AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Går indøk NTNU 3. Klasse og har C i snitt (ca 3,1-3.2) og lurer på om dette er for dårlig for å få jobb? Har ca likt fordelt Aer, Ber, Cer, Der og Eer. Eene kom fra eksamener der jeg begynte med lesing noen dager før eksamen eller at jeg var syk og ikke forberedte meg men tok eksamen likevel. Vet ikke om jeg egentlig orker å ta dem opp da det kostet meg mye smerte å ta de jeg tok da jeg var syk og det kan gå utover andre fag å bruke tid på dem. Burde jeg ta dem opp? Er C dårlig? Ønsker ikke noen jobb innen konsulentbransjen. Anonymkode: 8b967...3d8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 De aller, aller fleste sivilingeniørutdanninger har snitt på rundt C. Ind.Øk har noe høyere snitt, men om du ikke sikter etter de absolutt feteste jobbene som nærmest krever A-B i snitt, så trenger du ikke tenke noe på det. Får deg jobb uansett. Anonymkode: bd845...9e9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Ikke stress med utdanning, lev litt og. 😊 Anonymkode: e27f9...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 C fra NTNU er bra. De fleste i arbeidslivet vet at NTNU er strenge på karakterer mens de vet at NHH gir A til alle som har betalt semesteravgift. Anonymkode: d2ab3...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller, aller fleste sivilingeniørutdanninger har snitt på rundt C. Ind.Øk har noe høyere snitt, men om du ikke sikter etter de absolutt feteste jobbene som nærmest krever A-B i snitt, så trenger du ikke tenke noe på det. Får deg jobb uansett. Anonymkode: bd845...9e9 Takk Er litt bekymra likevel, sammenligner meg med hun andre som har skrevet her som har gått jus og har C i snitt og har sendt 200 søknader uten å få jobb. Vet ikke om arbeidsgivere har blitt strengere med sånt de siste årene. Ønsker absolutt ikke de såkalt fete jobbene med konsulentvirksomhet og lange dager. Anonymkode: 8b967...3d8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Helt annet miljø når et kommer til advokathus og ettertraktede offentlige stillinger. Det nærmeste du kommer der, på forretningssiden, er enten konsulenthus type McKinsey / Bain / BCG, eller Finans - typen investeringsbanker / hedgefond / oppkjøpsfond / osv. De bruker å være over normalt fikserte på karakterer. Uansett, gjør du det bra på Master, så vekter det også bra. Det er stort sett det eneste faget man pleier å diskutere under intervju ("forklar hva du skrev om") Anonymkode: bd845...9e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Er litt bekymra likevel, sammenligner meg med hun andre som har skrevet her som har gått jus og har C i snitt og har sendt 200 søknader uten å få jobb. Vet ikke om arbeidsgivere har blitt strengere med sånt de siste årene. Ønsker absolutt ikke de såkalt fete jobbene med konsulentvirksomhet og lange dager. Anonymkode: 8b967...3d8 Det er ingenting "fet" ved disse jobbene. Folk er blitt så hjernevasket at det er så tragisk. En "fet" situasjon er når man har investert en passe lav sum i kryptovaluta, for eksempel i 2016 og sitter nå på flere millioner i 2020. Det er en "fet" aktivitet. Eller hvis man hadde penger å kjøpe flere leiligheter i 2009 - 2010 og har tredoblet formuen / verdien av de leilighetene idag. Det er "fet". Det er ingenting "fet" med å være en konsulent drone som må leve på jobben. Tragisk at folk synes at det er "attraktivt". Anonymkode: 4cf97...565 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Er litt bekymra likevel, sammenligner meg med hun andre som har skrevet her som har gått jus og har C i snitt og har sendt 200 søknader uten å få jobb. Vet ikke om arbeidsgivere har blitt strengere med sånt de siste årene. Ønsker absolutt ikke de såkalt fete jobbene med konsulentvirksomhet og lange dager. Anonymkode: 8b967...3d8 Hei, det er jeg som har jusstråden. Situasjonen er en helt annen for deg, og de fleste andre studieretninger. Ingen er så streng som jussen på karakterer. Det er helt blåst, egentlig. C er mer enn godt nok i de fleste studieretninger. Om du ønsker å ta opp, så er det veldig vanlig på jussen å ta et 6-12 mnd permisjon for å ta opp fagene. Tror ikke det er vanlig noen andre steder. Anonymkode: 0b5b0...af3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: C fra NTNU er bra. De fleste i arbeidslivet vet at NTNU er strenge på karakterer mens de vet at NHH gir A til alle som har betalt semesteravgift. Anonymkode: d2ab3...fa7 Øh... her må du nok se på statistikken om igjen, og når du gjør det husk at NHH er veldig mye mer enn de 30 siste stp. på masteroppgaven. Vet det er en gammel artikkel på det som ofte vises til som referanse. 60% av NHH-studenter har forøvrig jobb før de skriver masteroppgaven sin. Anonymkode: b11cf...81a 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh... her må du nok se på statistikken om igjen, og når du gjør det husk at NHH er veldig mye mer enn de 30 siste stp. på masteroppgaven. Vet det er en gammel artikkel på det som ofte vises til som referanse. 60% av NHH-studenter har forøvrig jobb før de skriver masteroppgaven sin. Anonymkode: b11cf...81a Det er feil at NHH gir "gratis" A ja, men 8/10 studenter har faktisk B i snitt eller bedre. https://k7bulletin.no/de-fleste-har-a-eller-b-snitt-pa-nhh/ 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, det er jeg som har jusstråden. Situasjonen er en helt annen for deg, og de fleste andre studieretninger. Ingen er så streng som jussen på karakterer. Det er helt blåst, egentlig. C er mer enn godt nok i de fleste studieretninger. Her tror jeg du tar feil. Tror du virkelig en siv.øk med svak C i snitt er spesielt attraktiv i dagens arbeidsmarked, gitt statistikken jeg viser til over? Det samme gjelder for 2-årig master på BI, som samlet sett med BI og NHH gir over 1000 uteksaminerte studenter årlig hvor majoriteten har over B i snitt. Anonymkode: 73904...178
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk Er litt bekymra likevel, sammenligner meg med hun andre som har skrevet her som har gått jus og har C i snitt og har sendt 200 søknader uten å få jobb. Vet ikke om arbeidsgivere har blitt strengere med sånt de siste årene. Ønsker absolutt ikke de såkalt fete jobbene med konsulentvirksomhet og lange dager. Anonymkode: 8b967...3d8 Siv.ing og jurist er to veldig forskjellige ting! Markedet skriker etter sivinger, mens det utdannes ekstremt mange jurister hvert år, og det ikke er nok interessante "kremjobber" til alle. Som siv.ing skal du virkelig gjøre det sykt dårlig for å ikke få jobb. Jeg kjenner relativt mange som brukte studietiden kun på hard festing, som brukte godt over normert tid og ga en lang f i alt som het skole, med typisk et sted mellom D og E i snitt, og ingen av dem står uten relevant jobb. Anonymkode: 4ea37...39b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siv.ing og jurist er to veldig forskjellige ting! Markedet skriker etter sivinger, mens det utdannes ekstremt mange jurister hvert år, og det ikke er nok interessante "kremjobber" til alle. Som siv.ing skal du virkelig gjøre det sykt dårlig for å ikke få jobb. Jeg kjenner relativt mange som brukte studietiden kun på hard festing, som brukte godt over normert tid og ga en lang f i alt som het skole, med typisk et sted mellom D og E i snitt, og ingen av dem står uten relevant jobb. Anonymkode: 4ea37...39b Hvordan dette er mulig skjønner jeg ikke. Utdannes det ikke nok sivinger? Anonymkode: 60a80...7d6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Går indøk NTNU 3. Klasse og har C i snitt (ca 3,1-3.2) og lurer på om dette er for dårlig for å få jobb? Har ca likt fordelt Aer, Ber, Cer, Der og Eer. Eene kom fra eksamener der jeg begynte med lesing noen dager før eksamen eller at jeg var syk og ikke forberedte meg men tok eksamen likevel. Vet ikke om jeg egentlig orker å ta dem opp da det kostet meg mye smerte å ta de jeg tok da jeg var syk og det kan gå utover andre fag å bruke tid på dem. Burde jeg ta dem opp? Er C dårlig? Ønsker ikke noen jobb innen konsulentbransjen. Anonymkode: 8b967...3d8 Hei! Har spørsmål ang. indøk. Er det vanskelig å gjøre det bra? Hvor mye innsats gir du for å komme deg gjennom studiet? Hvilke fag anbefaler du for en vgs-elev? Går vg 1 Anonymkode: 60a80...7d6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Siv.ing og jurist er to veldig forskjellige ting! Markedet skriker etter sivinger, mens det utdannes ekstremt mange jurister hvert år, og det ikke er nok interessante "kremjobber" til alle. Som siv.ing skal du virkelig gjøre det sykt dårlig for å ikke få jobb. Jeg kjenner relativt mange som brukte studietiden kun på hard festing, som brukte godt over normert tid og ga en lang f i alt som het skole, med typisk et sted mellom D og E i snitt, og ingen av dem står uten relevant jobb. Anonymkode: 4ea37...39b Hvorfor utdannes det så mange jurister og hvorfor er det ikke nok jobber? Skjønner ikke at folk orker å låse seg til karakterjaget i mange år og så risikere å ikke få jobb eller evt dårlig jobb etter mange år med studier. Anonymkode: 8b967...3d8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Ta det med ro. Du kommer til å få jobb. Se på karakterfordelingen på eksamen på de ulike fagene du har tatt. Jeg vil anta at de fleste av fagene har et snitt rundt C et sted? Siden jeg også antar at du har hatt statistikk på studiet (det hadde vi i alle fall i løpet av de to første årskursene da jeg var stud techn) vet du selvfølgelig at alle ikke kan være over gjennomsnittet, og det er selvsagt også en statistisk umulighet at "alle" har bare en og annen C og resten A og B. Du har neppe hørt om at halve årskull fra ind.øk går arbeidsledige heller? Det er en grunn til det: man er ikke utelukket fra arbeidslivet selv om man har C i snitt. Hvordan skulle det tatt seg ut, liksom? Det kan kanskje hende at du ikke stiller først i køen hos de aller aller mest attraktive arbeidsgiverne, men alle verken kan eller skal jobbe der. Du skal ikke se bort fra at de som intervjuer deg eller som blir lederne dine i framtida kan ha dårligere snitt enn det du selv har å vise til. Å ta opp igjen fag du har bestått er sjelden veldig konstruktivt. Konsentrer deg heller om å se framover og gjøre det så bra som du kan videre. Du har bare gått litt over to år på studiet, og har alle eksamener i 3. 4. og 5. årskurs igjen. Det er mye viktigere å ha en stigende karaktertendens enn å sikre seg et vitnemål kjemisk renset for D eller E. For hver eksamen som er bedre enn C vil snittet ditt bli bedre, men ikke la deg knekke av om du får en og annen D eller E videre heller. Anonymkode: ed4a6...486 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan dette er mulig skjønner jeg ikke. Utdannes det ikke nok sivinger? Anonymkode: 60a80...7d6 Nei, vil ikke tro det. En av de som gjorde det aller dårligst av de jeg kjenner trodde aldri han skulle få seg siv.ing-jobb, og han verken ville det eller prøvde på det. Han søkte "på gølvet"-jobb i en teknologibedrift, men da de oppdaget at han hadde siv.ing-vitnemål overtalte de ham til å ta en siv.ing-jobb istedenfor den jobben han hadde søkt Anonymkode: 4ea37...39b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #17 Skrevet 28. oktober 2020 På 20.10.2020 den 20.09, AnonymBruker skrev: Hei! Har spørsmål ang. indøk. Er det vanskelig å gjøre det bra? Hvor mye innsats gir du for å komme deg gjennom studiet? Hvilke fag anbefaler du for en vgs-elev? Går vg 1 Anonymkode: 60a80...7d6 Egentlig ikke hvis man legger ned nok tid for å få gode karakterer. Men jeg har vært litt distrahert av andre ting. Gir jo en del innsats men ikke i forhold til de som satser på toppkarakterer. Men er likevel litt bekymret for at C er for dårlig. Hvor opptatt er du av gode karakterer? Hvis det er viktig må du nok legge ned en god del innsats. Du burde iallefall ta de obligatoriske fagene som er R1, R2 og fysikk. Men prøv å få fullt opp med realfagspoeng da poenggrensene er veldig høye. Hvis du vil ha data som teknologiretning er det nok lurt å velge IT 1 og 2. Kjemi er jo greit å kunne men ikke nødvendig da indøk ikke har kjemi, imotsetning til de andre siving-retningene. Biologi er lettere å få god karakter i. Geofag er interessant. Men ellers er jo både samfunnsøkonomi og rettslære relevant. Anonymkode: 8b967...3d8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #18 Skrevet 28. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Egentlig ikke hvis man legger ned nok tid for å få gode karakterer. Men jeg har vært litt distrahert av andre ting. Gir jo en del innsats men ikke i forhold til de som satser på toppkarakterer. Men er likevel litt bekymret for at C er for dårlig. Hvor opptatt er du av gode karakterer? Hvis det er viktig må du nok legge ned en god del innsats. Du burde iallefall ta de obligatoriske fagene som er R1, R2 og fysikk. Men prøv å få fullt opp med realfagspoeng da poenggrensene er veldig høye. Hvis du vil ha data som teknologiretning er det nok lurt å velge IT 1 og 2. Kjemi er jo greit å kunne men ikke nødvendig da indøk ikke har kjemi, imotsetning til de andre siving-retningene. Biologi er lettere å få god karakter i. Geofag er interessant. Men ellers er jo både samfunnsøkonomi og rettslære relevant. Anonymkode: 8b967...3d8 Hei! En annen som er interessert i indøk. Går vg2, skal snart velge vg3 fag. Har plass til et økonomifag eller kjemi 2. Regner med du ville anbefalt et økonomifag da? Vil økonomi og ledelse (næringslivsøkonomi) eller samfunnsøkonomi være mest relevant? Anonymkode: 60a80...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå