Gå til innhold

Dagpenger og rettigheter ved graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få jobb. Til sommeren har jeg gått to år på dagpenger, altså er dagpengeperioden over. Har man rett på noen form for fødselspenger om man blir gravid? Videreføring av dagpengene eventuelt? Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: ee818...59e

Skrevet

Ingen?

Anonymkode: ee818...59e

Skrevet

Foreldrepermisjonen er vel basert på lønn, så tviler på det. Du må nok over på en annen stønad derson du ikke får jobb. Det er en stund til sommeren enda. Håper det ordner seg for deg

Anonymkode: 5d62d...b00

Skrevet

Engangsstønad.

Anonymkode: 497b5...c97

Skrevet

Snakket med Nav om dette før jeg ble gravid, og dagpenger telles som inntekt sier de :) Jeg ble gravid samme måned som jeg startet på dagpenger, og har dermed rett på foreldrepenger når jeg går ut i permisjon :) 

Anonymkode: 29fdf...b2a

• Liker 1
Skrevet

Stemmer at dagpenger går under inntekt😊 Du har dermed rett på foreldrepenger, men da utifra de utbetalingene du får fra nav. Hvis du får deg jobb og tjener mer enn dagpengene så vil foreldrepengene bli utregnet enten de 3 siste mnd før permisjon eller de 6 av 10 beste mnd før permisjon. Spørs om du da fortsatt får lønn fra arbeidsgiver og dagpenger, eller bare lønn fra arbeidsgiver. 

Ble litt rotete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener😂

• Liker 1
Skrevet

Hvis du klarer å ha 6 måneder med dagpenger i løpet av de 10 siste månedene før du skal ut i permisjon, vil du ha rett til foreldrepenger. Som dagpengemottaker får du snitt av de 6 beste av de 10 siste månedene som grunnlag. 

Du kan starte foreldrepermisjonen inntil 12 uker før termin hvis du ønsker. Kanskje mest aktuelt om du står i fare for å miste opptjeningen. 

Enganggstønad vil jeg ikke anbefale siden det hindrer far i å ta ut permisjon, med mindre du starter å jobbe eller studere når han skal ha permisjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...