AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Denne reklamefilmen synes jeg var noe drøy, da den fremstiller kvinner som pensjonstapere på grunn av antall barn man velger å få. Det er jo ikke slik at graviditet og foreldrepermisjon fører til mindre pensjonssparing. Jeg tolker da filmen sånn at en kvinne med flere enn to barn vil velge å jobbe i redusert stilling, for så å bli pensjonstaper. Dette er sikkert realiteten for mange, men dette ble usmakelig for meg. Mange kvinner (og menn) har både tre og fire barn i tillegg til full jobb. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 4a073...2fe
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Ingen som har noen tanker rundt dette med pensjon og familieplanlegging? 🙃 Anonymkode: 4a073...2fe
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Det er vel så enkelt at med barn jobber man mindre og dermed færre penger i pensjonspotten. Kvinner er oftest hjemme med barna når de er små. Ikke fordi at menn krever det. Men de vil være sammen med barna når de er små og mannen tjener ofte best. Det passer best sånn. Et eksempel jeg husker fra pensjonsmøtet jeg deltok på. Er hvis man f.eks tar et år fri med småbarn taper man 800 kr i pensjon i 20 år. (Fritt etter hukommelsen). Det samme gjelder friår, utdanningsår eller andre år uten inntekt. Med 3 barn vil mange ha jobbet redusert en årekke eller utvidet ulønnet permisjon. Og det taper de på når de blir pensjonister. Hvis man i tillegg jobber redusert noen år taper man ytterligere. Når man veit at kvinner jobber i yrker med lavere lønn OG ofte blir uføretrygdet slik at de ikke jobber så lenge som menn. Da blir totalen en pensjonisttilværelse veldig nærme fattigdomsgrensa. Løsningen på problemet er nok at kvinner får bli sammen med menn som tjener dårligere slik at det blir naturlig for han og bli hjemme med små barn og jobbe redusert? Samt at de får unngå å bli uføre... Anonymkode: f5e96...6b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå