Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dag kommer mdg til å bite sine egne velgere i foten. Kanskje noen av dem da vil forstå.

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Drizzt skrev:

Det er en stor forskjell mellom å tråkke pedaler og å kjøre bil. Å kjøre bil krever svært lite fysisk enn å sykle. 

De har bodd der siden 1968 og trives med det, så kommer noen miljøekstremister som vil kaste dem ut av byen? Ser du problemet i det?

Å kjøre bil krever rask reaksjonsevne. Vi bare ser mellom fingrene med at en del eldre egentlig ikke burde kjørt, for det er så innmari praktisk at de «klarer seg selv».

Det var ikke jeg som har skrevet at det bare er å flytte, men jeg er til en viss fra enig i det. Det er jo mange andre som må flytte fordi hjemmet deres ikke er tilpasset alderen og fysisk form.

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

Å kjøre bil krever rask reaksjonsevne. Vi bare ser mellom fingrene med at en del eldre egentlig ikke burde kjørt, for det er så innmari praktisk at de «klarer seg selv».

Det var ikke jeg som har skrevet at det bare er å flytte, men jeg er til en viss fra enig i det. Det er jo mange andre som må flytte fordi hjemmet deres ikke er tilpasset alderen og fysisk form.

Jeg forstår ikke hvordan du bestemte deg for at det aktuelle paret og de andre i området som klagde må kunne sykle og de ikke var egnet å kjøre bil, men kanskje kjenner du alle personlig og vet mer enn oss? Jeg vil heller stole på deres egne ord - sykling er ikke aktuelt, de er helt avhengige av bil for å komme seg ut og gjøre helt nødvendige gjøremål, det blir en mye farligere vei med høyere fart på sykler og elsparkesykler om bilene forsvinner. 

Det aktuelle eldreparet ønsker ikke å flytte. Boligen er tilpasset alder og fysisk form og de har bodd der siden 1968. Det er byregjeringen og MDG som vil tvinge dem å flytte ved å fjerne det eneste fremkomstmiddelet de har. Ganske vesentlig forskjell, spør du meg. Her tvinges de som ikke kan sykle til å flytte. Så behovet for å innrømme mange ganger at tiltaket slår feil ut er synlig for seksjonslederen. Men å gjøre noe med saken? Nei. Collateral damage på en måte bare at byregjeringen og MDG ser ikke ut til å bestrebe seg etter å minimisere skadene slik man vanligvis gjør når man vet at det blir collateral damage.

  • Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg forstår ikke hvordan du bestemte deg for at det aktuelle paret og de andre i området som klagde må kunne sykle og de ikke var egnet å kjøre bil, men kanskje kjenner du alle personlig og vet mer enn oss? Jeg vil heller stole på deres egne ord - sykling er ikke aktuelt, de er helt avhengige av bil for å komme seg ut og gjøre helt nødvendige gjøremål, det blir en mye farligere vei med høyere fart på sykler og elsparkesykler om bilene forsvinner. 

Det aktuelle eldreparet ønsker ikke å flytte. Boligen er tilpasset alder og fysisk form og de har bodd der siden 1968. Det er byregjeringen og MDG som vil tvinge dem å flytte ved å fjerne det eneste fremkomstmiddelet de har. Ganske vesentlig forskjell, spør du meg. Her tvinges de som ikke kan sykle til å flytte. Så behovet for å innrømme mange ganger at tiltaket slår feil ut er synlig for seksjonslederen. Men å gjøre noe med saken? Nei. Collateral damage på en måte bare at byregjeringen og MDG ser ikke ut til å bestrebe seg etter å minimisere skadene slik man vanligvis gjør når man vet at det blir collateral damage.

Jeg hevder ikke at man skal kunne sykle. Men jeg påstår at mange eldre som ikke klarer og sykle antakelig ikke burde kjøre bil heller. De fleste klarer ikke å se egne begrensninger, og mange er livsfarlige i trafikken på grunn av svekket mental og fysisk helse. 

  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg hevder ikke at man skal kunne sykle. Men jeg påstår at mange eldre som ikke klarer og sykle antakelig ikke burde kjøre bil heller. De fleste klarer ikke å se egne begrensninger, og mange er livsfarlige i trafikken på grunn av svekket mental og fysisk helse. 

Du har nok rett i det, men all den tid de får beholde førerkortet har de lov til å kjøre. Det betyr ikke at de er i stand til å sykle.

  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, PetterKanin skrev:

Du har nok rett i det, men all den tid de får beholde førerkortet har de lov til å kjøre. Det betyr ikke at de er i stand til å sykle.

Man har ikke lov til å kjøre bil om man ikke er fysisk eller mentalt skikket uavhengig av om man har sertifikat eller ikke. Du har plikt som sjåfør å vurdere egnetheten selv, noe de aller fleste ikke klarer.

  • Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg hevder ikke at man skal kunne sykle. Men jeg påstår at mange eldre som ikke klarer og sykle antakelig ikke burde kjøre bil heller. De fleste klarer ikke å se egne begrensninger, og mange er livsfarlige i trafikken på grunn av svekket mental og fysisk helse. 

Din påstand kan være sant for noen, men kan ikke brukes i denne saken med mindre du kjenner klagerne personlig og er godt kjent med deres helse. 

  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Man har ikke lov til å kjøre bil om man ikke er fysisk eller mentalt skikket uavhengig av om man har sertifikat eller ikke. Du har plikt som sjåfør å vurdere egnetheten selv, noe de aller fleste ikke klarer.

Absolutt. Men i en viss alder kreves det også regelmessig helsesjekk.

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt skrev:

Din påstand kan være sant for noen, men kan ikke brukes i denne saken med mindre du kjenner klagerne personlig og er godt kjent med deres helse. 

 

2 minutter siden, PetterKanin skrev:

Absolutt. Men i en viss alder kreves det også regelmessig helsesjekk.

Og den er en vits. Begge mine bestefedre (og jeg har om veldig mange fler bare i nær omgangskrets) fikk beholde sertifikatet til hele familiens store overraskelse (strengt tatt sjokk). For bestefar endte det med at min far måtte sette ned foten og ta bilnøklene. 

  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

 

Og den er en vits. Begge mine bestefedre (og jeg har om veldig mange fler bare i nær omgangskrets) fikk beholde sertifikatet til hele familiens store overraskelse (strengt tatt sjokk). For bestefar endte det med at min far måtte sette ned foten og ta bilnøklene. 

Hvordan hjelper det paret i artikkelen? Hvis vi skal gi personlige eksempler, så er det flere på paret i artikkelen sin alder i min krets som er ganske gode sjåfører og kjører trygt og fint. For all vi vet så kan det være tilfelle også med de to i artikkelen eller de andre i gata som klager.

 

  • Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, Brunello skrev:

 

Og den er en vits. Begge mine bestefedre (og jeg har om veldig mange fler bare i nær omgangskrets) fikk beholde sertifikatet til hele familiens store overraskelse (strengt tatt sjokk). For bestefar endte det med at min far måtte sette ned foten og ta bilnøklene. 

Joda, det er vanskelig, men det betyr jo nada for de i denne artikkelen om de faktisk er i stand til å kjøre bil, men ikke å sykle.

  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, PetterKanin skrev:

Joda, det er vanskelig, men det betyr jo nada for de i denne artikkelen om de faktisk er i stand til å kjøre bil, men ikke å sykle.

Hvorfor er dere så sikre på at de er i stand til å kjøre bil? Det står at flere er avhengig av bil i umiddelbar nærhet og at de er på hyppige legebesøk. Det betyr dårlig helse. Da er det bedre å flytte til et bedre egnet sted nå fremfor å måtte det om noen få år.

Skrevet
3 minutter siden, Brunello skrev:

Hvorfor er dere så sikre på at de er i stand til å kjøre bil? Det står at flere er avhengig av bil i umiddelbar nærhet og at de er på hyppige legebesøk. Det betyr dårlig helse. Da er det bedre å flytte til et bedre egnet sted nå fremfor å måtte det om noen få år.

Jeg forholder meg til den informasjonen jeg har. Sykdommer og slitasjeskader som forhindrer deg fra å sykle forhindrer deg nødvendigvis ikke fra å kjøre bil. Vi har til og med biler spesiallaget for bevegelseshemmede.

  • Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Brunello skrev:

Hvorfor er dere så sikre på at de er i stand til å kjøre bil? Det står at flere er avhengig av bil i umiddelbar nærhet og at de er på hyppige legebesøk. Det betyr dårlig helse. Da er det bedre å flytte til et bedre egnet sted nå fremfor å måtte det om noen få år.

Dette blir god gammeldags "de må slutte å slå deres kone" argumentasjon, 

Skrevet
3 hours ago, Brunello said:

Jeg hevder ikke at man skal kunne sykle. Men jeg påstår at mange eldre som ikke klarer og sykle antakelig ikke burde kjøre bil heller. De fleste klarer ikke å se egne begrensninger, og mange er livsfarlige i trafikken på grunn av svekket mental og fysisk helse. 

Det er en ganske stor forskjell på å ha kneproblemer, ryggproblemer eller balanseproblemer, og å ha kognitive vansker som gjør bilkjøring ugunstig. Så her er du faktisk på bærtur.

  • Liker 7
Skrevet

Stakkars gamle folk.. Får så vondt for de for jeg vet hvordan det er å ikke komme seg rundt.. Vet ikke om de kjører bil selv, eller blir kjørt, men det kan ikke være noe gøy for de at ting blir vanskeligere.. har selv en far på 70+ som liker å sykle selv om det ikke går så fort, og en mor på snart 70 som ikke klarer å sitte på en sykkel en gang.. så det er stor forskjell på folk!

Kanskje er naboene like gamle, men har ingen problemer med å sykle, men det må faktisk være lov å tenke på de som sliter også, og ikke feie dem bor å si at de har godt av å bevege seg litt! Tror de får beskjed om det fra legen og familien sin....

  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Det er en ganske stor forskjell på å ha kneproblemer, ryggproblemer eller balanseproblemer, og å ha kognitive vansker som gjør bilkjøring ugunstig. Så her er du faktisk på bærtur.

Det er jeg ikke enig i. De fleste har kjørt bil med vondt i ryggen eller en annen kroppsdel, og man blir ofte en vesentlig dårligere sjåfør når konsentrasjonen ikke utelukkende er på kjøringa. Er selvfølgelig ikke bare eldre folk det gjelder, men det er slik at jo eldre man blir, jo oftere har man helseproblemer.

Men for å komme tilbake til kjernen i denne saken. Her gjelder det folk som bor et sted uten fast parkering og forventer at kommunen skal stille opp med gratis / Billig parkering fot de. Man kan aldri regne med å få gateparkering. De kan enten bli borte eller bli tatt av andre. Når det er så viktig med parkering i nærheten av boligen for de,  må de nesten kjøpe en bolig som har fast parkeringsplass. Og når de er såpass gamle, må de bosette seg et sted de ikke er avhengig av bil. Man kan ikke regne med å være kjørbar. Mange får faktisk kjøreforbud i den alderen personene i artikkelen er i. 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er relativt ung og synes fortsatt det er skummelt å sykle rundt i Oslo. Hadde kanskje vert annerledes uten bilen men.. likevel, man kan ikke forvente at alle gjør det. 

  • Liker 2
Skrevet
På 20.10.2020 den 0.42, Hr. Aktiv skrev:

De står fritt i å flytte fra byen og bosette seg på en bedre plass. Billigere vil det være også. 

Hadde vel vært bedre om mdg svina hadde flyttet til Finnmark isteden for våre eldre. Foruten storbyene er Norge fullt av skog , grønt og trær.

  • Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Brunello skrev:

Å kjøre bil krever rask reaksjonsevne. Vi bare ser mellom fingrene med at en del eldre egentlig ikke burde kjørt, for det er så innmari praktisk at de «klarer seg selv».

Det var ikke jeg som har skrevet at det bare er å flytte, men jeg er til en viss fra enig i det. Det er jo mange andre som må flytte fordi hjemmet deres ikke er tilpasset alderen og fysisk form.

Rask reaksjonsevne hører ikke sammen med "dårlig til beins".   Det er to vidt forskjellige ting.

  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...