AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Hei, jeg har vært sammen med en skikkelig flott manm med en utrolig herlig personlighet i litt over 2 mnd nå. Han er foreløpig den flotteste og mest genuine personen jeg har møtt i mitt liv, ser ut som en Hollywoodstjerne i tillegg. Vi har mange fellesinteresser, finner på mange kjekke og sunne aktiviteter sammen, han er høflig, har respekt for andre mennesker, har en veldig positiv holdning til livet, får meg til å våkne med et smil om morgenen og til å legge meg med et smil om kvelden, han elsker friluftsliv, han snakker flytende norsk etter å ha bodd her i kun 7 år, han er familieorientert, elsker dyr, er sporty, ser ut som en gud, ventet veldig lenge før han hadde sex med meg og er måteholden med alkohol. Han får meg til å føle meg sett, elsket og trygg. Han er langt mer lidenskapelig og varm enn de helnorske eksene mine og jeg er virkelig lykkelig med denne mannen. For cirka 2 år siden kom jeg ut av et forhold som var utrolig usunt, dette var da med en helnorsk mann, typisk kjekkas, han viste seg å være en enorm drittsekk med en stor forkjærlighet for alkohol og andre sterke rusmidler, litt sånn stereotype som de der mennene i fra tv-serien Exit på nrk. Jeg var et vrak når jeg endelig kom meg ut av det forholdet og har brukt lang tid på å bygge meg selv, nettverket mitt og økonomien min opp igjen. Er livredd for å bli behandlet så dårlig igjen, da det nesten førte til at jeg tok mitt eget liv å gjennomgå slik behandling av en jeg elsket i det forrige forholdet. Jeg har den siste tiden fått veldig mye kritikk av det nåværende forholdet av to gode venninner, som mener at dette forholdet er dødfødt. De mener at det er for store kulturforskjeller på våre to opprinnelsesland og at menn fra østeuropa ALLTID ender opp med å være ekstremt sjalu, kontrollere de, voldelige og utro mot kjærestene sine. At jeg derfor ikke bør bli for glad i kjæresten min, fordi han er for god til å være sann. De liker han i utgangspunktet, sier at de kun er bekymret for min psykiske helse, dersom han viser seg å være en typisk østeuropeer. Jeg forstår virkelig ikke hvordan de kan mene dette. Han fremstår bare god og trygg for meg og alle andre som har møtt han sålangt. Det jeg lurer på, er om det er noen her inne med erfaringer fra forhold med en mann fra østeuropa og om dere har erfart det mine venninner påstår? Hva kan jeg forvente fremover dersom vi holder sammen utrifra deres erfaringer? Hilsen småstresset og trist K33 Anonymkode: 3f5ed...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg var sammen en fra Balkan i mange år. Dine venninner hadde rett ja. Løgn, utroskap og svindel. Anonymkode: d10d4...928 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sammen en fra Balkan i mange år. Dine venninner hadde rett ja. Løgn, utroskap og svindel. Anonymkode: d10d4...928 Uff....HI Anonymkode: 3f5ed...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg var gift med en mann fra Balkan. Det har gått overraskende bra med tanke på kulturforskjeller. Han var ikke religiøs f.eks. Men følelsene ble borte (døde helt) og vi bodde sammen i to år på slutten uten å ha et sexliv. Vi bodde sammen på overtid pga. to barn og at jeg var ute av arbeidslivet et par år. Nå har jeg fast jobb og vi er separert. Samarbeider godt om barna som vi har 50-50. Vi har to sønner på 8 og 5 år sammen. Anonymkode: 085a5...42f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 Det finnes nordmenn med empati også altså. De aller fleste har det, uavhengig av hvilke land de kommer fra. Anonymkode: 0934c...c19
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes nordmenn med empati også altså. De aller fleste har det, uavhengig av hvilke land de kommer fra. Anonymkode: 0934c...c19 Nå har ikke menn fra Balkan det beste rykte, det oppsto nok ikke uten grunn. Jeg kjenner endel derfra gjennom han jeg var med, kvinnesynet er ikke bra. Anonymkode: d10d4...928 3
Gjest vanSteike Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har den siste tiden fått veldig mye kritikk av det nåværende forholdet av to gode venninner, som mener at dette forholdet er dødfødt. De mener at det er for store kulturforskjeller på våre to opprinnelsesland og at menn fra østeuropa ALLTID ender opp med å være ekstremt sjalu, kontrollere de, voldelige og utro mot kjærestene sine. At jeg derfor ikke bør bli for glad i kjæresten min, fordi han er for god til å være sann. De liker han i utgangspunktet, sier at de kun er bekymret for min psykiske helse, dersom han viser seg å være en typisk østeuropeer. Tror du bør lytte litt grundigere til hva venninnene dine faktisk sier, og hva de ikke sier. De sier ikke at han fyren du har funnet nødvendigvis er en typisk mann fra Balkan. Det de påpeker er at menn fra Balkan typisk er oppvokst i en kultur som ikke er helt den samme som norske kvinner er vant til. Og at han karen her kan vise seg å være litt slik, over tid. Nå skal man samtidig være på vakt for det som i psykologien kalles utgruppe-tenking, altså å henfalle til antakelsen om at grupper du selv ikke er medlem av er mer homogene enn grupper du er del av. En slags endimensjonalisering av "de andre", der de fremstilles samlet som å være på en bestemt stereotyp måte. Sannheten er at det finnes store variasjoner mellom "dem", akkurat som mellom "oss", enten det er snakk om mennesker fra et annet sted, med en annen hudfarge eller av en annen politisk oppfatning eller religiøs tro. Så det er fullt mulig at du har funnet deg en bra kar. Men du bør samtidig ikke gjøre den motsatte feilen, og forveksle "mulig" med "sannsynlig". For stereotypier har en tendens til å bunne i noe reelt. Og i kulturene på Balkan finner man i stor grad mer tradisjonelle kjønnsroller enn det norske damer forventer i et samliv. Så han karen du har funnet er gjerne oppvokst innen litt andre rammer enn det du ser for deg for deg selv. Spørsmålet er om dette er noe akkurat han, som enkeltindivid, ønsker for seg selv og sitt eget liv i et annet land. Svaret på dette kan være nei. Men spørsmålet er likevel relevant. Hva med å rett og slett snakke med ham om dette?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 1 time siden, vanSteike skrev: Tror du bør lytte litt grundigere til hva venninnene dine faktisk sier, og hva de ikke sier. De sier ikke at han fyren du har funnet nødvendigvis er en typisk mann fra Balkan. Det de påpeker er at menn fra Balkan typisk er oppvokst i en kultur som ikke er helt den samme som norske kvinner er vant til. Og at han karen her kan vise seg å være litt slik, over tid. Nå skal man samtidig være på vakt for det som i psykologien kalles utgruppe-tenking, altså å henfalle til antakelsen om at grupper du selv ikke er medlem av er mer homogene enn grupper du er del av. En slags endimensjonalisering av "de andre", der de fremstilles samlet som å være på en bestemt stereotyp måte. Sannheten er at det finnes store variasjoner mellom "dem", akkurat som mellom "oss", enten det er snakk om mennesker fra et annet sted, med en annen hudfarge eller av en annen politisk oppfatning eller religiøs tro. Så det er fullt mulig at du har funnet deg en bra kar. Men du bør samtidig ikke gjøre den motsatte feilen, og forveksle "mulig" med "sannsynlig". For stereotypier har en tendens til å bunne i noe reelt. Og i kulturene på Balkan finner man i stor grad mer tradisjonelle kjønnsroller enn det norske damer forventer i et samliv. Så han karen du har funnet er gjerne oppvokst innen litt andre rammer enn det du ser for deg for deg selv. Spørsmålet er om dette er noe akkurat han, som enkeltindivid, ønsker for seg selv og sitt eget liv i et annet land. Svaret på dette kan være nei. Men spørsmålet er likevel relevant. Hva med å rett og slett snakke med ham om dette? Tusen takk for utfyllende svar, du skriver mye fornuftig her som jeg bør tenke over og forsøke å komme til bunns i. Har i utgangspunktet vært skeptisk tidligere til å søke meg mot veldig ulike kulturer, da man gjerne tenderer å oppfatte verdier og livet mer ulikt enn det som er forenelig med et langvarig og solid forhold. Jeg skal snakke litt mer inngående med han selv og forsøke å få mer klarhet i hva han egentlig ser for seg og hva han tenker om oss fremover. Tusen takk! HI Anonymkode: 3f5ed...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes nordmenn med empati også altså. De aller fleste har det, uavhengig av hvilke land de kommer fra. Anonymkode: 0934c...c19 Det gjør det absolutt, har selv 3 fantastiske brødre og mange kamerater som er noen fantastisk fine mennesker. At han her ikke er etnisk norsk er helt tilfeldig og en første gang for meg. De fleste innehar empati som du sier, men når man har fått den trøkken jeg har, så blir man litt paranoid og relasjonsskadet. Det er en forsvarsmekanisme tror jeg rett og slett..... Jeg er ikke meg selv, som jeg en gang var, og vet ikke om jeg noen gang vil få mitt tidligere syn på relasjoner eller menn tilbake igjen i det hele tatt. Anonymkode: 3f5ed...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg kan jo kanskje svare da.. er selv mann fra Balkan. Menn fra balkan finnes i alle former.. enkelte er gentlemenn slik du beskriver, mens andre er harry idioter i toppklassen. Den eldre generasjonen, dvs de som er over 60 år np har nok litt harry kvinnesyn. Altså gammeldags. Nyere generasjon, og spesielt de som har vokst opp i Norge er mer eller mindre som nordmenn. Jeg ville nok vurdert nøye det som veninnene dine sier. Det trenger ikke å være noe galt med hverken deg eller han. Du må huske at det er en reel forskjell på å være nyforelsket og det å være i forhold i mange år eller livet ut. Når man er nyforelsket, så tenker en ikke klart og tar ikke alt så seriøst. Etter hvert som årene går og man kommer i en viss alder, så begynner dette med tradisjon bli mer og mer viktig. Det gjelder både for nordmenn som for alle andre.. Jeg vil tro dere har då.rlige sjanser. I min omgangskrets kjenner jeg ca 15 eller 20 menn fra balkan som har vært i firhold med norske damer.. ALLE er skilt. Ikke at det er noe galt men noen, men de fant ut at de er alt for forskjellige... Anonymkode: 88653...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Balkan mann her. Gift på 15 året med Norsk dame. Er ikke religiøs (men er kristen da). Kultur forskjell ? Ikke så stor så ingen problem der. Siden dama mi holder med meg i 15 år så jeg må være bra mann da. Men hver nasjon har en god del råtne epler da ! Anonymkode: 658bc...012
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Norsk mann her. Tror ikke man skal ta alle fra øst europa under samme kam. Du framstiller han som en gud og at han i så måte er perfekt for deg. Hvordan ville du følt det om du hørte på venninnene dine og droppet han, så har du senere sett at han hadde stiftet familie med ei annen dame og faktisk vist seg å være den fantastiske personen du føler han er. Jeg kan skjønne hva du mener med helnorske menn og at mange opptrer som drittsekk og jeg føler at den er berettiget da det er vi selv som har skaffet oss et slikt rykte. Ikke alle er slik, men mange. Du virker som sagt ganske lykkelig og jeg tror på at kjærligheten mellom to personer med ulik kultur kan gå bra. Mvh N, 29. 🙂 Anonymkode: 0fdf6...522 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Balkan mann her. Gift på 15 året med Norsk dame. Er ikke religiøs (men er kristen da). Kultur forskjell ? Ikke så stor så ingen problem der. Siden dama mi holder med meg i 15 år så jeg må være bra mann da. Men hver nasjon har en god del råtne epler da ! Anonymkode: 658bc...012 Det er synd at noen eksempler skal ødelegger for alle. Jeg håper TS ser forbi det venninnene sier og gutser på her. 🙂 N, 29. Anonymkode: 0fdf6...522
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 Du går i samme fella. De to første månedene med din ex var nok ganske lik de to første månedene med denne nye fyren. Og det kommer til å ende på samme måte. Du lurer deg selv ved å finne uvesentlige forskjeller som "men han drikker ikke alkohol" osv. En Volvo og en Toyota er ikke to radikalt forskjellige ting selv om de har forskjellige pris, navn og egenskaper. Det ender med selvmordstanker i begge tilfeller. Det er denne type menn du tiltrekkes av, og ikke så mye å gjøre med. Dette er kortene du fikk utdelt i livet. Anonymkode: 313df...184
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Når noe er for godt til å være sant, er som regel det. Anonymkode: 46001...2d4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går i samme fella. De to første månedene med din ex var nok ganske lik de to første månedene med denne nye fyren. Og det kommer til å ende på samme måte. Du lurer deg selv ved å finne uvesentlige forskjeller som "men han drikker ikke alkohol" osv. En Volvo og en Toyota er ikke to radikalt forskjellige ting selv om de har forskjellige pris, navn og egenskaper. Det ender med selvmordstanker i begge tilfeller. Det er denne type menn du tiltrekkes av, og ikke så mye å gjøre med. Dette er kortene du fikk utdelt i livet. Anonymkode: 313df...184 Hallo. Hørt om empati før? Anonymkode: 0934c...c19
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går i samme fella. De to første månedene med din ex var nok ganske lik de to første månedene med denne nye fyren. Og det kommer til å ende på samme måte. Du lurer deg selv ved å finne uvesentlige forskjeller som "men han drikker ikke alkohol" osv. En Volvo og en Toyota er ikke to radikalt forskjellige ting selv om de har forskjellige pris, navn og egenskaper. Det ender med selvmordstanker i begge tilfeller. Det er denne type menn du tiltrekkes av, og ikke så mye å gjøre med. Dette er kortene du fikk utdelt i livet. Anonymkode: 313df...184 Og så sier vi takk til den klarsynte spådamen... Anonymkode: 88653...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går i samme fella. De to første månedene med din ex var nok ganske lik de to første månedene med denne nye fyren. Og det kommer til å ende på samme måte. Du lurer deg selv ved å finne uvesentlige forskjeller som "men han drikker ikke alkohol" osv. En Volvo og en Toyota er ikke to radikalt forskjellige ting selv om de har forskjellige pris, navn og egenskaper. Det ender med selvmordstanker i begge tilfeller. Det er denne type menn du tiltrekkes av, og ikke så mye å gjøre med. Dette er kortene du fikk utdelt i livet. Anonymkode: 313df...184 Min eks var ikke lignende han her på noen måte, bortsett fra høyden. Han var opptatt av luksus og materielle ting og å rekke over alle fester og arrangementer han kunne ila kortest mulig tid. Jeg var blind da og falt for overfladisk sjarm, overdreven interesse fra han og at han var så veldig livlig og generøs.Har som sagt brukt lang tid på å fikse de skadene han påførte meg og dette er ikke samme type mann som han jeg er med nå. De har null fellestrekk i fht atferd og personlighet. Var dessuten i et 9 år langt forhold med en oppegående og empatisk mann før jeg møtte sosiopaten, så jeg tror heller at han utnytter slike som meg med overlegg, enn at jeg og mine kort her i livet er problemet. Slike mennesker er egoistiske rovdyr og det er aldri hos offeret feilen ligger faktisk. Man går jo inn i slike relasjoner med åpent hjerte og en ærlig hensikt, i mitsetning til sosiopaten, som jeg etter det forholdet nå gjenkjenner på milevis avstand. Mannen fra Balkan har ingen slike trekk og vi har vært kjærester i 2 mnd, kjent hverandre lenger, fra en jobb hvor vi arbeider med omsorg for andre mennesker. HI Anonymkode: 3f5ed...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo. Hørt om empati før? Anonymkode: 0934c...c19 Tror du leste litt fort muligens, han drikker alkohol, men i godt selskap og blir aldri flatfull eller ubehagelig og skylder på fylla dagen derpå. Stor forskjell fra samtlige norske jeg har vært med der i allefall. HI Anonymkode: 3f5ed...1d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du leste litt fort muligens, han drikker alkohol, men i godt selskap og blir aldri flatfull eller ubehagelig og skylder på fylla dagen derpå. Stor forskjell fra samtlige norske jeg har vært med der i allefall. HI Anonymkode: 3f5ed...1d8 Jeg svarte til personen du svarte til, det gikk litt fort unna her.😅👌🏻 HI Anonymkode: 3f5ed...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå