gjenstår 1, 2 mill på gjelda UTEN at han visste om det!!! Han påstår selv at han har kontroll på økonomien sin! Pga gjelda har han tvangstrekk på 15000 kr i mnd. Og trekker man i tillegg skatt av lønna hans får han utbetalt under 10000 pr mnd i lønn. 5000 får jeg hos han pr mnd.... Men vi har boutgifter på 10000 kr pr mnd (inkl huslån, forsikring, internett, kommunale avgifter) pluss mat og bensin på ca 8000 pr mnd. Jeg har utbetalt ca 25000 i mnd inkl bidrag og barnetrygd. Går på aap nå pga operasjon i ryggen som har gitt nedsatt arbeidsevne. Jeg har jo også andre utgifter som bhg og sfo som jeg ikke får støtte til når jeg har han boende her. Jeg har også forsikringer på bil, hund og barn i tillegg som han selvsagt ikke skal bidra til. Han har en traktor som han kan selge. Den er verdt 300000 kr, ingen gjeld på den. Men han nekter. Han KAN jo få bruk for den en gang og da kan han tjene penger på brøyting og ved, sier han. Jeg mener han bør selge den så han kan betale inn på gjelda si. Da blir han sint og sur. Han sier " det blir bedre når, det blir bedre når sånn og sånn, jobbe mer blablabla" hele tiden. Jeg orker ikke mer, livredd for at min økonomi skal gå åt skogen også. Har prøvd å snakke med han og forklare min bekymring, men han blir sur og mener at jeg overdriver og tenker negativt. Han nekter å innse at jeg vil han skal dra, nekter å dra. Vet ikke hvor jeg vil, trenger kanskje litt støtte...evt høre at jeg har rett. Eller feil dersom dere mener det. Anonymkode: 73795...90f 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 20. oktober 2020 Du har rett. Du må kaste ham ut, hvis han koster deg mer enn 5000,- i måneden og det virker det jo som han gjør. Det virker ikke som det er en midlertidig situasjon. Du har kun ansvar for dine barn, ikke ham. Anonymkode: cc69c...387 56
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Kast ut snylteren. Du kommer til å bli ruinert av det der. Du må sette barna først, de fortjener å vokse opp med en mor som faktisk har råd til å sende dem på fotballtrening, og ikke måtte nekte alt mulig fordi «mamma sin kjæreste har ikke penger» Anonymkode: 0b7dc...fd5 35
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Kast han ut, med mindre du vil være på luksusfellen om noen år. Anonymkode: 7b733...a3f 9
ekkoet Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Om historien er slik du beskriver høres han ikke ut som en du vil blande økonomien din med. 1. Hvordan kan han ikke vite om denne gjelden om han har tvangstrekk på 15 000? Da har han virkelig ikke peiling eller kontroll. Jeg mistenker videre at denne manglende selvinsikten vil gi deg problemer med å snakke fornuft til ham i de andre punktene. 2. Skal man finne et objektivt fornuftig tall her må man vite mer - men førsteinntrykket er jo at 5 000 er veldig lavt. Det er greit at det er mye for ham (siden han kun har utbetalt 10 000), men nå er det engang slik at han har satt seg i denne situasjonen selv. Du bør sette opp et regnestykke for deg selv - hvor mye koster han deg og hvor mye bidrar han med. Jeg regner ikke med at det er så ille at det koster deg mer enn han bidrar, da er det hårreisende. Uansett kan jeg ikke skjønne annet enn at for 5 000 i mnd har han en ordning han er veldig fornøyd med - skjønner godt at du ikke er det. Hva går resten av hans 10 000kr/mnd til? 3. Jeg vet ikke så mye om traktorer og pris, men regner med det er både vedlikeholdskostnader, forsikring og kanskje spesielt pristap på en slik. Om han ikke kan overbevise deg om at traktoren er et plussprosjekt er jeg enig med deg i at den burde selges. Samtidig er man vel her tilbake til manglende realisme rundt økonomi + at den er hans og ikke noe du kan presse ham til. Men igjen, enig med deg - så lenge han har disse pengene tilgjengelig kan han ikke argumentere trang økonomi mot deg. Rart den ikke er tvangssolgt? Har du sjekket at det ikke er pant/gjeld på den allerede - ville det overraske deg? Endret 20. oktober 2020 av ekkoet 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Kast ham ut. Foreslå særbo. Sånn kan du ikke ha det 😱 Anonymkode: 55554...e45 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 Han kommer jo til å ha tvangstrekk til han blir pensjonist. Hvis han har 1,2 mill som er misligholdt gjeld, så vil det vel være flere långivere detær og det er jo ikke sånn at gjelda ikke renter seg når han får tvangstrekk. Jeg hadde kasta han ut. Når han har så mye gjeld og nekter å selge traktoren og snylter på deg, så vet du også at din økonomi kommer til å lide av det. Du har tre barn og forsørge. Du kan være kjæresten hans selv om dere ikke bor sammen. Anonymkode: f65cb...938 12
RoH Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 Kvinners vilje til å forsørge menn er på topp som vanlig 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 48 år og aner ikke at han har milliongjeld? Jeeez. Vil du virkelig ha en 48-åring som i beste fall håper på litt traktor-arbeid her og der? Har du virkelig ikke større ambisjoner i livet? Hvorfor går du bevisst inn i fattigdomsfella og i tillegg drar med deg små barn i dragsuget? Anonymkode: 8a91c...4f5 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, RoH skrev: Kvinners vilje til å forsørge menn er på topp som vanlig Her handler det mer om løgnene og bedraget og at mannen drar dama med seg ned i dragsuget. Å forsørge en mann kan alle. Anonymkode: fcd66...271 17
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Altså han betaler 5000 av 18000 i faste utgifter? Hvordan i alle dager kom dere frem til det regnestykket er rettferdig fordelt? Du har litt høyere matutgifter med 3 barn, men 13000 er det ikke. Anonymkode: acf1e...bb2 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Det med traktoren skurrer litt hos meg... Hvordan vet du at den er verdt 300 000,-? Og hvem står den registrert på? Hadde den stått på han og vært verdt så mye penger, så hadde den vært tvangssolgt, eller ihvertfall vært tatt pant i. Tror du bor sammen med en luring, og at han fort kan bli en dyr erfaring for deg. Anonymkode: 787da...6cd 33
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har sjekket det med traktoren. For da huset ble tvangssolgt var det enda litt gjeld på traktoren. Men DEN har han klart å betalt. Ts Anonymkode: 73795...90f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 Særbo eller brudd Anonymkode: 0027c...aa9 3
Loff77 Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Han ville jo hatt mye mer å bidra med til din økonomi hvis han fikk gjeldsordning hos namsmannen. Da er han også helt gjeldsfri på 5 år. 10k i mnd er mer der han minimum bør bidra med for å bo med dere 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Særbo eller brudd Anonymkode: 0027c...aa9 Og ingen ny mann, konsentrer deg om barna og deg selv noen år. Anonymkode: 0027c...aa9 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjekket det med traktoren. For da huset ble tvangssolgt var det enda litt gjeld på traktoren. Men DEN har han klart å betalt. Ts Anonymkode: 73795...90f Har han kjøpt en ny traktor til 300 000? Den har vel lavere verdi nå uansett. Kan dere få oversikt over gjelden hans? Anonymkode: dbd84...d47
Daraya Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 En mann som jobber fullt og har 15.000 i lønnstrekk, har utbetalt 10.000 og likevel vet han ikke at han har over 1 million i usikret gjeld. Det tror jeg ikke noe på. Tvangstrekk må jo være feilberegnet, livsopphold må alltid være igjen. Det må han fikse. Jeg hadde nok slitt mest med manglende oversikt og styring. At han må selge traktoren vil han innse når han tar innover sin økonomiske situasjon. Hvis ikke må han flytte ut. 10
SPOCA Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 Dette er ikke liv laga. Gå. Han har hatt nok av tid til å endre seg, og har tydeligvis verken vilje eller kunnskap nok til å gjøre det. Gjør det ikke bare for egen skyld, men for barna. 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 Kast han ut. Du taper på å ha han boendes Anonymkode: fcbbc...9e3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå