Gå til innhold

Etterisolering av stue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet nylig inn i et hus fra 50-tallet og lurer litt på om vi burde etterisolere stua?

Det er ikke gjort noe med isoleringen siden byggeår, såvidt jeg vet.

Noen som vet om det vil lønne seg? Er det en enkel jobb for «mannen i gata» å gjøre noe sånt? 

Anonymkode: 14910...e51

Skrevet

Det er ganske mye jobb. Sannsynligvis bør du da også fikse damsperre (plasten på innsiden) og vindsperre (pappen på utsiden) i samme slengen. Elektriske trekkerør og koblingsbokser må muligens flyttes på, og alle vinduer må få nye foringer... du kan kanskje blåse inn litt isolasjon, eller bare isolere 5-10 cm på innsiden av veggen, men du må uansett liste på nytt og plate på nytt. Og så får du mindre stue, da.

Finner sikkert mye info om du googler, Roockwool og Glava bruker å ha en del info. Pass på at du ikke tuller det til, lett å få råte om du gjør feil.

Anonymkode: 311ed...d63

Skrevet

Hvorvidt det vil lønne seg kommer an på hvor mye det koster. Man trenger ikke spesielt mye kompetanse for dette, men om det er tømmervegger vil det medføre endel ekstra arbeid mht oppvatring av utlekting. Vindsperre kan legges på innsiden av tømmeret om det ikke er på utsiden.

Man kan også gjøre etterisoleringsjobben utvendig, men det fører med seg ny kledning.

Skrevet

Burde gjøres fra ute da man kan sette mer isolasjon uten å miste kvm(hvis mann etterisolerer innvendig).

Ellers å etterisolere er ikke akkurat raket forskning. Google å les å se på videoer så lærer du. Det tar tid ,avhengig av vegg størrelse osv....

I kort blir det sånn: vekk med gammel kledning ,vekk med vindsperre ,sjekk eksisterende isolasjon ,bytt hvor det trenges ,lekt ut ,plasser ny isolasjon ,ny vindsperre ,ny kledning. 

Har du kaldt loft så kan du legge mer isolasjon der ,er enkelt jobb og hjelper en del da varmen forsvinner ikke oppover så lett.

Skrevet

Man skal være litt forsiktig med plassering av dampsperre når man etterisolerer eldre konstruksjoner. Med mer isolasjon flyttes kondenseringspunktet i veggkonstruksjonen. Det finnes masse god informasjon på dette, Glava og Rockwool har masse gode sider. https://www.glava.no/losninger/etterisolering-av-loft/etterisolering-av-yttervegg

Én ting er at man sparer masse penger på oppvarming, men et annet viktig moment er økt livskvalitet. En lun stue uten trekk er digg. Når man først er igang bør man også vurdere å bytte vinduer. Og er kledningen i dårlig stand kan man samtidig ta den. Og vipps så har man rasjonalisert prosjektet med å etterisolere utvendig, som definitivt er det beste

Skrevet

Nå har jeg forhørt meg litt her og der og det viser seg at vinduene i stua er byttet på 80-tallet. Lurer derfor litt på om de kanskje har isolert eller gjort noe mer der i samme slengen. De som bodde der da er døde, så vi kan ikke spørre dem. 
Er det noen måte å finne ut om det faktisk er isolert der, uten å rive opp hele veggen? :klo:

TS

Skrevet

Er det kaldt i stua da?

Anonymkode: 46557...b9c

• Liker 1
Skrevet

Kan jo løsne på en list rundt vinduet. Antagelig får du sett om det er noe isolasjon i veggen der. 
Vinduer fra 80-tallet? Det er jo egentlig bare å bytte. 40 år gamle, de har oversteget teknisk levetid, og klar for utskiftning. Dårlig isolasjonsevne, og vil vel punktere en etter en i årene fremover. Om du planlegger å etterisolere bør du sette opp nye vinduer som kostnadspost med en gang

Skrevet

Hvor tykk er vegg i dag ? Ca.10 cm ? Ingen etterisolering. 

Ca. 15 cm eller 20cm eller mer så er veggen etterisolert.

Skrevet
1 time siden, newman01 skrev:

Kan jo løsne på en list rundt vinduet. Antagelig får du sett om det er noe isolasjon i veggen der. 
Vinduer fra 80-tallet? Det er jo egentlig bare å bytte. 40 år gamle, de har oversteget teknisk levetid, og klar for utskiftning. Dårlig isolasjonsevne, og vil vel punktere en etter en i årene fremover. Om du planlegger å etterisolere bør du sette opp nye vinduer som kostnadspost med en gang

Løsner du list rundt vinduet så ser du bare isolasjon som er rundt vinduet eller karmen. Hvis det er noen da.

Man kan ikke se isolasjon i veggen bare ved å fjerne list rundt vindu.

Skrevet
4 minutter siden, mr. skrev:

Hvor tykk er vegg i dag ? Ca.10 cm ? Ingen etterisolering. 

Ca. 15 cm eller 20cm eller mer så er veggen etterisolert.

Først må man få avklart om det er en tømmervegg eller bindingsverk.

Er det 10, altså ikke etterisolert, cm isolasjon vil veggen være ca. 15-16 cm tykk totalt i en vegg av bindingsverk. Tømmervegg er vanskeligere å fastslå.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg forhørt meg litt her og der og det viser seg at vinduene i stua er byttet på 80-tallet. Lurer derfor litt på om de kanskje har isolert eller gjort noe mer der i samme slengen. De som bodde der da er døde, så vi kan ikke spørre dem. 
Er det noen måte å finne ut om det faktisk er isolert der, uten å rive opp hele veggen? :klo:

TS

Det høres ut for meg som om du blander å isolere med å etterisolere.

Å isolere er å plassere isolasjon der hvor det finnes ikke fra før.

Å etterisolere er å plassere mer isolasjon i veggen som er allerede isolert fra før.

Hva vil du gjøre da ?

Skrevet

Vi har etterisolert stue, kjøkken, soverom og bad i et 90 år gammelt hus. Gjorde det selv og det ble mye varmere, så det var absolutt verdt arbeidet. Huset har tømmervegger. 

Anonymkode: a4dc1...199

Skrevet
1 minutt siden, PetterKanin skrev:

Først må man få avklart om det er en tømmervegg eller bindingsverk.

Er det 10, altså ikke etterisolert, cm isolasjon vil veggen være ca. 15-16 cm tykk totalt i en vegg av bindingsverk. Tømmervegg er vanskeligere å fastslå.

Enig. 

10cm isolasjon + innvendig vegg + utvendig blir vel 15-16.

Hvis huset ble etterisolert med xtra 10cm isolasjon så blir vegg tykkelse ca. 25cm eller noe.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, mr. skrev:

Det høres ut for meg som om du blander å isolere med å etterisolere.

Å isolere er å plassere isolasjon der hvor det finnes ikke fra før.

Å etterisolere er å plassere mer isolasjon i veggen som er allerede isolert fra før.

Hva vil du gjøre da ?

Eh, dette hadde jeg ikke så mye peiling på kjente jeg. Antar det er etterisolering jeg mener  :balltre:

Vi har egentlig fått beskjed om at vinduene skal være ok, men kanskje vi burde vurdere å bytte alt.

Jeg er skikkelig frysepinne, så jo varmere, jo bedre :nigo:

TS

Annonse
Skrevet

Med et hus fra 50tallet bør jo snart panelet ute skiftes og da er det lett og etterisolere. Innenfra blirndet ikke ok å leve i når man drar av alt av vegger mm.

Anonymkode: 32876...93b

Skrevet

Å isolere på innsiden er bare verdt det i en leilighet hvor gjerrigknarkene i borettslaget heller vil fyre for kråka enn å betale for mer isolasjon enn absolutt nødvendig.

I en enebolig kan du og bør du isolere på utsiden. Det er mye tryggere, og du kan isolere mer uten at det gir problem med kondens.

Hvis huset er fra 50-tallet er det sannsynligvis ikke tømmervegger. Hvis vinduene er fra 80-tallet er det usikkert om det ble isolert samtidig. Noen isolerte på den tiden, men det er alltid noen som henger etter. 

Å isolere er ikke veldig vanskelig, men det kan være ganske arbeidskrevende. Det er en fordel om du kan få med slekt og venner på jobben. Siden du ikke har erfaring med slikt bør du få hjelp av noen som har gjort det før, så det blir riktig og går raskere. Du bør likevel lese deg litt opp på forhånd, så du ikke står der som et måpende fe når du blir bedt om å hente spikerpumpa eller sage til ei lekt.

Arbeidet kan selvfølgelig også gjøres av er firma, det vil jeg anbefale om du har et lite nettverk eller kommer fra en familie med for mange tommeltotter. Da må du passe godt på å sjekke referanser, brønnøysunnsregisteret etc, og lage en god kontrakt. Det billigste er vanligvis ikke billigst med slikt, og om de tar snarveier med dampsperre eller lufting vil du ikke oppdage det før det er blitt et problem.

Anonymkode: c994c...57b

Skrevet (endret)

Skal dere først etterisolere, så lønner det seg å gjøre det i alle husets yttervegger i samme slengen.

Vi gjorde den jobben i 2016, vi hadde 10cm yttervegger uten noe som helst inni, nå har vi 25cm yttervegger, stappfulle av isolasjon. Vi har merket ekstremt stor forskjell på varme/kulde, før gikk varmen rett ut om vinteren, og rett inn om sommeren, slik at det var enten alt for kaldt eller alt for varmt. På et tidspunkt målte vi 48 grader i stua. Ny isolasjon og vinduer, samt varmepumpe på lav effekt, holder oss veldig gode og varme om vinteren, og kjøler godt ned om sommeren.

Huset er i underkant av 100 kvm, og veggene fra mur til tak er ganske standard høyde på utsiden, valmet tak.
Vi betalte totalt ca 400 000 for jobben, inkludert utbytting av ALLE vinduer, med trippeltisolerte vinduer og nye vinduskarmer innvendig, utvendige persienner og ny kledning fra liggende til stående, samt noen nye ventiler og én ny 16A kurs fra sikringskapet.

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...