Gå til innhold

Dårlig samvittighet, husbrann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så dårlig samvittighet, jeg er gravid, mitt fjerde barn, mannen min sin første.. og saken er at rett før vi ble sammen så mistet jeg og barna alt i husbrann.. alt av babybøker, bilder, data, minnekort.. alt.. og nå føler jeg på det at de ikke har noe etter seg mens babyen vi venter får "alt" 

Klarer jo ikke fylle ut en hel babybok igjen nå .. minstemann blir 10 år.. 

Har dere noen tips? Jeg mistet min egen babybok også.. og syns det er fryktelig leit at slike små detaljer er borte

Anonymkode: d3369...306

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg 😊 Bare at min far kastet alt (babyklær, bilder, videoer, dåpskjole.. AAALT) pga skilsmisse med min mor. 

Har ingen tips.. Ville bare fortelle at jeg vet hvordan det føles! ❤️

Anonymkode: b086d...9d5

• Liker 5
Skrevet

Så leit. Men minnene er ikke i tingene, de er i følelsene deres ❤

Forsøk å ikke ha dårlig samvittighet for der du gir babyen, du valgte ikke å miste tingene til de andre ungene, det var ikke din skyld at det ble borte.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Så leit. Men minnene er ikke i tingene, de er i følelsene deres ❤

.

Så alt som er av gjenstander kan egentlig bare kastes? 

Jeg bestiller container i morgen, og gir beskjed til datra mi når hun kommer hjem til jul at alt er kastet. Det opptok for mye plass, dessuten så har hun minnene sine.. Selv fra da hun var spebarn. 🤪

Anonymkode: 3146c...e24

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bestiller container i morgen, og gir beskjed til datra mi når hun kommer hjem til jul at alt er kastet. Det opptok for mye plass, dessuten så har hun minnene sine.. Selv fra da hun var spebarn. 🤪

🙄 Altså...

Anonymkode: 4edb7...4a0

• Liker 18
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok 🙄 det plager ikke meg om du gjør det

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha 😂 

Dette minnet meg egentlig om han ene i parterapi 🙈

• Liker 24
Skrevet

Hva med å lage nye babybøker? Jeg er sikker på at familie, venner, etc har bilder av barna dine som du kunne fått. 

Anonymkode: 46ba5...6ea

• Liker 3
Skrevet

TS, du må jobbe med fokuset ditt. 

Det var en husbrann. Folk dør i husbranner, alt for ofte. Dere overlevde! Resten går seg til! 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Juniper skrev:

Det var en husbrann. Folk dør i husbranner, alt for ofte. Dere overlevde! Resten går seg til! 

👏🏻👏🏻👏🏻🙈

Anonymkode: d3369...306

Skrevet

Kan du ikke si det du skriver her til barna dine, da? Om yngste er 10 år, er de store nok til at dere kan ha slike samtaler på sengekanten. Fortell hva du kjenner på, at du synes det er en sår og vanskelig situasjon, og at du så gjerne skulle ønske at de også hadde flere fysiske minner. Det å ha mistet alt i en brann er jo et traume som dere deler som familie, og som dere bør snakke om ved behov. Nå har det oppstått en ny konsekvens, nemlig at det nye barnet vil få noe de ikke lenger har, og da må det snakkes om (på samme måte som dere sikkert har snakket om hvordan det blir å få et halvsøsken og en endret familiedynamikk).

Og så må dere gjøre en innsats for å ta masse bilder av de store barna nå, ta vare på bursdagskort, vitnemål, skolestiler osv. Å kun ha fysiske minner fra tenårene er bedre enn ingenting :) 

Anonymkode: 53cc3...bfb

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Juniper skrev:

Sorry for at jeg er så direkte, men dette er et idiotisk svar. TS er sikkert sjeleglad for at de overlevde, men det er fremdeles lov å sørge over det som forsvant. Ting er ikke bare ting, men gjenstander vi har knyttet følelser til gjennom et liv, slektsklenodier, bilder som viste dem vi engang var og dem vi elsket som er borte, det er enormt mye identitet i ting og traumatisk å bli fratatt alt.

Jeg har aldri opplevd brann, takk gud, men fikk hybelen min skadd av flom, som ødela blant annet alle personlige brev, samt en bunad som min bestemor hadde sydd for hånd til meg med masse personlige detaljer bare noen måneder før hun døde. Selv om jeg fikk kjøpt en ny, var det ikke den samme. Jeg kan fremdeles få klump i magen når jeg tenker på den bunaden, selv om det har gått 20 år med både dødsfall og livstruende sykdom i bagasjen siden den gang.

Anonymkode: 53cc3...bfb

• Liker 3
Skrevet

Skjønner deg. I mindre skala hadde jeg opptegnelser fra minstes første leveår nedskrevet på et notat på en gammel iPad. Denne har blitt brukt av ham og av hans små venner, og det ser ut som de har visket ut hele notatet. Finner det ikke igjen på iCloud el noe. Og jeg hadde grunn til å ha dårlig samvittighet, det var jo mitt eget slums som førte til dette. Så kan bare tenke meg åssen du har det!

Du og dine får trøste dere med at det kunne gått verre. Mye verre. Men et traume er det åkkesom.

Er du sikker på at ikke andre har noe liggende? Besteforeldre, venner? Nå vet jeg jo ikke hvordan det er med barnas far, men har ikke han noe?

Vet at mange barnehager er flinke til å ta bilder. Kanskje det er mulig å forklare situasjonen for barnas (tidligere) barnehage, i fall de har noe bildemateriale?

For fremtiden er det et godt tips å lagre ting i sky eller slik at de ikke blir ødelagt, fex flammesikker safe.

Skrevet
På 19.10.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev:

🤣😂

Skrevet

Jeg forstår godt at det er tungt for deg.. ❤️ Jeg vet ikke hvor digitalt det var på barna dine sin tid, men har du mulighet til å fremkalle noen babybilder av dem nå og lage en bok for dem også? 

Anonymkode: 70523...081

Skrevet

Jeg forstår at det er tungt og vanskelig.

En venninne av meg opplevde det samme, og da gikk vi (venner og familie) sammen, kopierte alle bilder vi hadde av hennes familie, og ga det til henne

Det erstattet ikke det hun hadde mistet, men hun fikk i alle fall bilder av det som har betydd mye for henne opp igjennom årene. 

Kan du ikke spørre dine venner og familie om å gå kopier av bilder de har?
Da får du i det minste bilder av dåpskjole, fra bursdager og jul, andre spesielle anledninger.

Anonymkode: c09c1...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...