AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Lærere, når dere får dette spørsmålet fra elever. Har dere noe godt svar på det? Et svar som ikke, til syvende og sist, blir relatert til at man skal ha vurdering i faget. Anonymkode: 31172...b5d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Synes sidemål skulle vært tatt bort. Det er så mange som sliter med enkel norsk. I tillegg skal man prakkes på sidemål... Anonymkode: 6f9ef...c9e 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes sidemål skulle vært tatt bort. Det er så mange som sliter med enkel norsk. I tillegg skal man prakkes på sidemål... Anonymkode: 6f9ef...c9e Men dersom sidemålet blir teke vekk, blir jo nynorsken endå verre å forstå for mange? Anonymkode: 74059...d1a 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Eg underviser ikkje i norsk, men det er fleire grunnar til at det kan vera lurt å læra nynorsk. Det kan jo vere greitt å forstå kva nynorskbrukarar skriv, på KG og elles? Har sett kommentarar her inne om at enkelte hoppar over nynorsk-innlegg fordi dei visstnok er så vanskelege å lesa. (Og eg skriv ikkje konservativt nynorsk.) Kanskje eleven flyttar til heimbygda til partnaren sin, der alt frå lokalavisa til tilbodsplakatar i butikkane er på nynorsk? (Eg bur sjølv i ei vestlandsbygd med mange innflyttarar frå Austlandet.) Og så kan det vera at eleven får seg ein jobb der han eller ho må svara på brev på nynorsk. Eller undervisa på nynorsk. 🙂 Anonymkode: 74059...d1a 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og så kan det vera at eleven får seg ein jobb der han eller ho må svara på brev på nynorsk. Eller undervisa på nynorsk. 🙂 Jeg forstår ganske godt nynorsk selv om jeg hadde fritak av karakter på ungdomskolen. Men jeg ville slitet kraftig om jeg måtte skrive. Anonymkode: 61f59...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men dersom sidemålet blir teke vekk, blir jo nynorsken endå verre å forstå for mange? Anonymkode: 74059...d1a Om det er bokmål eller nynorsk som blir værende er det samme. Men det holder med ett skriftspråk. Anonymkode: 6f9ef...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eg underviser ikkje i norsk, men det er fleire grunnar til at det kan vera lurt å læra nynorsk. Det kan jo vere greitt å forstå kva nynorskbrukarar skriv, på KG og elles? Har sett kommentarar her inne om at enkelte hoppar over nynorsk-innlegg fordi dei visstnok er så vanskelege å lesa. (Og eg skriv ikkje konservativt nynorsk.) Kanskje eleven flyttar til heimbygda til partnaren sin, der alt frå lokalavisa til tilbodsplakatar i butikkane er på nynorsk? (Eg bur sjølv i ei vestlandsbygd med mange innflyttarar frå Austlandet.) Og så kan det vera at eleven får seg ein jobb der han eller ho må svara på brev på nynorsk. Eller undervisa på nynorsk. 🙂 Anonymkode: 74059...d1a Off topic, men jeg hopper også over nynorsk-innlegg her inne. Sånn bortsett fra ditt akkurat nå 😛 Det er ikke fordi jeg ikke forstår, men blir uvel av å lese det. Anonymkode: c083f...e8d 4
Gjest theTitanic Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dersom sidemålet blir teke vekk, blir jo nynorsken endå verre å forstå for mange? Anonymkode: 74059...d1a Det er jo ikke akkurat gresk. Vi evner å forstå vårt lands dialekter pluss svensk, dansk og et lite snev tysk uten å ha lært noe faglig, men kun ved språkøre. Det er helt unødvendig kunnskap og svært mange evner ikke engang korrekt rettskriving på bokmål etter ti års skolegang. Egentlig helt utrolig at det er mulig.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ganske godt nynorsk selv om jeg hadde fritak av karakter på ungdomskolen. Men jeg ville slitet kraftig om jeg måtte skrive. Anonymkode: 61f59...5ee Jeg hadde 5 i nynorsk og ville også slitt kraftig om jeg måtte skrive et svar på nynorsk. Anonymkode: 1fd2e...19d 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, theTitanic skrev: Det er jo ikke akkurat gresk. Vi evner å forstå vårt lands dialekter pluss svensk, dansk og et lite snev tysk uten å ha lært noe faglig, men kun ved språkøre. Det er helt unødvendig kunnskap og svært mange evner ikke engang korrekt rettskriving på bokmål etter ti års skolegang. Egentlig helt utrolig at det er mulig. Jeg er for sidemål i skolen, for likestillings del. Men ellers tror jeg du har noen poenger. De som «sliter med å forstå nynorsk» er nok de samme som sliter med å skrive grammatisk riktig bokmål. Anonymkode: 1fd2e...19d 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 5 i nynorsk og ville også slitt kraftig om jeg måtte skrive et svar på nynorsk. Anonymkode: 1fd2e...19d Litt dårleg sjølvtillit? 🙂 Med 5 i faget, trur eg at du hadde klart det bra 🙂 Anonymkode: 74059...d1a 1
Gjest theTitanic Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ganske godt nynorsk selv om jeg hadde fritak av karakter på ungdomskolen. Men jeg ville slitet kraftig om jeg måtte skrive. Anonymkode: 61f59...5ee Det heter "slitt", ikke "slitet". Sannsynligheten er svært liten for at du får bruk for å skrive nynorsk. Vi kan ikke lære alt som det er 5% sjanse for at det kan bli bruk for en dag.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 Akkurat nå, theTitanic skrev: Det heter "slitt", ikke "slitet". Tippar at Anonymkode: 61f59...5ee fekk fritak frå karakter i nynorsk fordi norsk ikkje er morsmålet? Så litt småfeil her og der må me godta 🙂 Anonymkode: 74059...d1a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke fordi jeg ikke forstår, men blir uvel av å lese det. Då har du verkeleg problem her i livet, herregud. Anonymkode: 8af87...434 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Hopper lett over artikler eller innlegg som er skrevet på nynorsk. Anonymkode: 890ca...725 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg er lærer. Jeg underviser ikke i norsk, men jeg jobber i en kommune som har nynorsk som hovedmål. Jeg må gi tilbakemeldinger til elevene på nynorsk, skriver nynorsk på tavlen, eller til foreldrene. Jeg ønsker helst å bruke bokmål, men det kan jeg ikke på min arbeidsplass. Hvis jeg aldri hadde hatt nynorsk før, så hadde jeg slitt veldig med dette. Anonymkode: 1ef11...461 5
keops Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 Dere som ikke leser nynorsk går jo feks glipp av bøkene til Carl Frode Tiller. Krise for de det gjelder mener nå jeg, men alle er vel ikke like glade i å lese🙂 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hopper lett over artikler eller innlegg som er skrevet på nynorsk. Anonymkode: 890ca...725 Også om der står noko viktig/ særs interessant? Anonymkode: 74059...d1a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dårleg sjølvtillit? 🙂 Med 5 i faget, trur eg at du hadde klart det bra 🙂 Anonymkode: 74059...d1a Næ. God selvtillit, og samtidig god selvinnsikt. Anonymkode: 1fd2e...19d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 Vurdering er jo svaret på det spørsmålet. Hvis spørsmålet er "trenger man å lære å skrive sidemålet sitt i skolen" så åpner jo det for andre svar og en debatt om temaet. Husk at dette gjelder ikke bare nynorsk, det finnes nok av nynorskelever som sliter seg gjennom bokmålstimene også. Jeg har lest noen rare bokmålstekster skrevet av nynirskbrukere😅 Så det egentlige spørsmålet er jo om man trenger å lære å skrive på sidemålet sitt. Anonymkode: 410c3...dde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå