Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt "nytt" hus og før vi ta i bruk kjelleren vil vi gjerne måle ozon ett eller annet.

Det var noen som nevnte at det er kreftfremkallende hvis det er over et viss nivå.

Hvor kan vi henvende oss for og få hjelp til sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Det kan godt hende.....syns det hørtes litt rart ut med ozon....:flau:

Det har jo med sol og greier og gjøre..........

Uansett, vet du hvordan man får målt det?

Gjest Madeline
Skrevet

Ta kontakt med teknisk etat eller helseetat i kommunen. De er forpliktet til å ha en oversikt over problemomfanget av radon i kommunen.

Ellers finner du den informasjonen du trenger her.

Skrevet
Uansett, vet du hvordan man får målt det?

:hoho: Ja, jeg har ganske god peiling på det der.

Skal finne info til deg i løpet av helga. Hadde mye info om det på pc'n, men det hjelper jo lite når den har kræsjet :ler: Skal spore opp noen linker.

Har ikke noen hast....for det er bare tull å starte målingen før i oktober/november (fordi det i sommerhalvåret blir luftet så mye at målingen ikke vil bli reell).

Hvis dere har stort radoninnhold.....så er det tiltak som kan gjøres....så ikke fortvil.

Skrevet
Ta kontakt med teknisk etat eller helseetat i kommunen. De er forpliktet til å ha en oversikt over problemomfanget av radon i kommunen.
De har da ikke kartlagt hver bit. :roll:

Det kan til og med variere innenfor hver tomt det Hannen.

Gjest Madeline
Skrevet
De har da ikke kartlagt hver bit.  :roll:

Det kan til og med variere innenfor hver tomt det Hannen.

Selvfølgelig har de ikke kartlagt hver bit, men de kan hjelpe til med informasjon og kan også fortelle hvordan en skal gå fram for å måle radon.

Dessuten finner du det meste av den informasjon du trenger i den linken jeg la inn.

Det er da ikke noe å himle med øynene for.

Skrevet
Selvfølgelig har de ikke kartlagt hver bit, men de kan hjelpe til med informasjon og kan også fortelle hvordan en skal gå fram for å måle radon.

Det er noe helt annet enn å påstå at kommunen er forpliktet til å ha en oversikt over problemomfanget.

Har du erfaring på dette med radon....siden du først påstår de er forpliktet til å kartlegge radonområder, og nå skriver at de kan gi informasjon om det?

Det er da ikke noe å himle med øynene for.

Det jeg himlet med øynene for var en uriktig påstand du kom med i ditt første svar. Himlingen skyldtes nok bare at vi har møtt hverandre i noen linker tidligere...og at jeg igjen reagerte på en påstand som ikke er riktig ;)
Gjest Madeline
Skrevet
Det er noe helt annet enn å påstå at kommunen er forpliktet til å ha en oversikt over problemomfanget. 

Har du erfaring på dette med radon....siden du først påstår de er forpliktet til å kartlegge radonområder, og nå skriver at de kan gi informasjon om det?

Det skulle ha vært et sitat det at kommunen er forpliktet til å ha en oversikt over problemomfanget. Og det var sakset fra den siden jeg viste til over (du finner den nederst på denne siden.) Jeg beklager at jeg gjorde en feil da jeg ikke brukte siteringsknappen. Så får du heller ta det opp med statens strålevern hvis du mener at det de skriver ikke er riktig. Uansett vil jeg tro at trådstarter finner svar på det meste hun lurer på i den nevnte linken.

Gjest gjesten
Skrevet
Vi har kjøpt "nytt" hus og før vi ta i bruk kjelleren vil vi gjerne måle ozon ett eller annet.

Det var noen som nevnte at det er kreftfremkallende hvis det er over et viss nivå.

Hvor kan vi henvende oss for og få hjelp til sånn?

Alle konsentasjoner av radon medføre en økt strålingsbelastning. Dersom det skal være et soverom i kjelleren og den som sover der røyker, så ville jeg kanskje vurdere tiltak selvom konsentrasjonen er under en godtatt grense.

Ozon er forøvrig en meget giftig gass :)

Skrevet

Letti:

Her eller her kan du bestille sporfilm for måling av radon.

Her har du bittelitt info.

Her er radonkart over deler av Østlandet.

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer. Vi bor selv i et radonområde...og har lagt radonfelle. :)

Skrevet
Det skulle ha vært et sitat det at kommunen erSå får du heller ta det opp med statens strålevern hvis du mener at det de skriver ikke er riktig.
Jaja....dette utvikler seg som det bruker å gjøre. ;)
Gjest Gjest
Skrevet

:ler: Nå fikk jeg meg en god latter her :)

Først ozonfaren i kjellere ;)

Så Sixx i hissig munnhuggeri... Men du Sixx, hvordan VET du alt??? Husker da jeg var liten så sa papsen at han visste alt (men han kunne ikke svare meg på hvilken planet som het det samme som en Disneyfigur :ler: ) - er du også sånn? Kan jeg spørre om HVA SOM HELST?

Skrevet
Så Sixx i hissig munnhuggeri...
Riktig observert ja :ler:

(Blir jo irritert av sånt jeg da :ler:)

Kan jeg spørre om HVA SOM HELST?

Klabert...svaret er Pluto. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...