Gå til innhold

Min Tour de France

Retz

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i Frankrike og fulgt Tour de France!

Dro ned 10 juli. Misset flighten min fra Paris til Amsterdam, men pytt, pytt, jeg fikk gratis mat på Schipol, business class på ombooka flight og rabatt neste gang jeg reiser med KLM!

Det var et eventyr! Forventningene var skyhøye, og jeg prøvde på forhånd å realitetsorientere meg selv (helt nytteløst, selvsagt) ved å tenke at disse umulig kan bli innfridd. Å fytti faen så feil jeg tok! Dette overgikk alt jeg har opplevd! ALT! For en vanvittig og deilig opplevelse det var, dette vidunderlige sykkelsirkuset som jeg tok del i i 15 dager; Fra Alpene til Provence til Pyreneene til sentralmassivet til Champs Élysées og finalen.

..the government could fall, and even the recipe for sauce bérnaise be lost, but if it happened during the Tour de France nobody would notice. (Red Smith, N.Y. Herald Tribune, 1960)

Er forresten sjeleglad for at jeg tok fornuften fatt og lot sykkelen bli hjemme! Om jeg så hadde ligget i hardtrening i et par år, så hadde jeg ikke klart å henge med de i gruppa mi som syklet. Vi snakker dagsetapper på 140 km, inkludert klatring med en stigningsprosent på 7 - 10.

Har vandret milevis i løpet av touren; oppover - og nedover - fjellsidene, rundt i startområdet, på jakt etter egnede pissebusker og fram og tilbake til bussen som slapp oss av alt fra noen få hundre meter til 4-5 km fra den biten av etappa vi skulle se.

Når det gjelder etappene, så har jeg fått med meg starter, finisher, langingssoner, fjell, landsbyer og bygater, m.a.o. alt. :)

Jeg har forsert utallige sperringer, noe alle skrubbsårene og blåmerkene på beina er et bevis på, klatra opp i trær, på biltak, på murer osv osv, jeg har sneket meg inn i akkreditert område, (Village depart) og blitt behørig kasta ut av gendarmer etter en stund. Jeg har snakka med Kurt, Thor, Basso, Comesso m.fl., jeg har tatt hundrevis av bilder både av mine med-sykkelfreaks fra England, Usa, Australia, New Zealand, Sør Afrika og Norge, ryttere, karavanen, (bare DEN er en opplevelse i seg selv!) tilskuere og folkelivet. Jeg har babla i vei på fransk, italiensk, spansk, tysk, engelsk og bittelitt norsk, og jeg har bare hatt det SÅ ubeskrivelig deilig!

Det var som å gå på speed i 15 dager! Uten nedturene. Det som er så utrolig med sykkelsporten er at rytterne til de grader er eksponert ift publikum; ta bare fjelltoppene, der må rytterne bokstavelig talt brøyte seg vei for å komme fram. Folk er helt ville, og det er simpelthen er mirakel at det ikke skjer flere ulykker! Men også før starten er det fullt mulig å oppnå kontakt med de fleste, det er bare å rope på dem - helst noen fraser på deres eget språk, da øker sjansen for at man får respons - og har de tid så stikker de bort til deg og slår av en prat. På den siste etappa fikk vi med oss både starten i Corbeil-Essonnes og finalen på Champs Élysées, og i Corbeil plasserte vi oss mellom Village Depart og starten. Da fikk vi med oss alle rytterne som rullet avgårde for å skrive seg inn på dagens etappe, og de sykla langsomt opp og ned den korte gatestubben i mellom Village'n og starten. De fleste var i strålende humør, og lo og fleipa både med publikum og seg i mellom, sikkert utrolig glade for at de hadde klart den prestasjonen det er å fullføre dette knallharde rittet. Kurt sykla forbi uten at jeg merka det, og jeg ropte bare ut et "Heia Kurt" da jeg så ryggen hans lenger oppe i gata, og han stoppa faktisk og snudde! Kom ned til oss og prata og var virkelig utrolig imøtekommende! Det samme gjelder Thor, veldig hyggelig fyr å prate med!

I fjellene pleide bussen å slippe oss av enten ved foten, eller i en eller annen landsby litt lenger opp. Så gikk vi oppover i 1, 5 til 2 timer på jakt etter det perfekte stedet. Ikke alltid like lett; Første bud var selvsagt at det måtte være bratt nok til at feltet var sprengt i fillebiter, og at rytterne kjørte langsomt. Så skulle det helst være mulig å se et par hårnålssvinger nedover sånn at vi på forhånd kunne se når de kom. Og skygge, det var viktig. I 34-36 graders varme vet man å sette pris på "kjølige" soner. En annen viktig sak var at stedet var foto-vennlig, dvs. at vi ofte slo oss ned i en sving hvor det var mulig å panorere rytterne 20-30 meter før man knipsa. Vi ble etterhvert eksperter på å finne gode plasser, vi analyserte til og med rytternes sannsynlige kurs gjennom svingen!

Etter at rytterne var dratt forbi, durte vi avgårde til nærmeste bar/pub for å se resten på tv. Også en jævlig kul opplevelse, det var kjempestemning der!

Bakkene var mye, mye brattere enn hva man får inntrykk av på tv! Ble jo helt gjennomsvett bare av å gå i dem! Greit at vi gikk fort, og at vi hadde noen få kilo oppakning i sekken, (2-3 liter vann, yummi fransk ost, brød +++) men likevel. Personlig syntes jeg Pyreneene så verre ut enn Alpene; veiene var smalere, veidekket så ut til å være dårligere og fjellene var villere. Nå har jo ikke jeg vært absolutt overalt i verken Alpene eller Pyreneene, men dette er inntrykket jeg sitter igjen med.

Og folka! Jeezeez hvor mye folk det var! Og alle var noe så fordømt hyggelige og imøtekommende! Vi hadde forresten en megakul type av en gal bussjåfør, han var hollandsk og jobbet ræva av seg på disse turene for å slippe vekk fra kone og fem unger hjemme i Holland. Kom seg gjennom sperringene ved å fortelle gendarmene at han hadde bussen full av funksjonshemmede, og ga oss beskjed om å halte når vi gikk av bussen, he he. Ble nesten arrestert i Avignon da han skulle lesse av oss og syklene (hadde sykkelcontainer bak) på hotellet; da han ikke fant parkering til bussen, stoppa han like godt i en rundkjøring og begynte å lesse av! Selvsagt var politiet på plass etter få minutter. oppfinnsom var han, Harold, det skal han ha!

Har tatt 3-400 bilder, og er i full gang med å soretere og redigere dem!

Kom hjem sist mandag. Uten bagasje. Den rakk ikke flyet fra Scipol. Kom på døra dagen etter, da, full av TdF-effekter og freebes fra Karavanen. De ble behørig delt ut til barn og barnebarn.

Mor, eg ve tilbake! *Eggum-stemme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en fantastisk t(o)ur! :-D

Dere fulgte såvidt jeg kan forstå med en buss hele veien, var det fullstendig organisert med overnatting osv? Jeg har en samboer som er veldig TdF-interessert, og som drømmer om å se det gang, så hvis du har litt info til meg hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fantastisk t(o)ur! :-D

Dere fulgte såvidt jeg kan forstå med en buss hele veien, var det fullstendig organisert med overnatting osv? Jeg har en samboer som er veldig TdF-interessert, og som drømmer om å se det gang, så hvis du har litt info til meg hadde det vært supert!

Dette var en organisert tur, ja. Den opprinnelige planen var å dra sammen med min voksne sønn, leie bobil i Tyskland (billig der) og så følge TdF etappe for etappe, men dette skar seg. Søkte litt rundt på nettet etter turoperatører som hadde TdF på programmet, - for ned skulle jeg! - og fant en engelsk turoperatør som ikke var så altfor dyr. Nuvel, det var jævlig dyrt, da, men ikke i forhold til de fleste andre turene. Og så kunne man velge hvilken standard man ville ha; Standard, Quality og Premium = dyrt, dyrere, dyrest. Jeg valgte å slå sammen to turer, Alpene og Pyreneene pluss tempo'n i St Etienne og finalen på Champs Élysées. Selvsagt standardutgaven. De fleste hadde med seg sykler, og syklet deler av etappene hver dag, pluss at de fleste benyttet sjansen til å sykle opp legendariske Mont Ventoux.

Har bare godt å si om turoperatøren, meget laid back sjåfør og guide, kjempekoselige begge to! Snakket med noen som reiste på quality og premium, og de hadde ikke fullt så gode erfaringer, bl. a. klagde de over en del forsinkelser. Vi bodde på to-stjernes hotell, men disse var helt ok og de fleste hadde aircondition. Maten var grei nok, men ikke outstanding. Opplevelsen deriomot; Uovertruffen! :klappe:

Link: http://www.sportingtours.co.uk/

Ønsker du mer info/tips, så bare hyl ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid fint å lese om folk som har det bra.  Fornøyde mennesker gjør en bedre verden. :)

Jepp, det er det unektelig noe i! Jeg synes alle mennesker burde dra og se TdF neste år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah! Villt fett!!! Dette bare må og skal gjøres!!

Flott at du skrev ned det her, Retz :)

For å vri litt på en del av det jødiske påskeritualet; Neste år i Paris!

Skulle bare ønske det var mulig å legge ut bilder her, prøvde å lage album, men jeg hadde vissnok brukt opp plassen min etter tre bilder. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt på den linken du oppga...hva i huleste betalte du for dette? :overrasket:

Ca. 17.000 kr pluss rundt 1600 kr for flyet t/r Paris. Jeg hadde selvsagt ikke en sjanse i helvete til å hoste opp et sånt ublu beløp, og som den ufornuftige gamle damen jeg er, så lånte jeg rubbel og bit i banken. :sjarmor:

Skal man realisere en drøm, så gjelder det å rydde hindringene av veien! Med bulldozer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man realisere en drøm, så gjelder det å rydde hindringene av veien! Med bulldozer.

:ler:

Ok, men det var ikke så veldig avskrekkende allikevel den summen der da.

Jeg kikket på måletappen: 400 £...så kikket jeg på en av etappene i Pyreenene: 1.100 £...og tenkte at jadda....her nærmer man seg fort sekssifret. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det var ikke så veldig avskrekkende allikevel den summen der da. 

Jeg kikket på måletappen: 400 £...så kikket jeg på en av etappene i Pyreenene: 1.100 £...og tenkte at jadda....her nærmer man seg fort sekssifret. :roll:

Sykkelreiser er rådyre! Se bare hva andre turoperatører forlanger:

Breakaway: 11 days; July 14th-24th; Cost: $3998 ( ~ 26.074 kr)

Trek: July 10 - 16 2005, 7 days / 6 nights $ 4.975 ( ~ 32446.95)

Behind the scenes with Discovery: Samme periode som over $ 5.975 ( ~ 38.968 kr) :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine bilder...to av dem er jo nærmest perler. :)

(Men det morsomste er entusiasmen din....så koselig å lese).

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes fantastisk ut - for en tur .. og så fint at du deler med oss.

Jeg har en søster som er totalt frelst .. og link til turarrangør er oversendt (regner med at jeg vet hvor hun blir å finne neste sommer).. - og selv har jeg begynt virkelig å få sansen jeg også... :sjarmor: - så kanskje vi blir to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pc'n min er strippa, sikkert derfor. Gidder ikke å legge inn cd'n med grafikken på denne lånte maskina, det får vente til jeg får igjen min egen fra verkstedet. Og voila; plutselig er avataren tilbake! :enig_anim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også!

Kanskje det blir min tur neste år?

*håperhåperhåper* :ler2:

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også!

Kanskje det blir min tur neste år?

*håperhåperhåper* :ler2:

Jeg sier bare én ting; Go for it! Eller på TdF-språket: Allez, allez! Venga, venga! Vai, vai! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...