Gå til innhold

Skal det være lov kalle vegatarproduker for burger/pølser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visst en EU-avstemning om dette som pågår. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/eu-skal-avgjoere-hva-som-kan-kalles-poelse.jSiWNIZGx?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Jeg skal innrømme at jeg himler litt hver gang jeg hører reklamen på "naturlig burger" det skal liksom være synonymt med en burger uten kjøtt. Men HVA består burgeren av, det sier de ingenting om 🙄 Føler det er typisk vegatarprodukter. DET SER UT som kjøtt, og det skal helst smake som det også, men de gidder ikke nevne hva det er laget av en gang. Ting består av tusen ingredienser, så jeg føler helt ærlig at ingenting er så naturlig som en ekte burger hvor du faktisk vet hva du spiser. 

Hva tenker dere om denne avstemningen? Burde de ha lov til å kalle helt random kjøttløse produkter for burgere og pølser? 

Anonymkode: 7fea9...013

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da regner jeg med at du ikke spiser andre ting som inneholder masse ingredienser heller?

Anonymkode: ad445...b98

• Liker 14
Skrevet

Jeg har ingenting imot at vegetarprodukter ligner på og kalles det samme som kjøttproduktene de etterligner. Derimot har jeg en motvilje mot at det skal forherliges (i mangel av noe bedre ord): skikkelig digg, oumph, vegetardag. Hver gang noe  markedsføres som "skikkelig digg" (eller råflott" som enkelte leiligheter), blir jeg øyeblikkelig skeptisk. Jeg synes det en fin ting å skjære ned på et altfor høyt kjøttforbruk, men å gjøre én dag her og der totalt fri for kjøtt, virker som et tiltak som er mest for syns skyld, og ikke for dyras skyld.

Anonymkode: 6c01b...18a

• Liker 8
Skrevet

I mitt vokabular bør "hamburger" bestå av kjøtt, men "burger" kan like gjerne være med feks rødbeter, fisk eller kylling. (hhv rødbet/vegetarburger, fiskeburger, kyllingburger..). 

Jeg synes ikke at en burger som består av noe annet enn kjøtt, skal tilstrebe å se ut som eller smake som kjøtt. Jeg er veldig glad i vegetarmat, men ikke det som forsøker å ligne på storfekjøtt..

Jeg opplever ikke at en industrielt fremstilt hamburger (eller pølse) er noe mer ekte eller ren enn en vegetarburger. Jeg hadde sommerjobb på slakteri, og det er ikke akkurat mest rene biffstykker som kvernes opp til disse kjøttdeig- eller farseproduktene..

Anonymkode: cb40f...658

• Liker 10
Skrevet

Jeg håper virkelig at dette forslaget vinner gjennom og vegetariske og veganske produkter må finne på egne navn 😄 Hvorfor? For jeg ønsker et større skille mellom animalske produkter og vegetar/vegan produkter. Jeg ønsker at en vegetarburger får et bedre navn som «falafel», der man med en gang vet hva det er. Jeg ønsker at en burger eller en pølse skal ha kjøtt i seg, da må produsentene være kreative og finne mye ord for de nye produktene vi har fått de siste årene.

En gang i tiden måtte de og finne ut hva man skulle kalle kjøttproduktene, og den prosessen «slapp de billig unna med», når de kunne «låne» de animalske ordene, pølse, burger, melk, ost.

Jeg er super gira for denne saken. Men med tanke på hvor lenge de allerede har brukt på andre saker som sommertid/vintertids spørsmålet, så skjer det ikke akkurat med det første 😅

Anonymkode: 8c35f...986

• Liker 7
Gjest byråkrati
Skrevet (endret)

Dette er helt feil fokus. Dette handler ene og alene om at kjøttindustrien er redd for å bli frarøvet kunder og de ønsker stikke kjepper i hjulene for konkurrentene. Jeg syntes ikke vi burde tillate den slags i fri konkurranse. Hva folk mener en burger er ikke viktig. Dette handler om hvordan store industrier (ikke bare de sentrert rundt kjøtt, men også andre varer) kan overkjøre sine konkurrenter og dominere markedet slik de vil. 

Spiller ingen rolle hva man mener en burger er, vi burde beskytte folks mulighet til å konkurrere med eksisterende produkter. 

Endret av byråkrati
Skrevet

Who the f¤#k cares. Tenk at EU bruker tid og ressurser på DETTE! 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da regner jeg med at du ikke spiser andre ting som inneholder masse ingredienser heller?

Anonymkode: ad445...b98

Nei selvsagt ikke, ut over at jeg selv blander mange ingredienser selv når jeg lager mat da.
 Veganske erstatningsprodukter er jevnt over søppel. Samme som glutenfrie erstatningsprodukter. Vanlig pasta inneholder egg og mel. (slapp av, jeg lager den selv, men den man ljøper er også helt ok). glutenfri pasta har en ingrediensliste langt som et vondt år, og med svært mange ingredienser ser jeg ikke ønsker å spise.

Jeg spiser gjerne og ofte vegansk og vegetarisk, men aldri erstatningsprodukter. Grønnsaker er jo kjempegodt, hvorfor i all verden vil noen heller late som det er dårlig kjøtt?

Anonymkode: 5df46...7fa

• Liker 6
Skrevet

Jeg fatter ikke at vegetarianere og den slags vil ha mat som ser helt ut som den maten de nekter å spise. Altså, man lager ikke mat som ser ut som drit vel, når en ikke vil spise drit, satt på spissen. 

Anonymkode: 706cd...a9c

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at vegetarianere og den slags vil ha mat som ser helt ut som den maten de nekter å spise. Altså, man lager ikke mat som ser ut som drit vel, når en ikke vil spise drit, satt på spissen. 

Du har misforstått om du tror at det å være vegetarianer eller veganer handler om utseendet på maten...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig få som blir vegetarianere fordi de ikke liker smaken av kjøtt, da. Det handler mer om prinsippet om å ikke spise dyr. Så da passer det dem ypperlig at det fins noe som smaker likt det de liker fra før, uten at det er noe slakt i det de spiser

• Liker 16
Gjest byråkrati
Skrevet

Denne burgerdiskusjonen er definisjonen på first world problems 🤦‍♂️

Skrevet
Akkurat nå, byråkrati skrev:

Denne burgerdiskusjonen er definisjonen på first world problems 🤦‍♂️

Absolutt, og at EU bruker tid og ressurser på det er pokker meg flaut, og viser alt som er feil med offentlig etat i dag...

Skrevet

Mange fornuftige svar her (med unntak av personen som mener hen spiser så rent når man spiser kjøtt vs planteprodukter..du skulle bare visst hva de kverner inn i burgeren din på slakteriet du! 😛 ). Er ellers enig i at "hamburger" er med kjøtt men at "burger" er en form. Hvorfor var dette aldri et problem med fiskeburgere og kyllingburgere etc..? Nei fordi de høyere makter ser med panikk på trenden mot et mer miljøvenlig og empatisk samfunn og det betyr store økonomiske tap for de. 

Det er ofte de som vil lide økonomisk som hyler høyest. De var ikke veldig happy med avskaffelse av slaveriet i USA heller på 1800-tallet for å si det sånn.

Anonymkode: ec8a7...693

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fornuftige svar her (med unntak av personen som mener hen spiser så rent når man spiser kjøtt vs planteprodukter..du skulle bare visst hva de kverner inn i burgeren din på slakteriet du! 😛 ). Er ellers enig i at "hamburger" er med kjøtt men at "burger" er en form. Hvorfor var dette aldri et problem med fiskeburgere og kyllingburgere etc..? Nei fordi de høyere makter ser med panikk på trenden mot et mer miljøvenlig og empatisk samfunn og det betyr store økonomiske tap for de. 

Det er ofte de som vil lide økonomisk som hyler høyest. De var ikke veldig happy med avskaffelse av slaveriet i USA heller på 1800-tallet for å si det sånn.

Nå er vel jeg litt usikker på om samfunnet blir mer empatisk av at alle spiser kikerter. Det er vel ellers en sannhet med noen modifikasjoner at det alltid er miljøvennlig å leve kjøttfritt. I FN rapporten er det også differensiert litt. I et land som Norge hvor størtedelen av landbruksarealer er beitemark og ikke åkermark vil det ofte være mer miljøvennlig å spise kjøtt fra beitende dyr. Beitemarka kan ikke brukes til annet enn dyrefor. Åkermarken i dag må gjerne i så stor grad som mulig bli benyttet til menneskefor.

Ellers er det jo litt spesielt med navn. Hamburger som betyr burger av svin (ham=skinke) vil vel de fleste tenke er av oksekjøtt.

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, Ezio skrev:

Who the f¤#k cares. Tenk at EU bruker tid og ressurser på DETTE! 

Nei, hvorfor det? Dette er jo et viktig tema, det er jo ikke sånn at det er en livsfarlig pandemi der ute som har satt hele verden opp ned, det er ikke noen endringer i vær eller vind som krever oppmerksomhet, eller... eller vent for faen. Doh. 

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig greit for meg som ikke er vegetarianer, når jeg har dårlig tid og det er vegetarianere som spiser hos oss. Da hender det at jeg kjøper «pølser» eller «hamburger». 

For en rar ting å bruke tid på? Det er noen som har for lite å gjøre og prøver å rettferdiggjøre egne arbeidsplasser? 

Det er jo bruken og formen som gjør det til pølse. Så kan for svingende være gulrot, gjedde, and, gris, bark eller pinnsvin i det. Men innholdet bør selvfølgelig stå tydelig deklarert. 

Anonymkode: 646df...299

• Liker 8
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er du god!

Skrevet

Det er ingen vegetarmat som heter "naturlig burger", men det er et merke som fører vegetarmat som heter "Naturli". Om produsenten bør endre på selve navnet er en annen sak.

Hva skulle de nye navnene for vegetarisk "burger" og "pølse" være da? Disk og stav? Det høres ikke appetittelig ut i det hele tatt og når sant skal sies så er "burger" og "pølse" kun deskriptive former for en vare. Et alternativ jeg likte er å heller gjøre "krav på" navnene "sjøtt" og "sjylling" og vente på den naturlige utviklingen i det norske språk 😅(neida, å bytte navn er helt tullete og kun en reaksjon fra kjøttindustrien som ønsker å bevare kundemassen sin)

Anonymkode: aa901...8c4

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper virkelig at dette forslaget vinner gjennom og vegetariske og veganske produkter må finne på egne navn 😄 Hvorfor? For jeg ønsker et større skille mellom animalske produkter og vegetar/vegan produkter. Jeg ønsker at en vegetarburger får et bedre navn som «falafel», der man med en gang vet hva det er. Jeg ønsker at en burger eller en pølse skal ha kjøtt i seg, da må produsentene være kreative og finne mye ord for de nye produktene vi har fått de siste årene.

En gang i tiden måtte de og finne ut hva man skulle kalle kjøttproduktene, og den prosessen «slapp de billig unna med», når de kunne «låne» de animalske ordene, pølse, burger, melk, ost.

Jeg er super gira for denne saken. Men med tanke på hvor lenge de allerede har brukt på andre saker som sommertid/vintertids spørsmålet, så skjer det ikke akkurat med det første 😅

Anonymkode: 8c35f...986

Da får vi slutte å si kokosmelk,marsipanpølse,pølseklype osv osv da

Anonymkode: f7298...5d9

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...