AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Ser mange bruker babynest opp i en vugge, osv.. Men er det farlig? Trodde det var greit, men da jeg skulle lese om babynest kom det opp at man ikke skal bruke den som en seng, osv.. Noen som vil belære en snart mor om babynest er trygt eller ikke? Erfaringer? Anonymkode: 9c0c7...f48
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 og skal nyfødt / babyer bruke hodepute? Anonymkode: 9c0c7...f48
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg har lært at mange hjemmesydde ikke er bra pga de er så myke at det blir stor kvelningsfare men at feks sleepyhead som er mye fastere enn de fleste hjemmelagde er helt trygt. Siste blir bare som en madrass med littegrann kant Anonymkode: 3de68...a24 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har lært at mange hjemmesydde ikke er bra pga de er så myke at det blir stor kvelningsfare men at feks sleepyhead som er mye fastere enn de fleste hjemmelagde er helt trygt. Siste blir bare som en madrass med littegrann kant Anonymkode: 3de68...a24 Hva med Vidar sitt? Er de godkjente? Anonymkode: 9c0c7...f48
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 Ikke la babyen sove uten tilsyn i babynest, heller ikke med pute. Anonymkode: eaa85...660 5
Misanthropis Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 De skal jo ikke ha sengekant heller nå, så derfor valgte vi bort det og babynest til sistemann. økt fare for surstoff mangel om de vender hodet inntil den tette kanten også. så kan jo bruke den på dagtid når man følger med, men er det da verdt det blir jo spørsmålet. 2
Snurrepurre Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold 5
myMa Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 Det er vel litt delte meninger om dette. Jeg tenker at på dagtid så burde det vel være trygt. Da er dere våkne og kan følge med litt. Jeg ville vært skeptisk til å bruke det på natten. Det er jo anbefalt å ha minst mulig i sengen pga kvelningsfare og luftkvalitet/varme. Vi hadde et hjemmelaget babynest som vi brukte kun på dagtid. Når vi var tilstede hele tiden. Og nei, babyer skal ikke bruke hodepute før de er 1 år tror jeg det er..? 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 Babyen skal ha deg åpent og luftig rundt seg når den sover ☺️ Jeg hadde sengekant (heller ikke anbefalt egentlig) og pakket godt rundt med dyna for å gjøre det lunt og fint. Hadde også babynest men dette brukte jeg på dagtid når jeg fulgte med babyen, man skal ikke bruke babynest når baby kan snu seg ☺️ Men har du lyst på babynest er det veldig fint å bruke på dagtid, da det er lett å flytte rundt på. Ville nok ikke hatt det i senga sånn som på bildet. Anonymkode: 2f5d4...866 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 2 minutter siden, myMa said: Det er vel litt delte meninger om dette. Jeg tenker at på dagtid så burde det vel være trygt. Da er dere våkne og kan følge med litt. Jeg ville vært skeptisk til å bruke det på natten. Det er jo anbefalt å ha minst mulig i sengen pga kvelningsfare og luftkvalitet/varme. Vi hadde et hjemmelaget babynest som vi brukte kun på dagtid. Når vi var tilstede hele tiden. Og nei, babyer skal ikke bruke hodepute før de er 1 år tror jeg det er..? Ser bare mange anbefale å bruke hodepute også kommer det i tillegg i sengesett osv. Anonymkode: 9c0c7...f48
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 Babyen skal ikke ha hodepute heller som det ble spurt om, dette er fordi babyen ikke skal ha hodet bøyd ned mot brystet når den sover Anonymkode: 2f5d4...866 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 Du kan bruke putetrekket i sengesettet til å bare legge under hodet i senga, så beskytter det madrassen litt mot gulp ☺️ Anonymkode: 2f5d4...866 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 Vi brukte bare babynest i vuggen ute i stuen, mens babyen sov på dagtid. Den stod jo rett ved der vi satt så vi fulgte med. På natten lå han i krybben sin med dynepose og et putetrekk under hodet - ikke noen pute, dyne, kosedyr etc. Anonymkode: 20314...9f0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 Babynest er veldig kjekt å bruke, men bør kun brukes under tilsyn av de grunnene som nevnes i tråden her. Veldig kjekt å kunne legge barnet i nestet i sofaen (mens dere selv sitter der), på badegulvet når man er alene med barnet og skal dusje, når man er på besøk og ikke har tatt med seg vogn osv. Anonymkode: 0c464...971 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan bruke putetrekket i sengesettet til å bare legge under hodet i senga, så beskytter det madrassen litt mot gulp ☺️ Anonymkode: 2f5d4...866 Takk for ideen! 😊😊 Anonymkode: 9c0c7...f48
myMa Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babynest er veldig kjekt å bruke, men bør kun brukes under tilsyn av de grunnene som nevnes i tråden her. Veldig kjekt å kunne legge barnet i nestet i sofaen (mens dere selv sitter der), på badegulvet når man er alene med barnet og skal dusje, når man er på besøk og ikke har tatt med seg vogn osv. Anonymkode: 0c464...971 Enig i dette! Vi hadde babynestet mellom oss når vi satt i sofaen og spiste middag 😊
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 Nei, baby skal ikke ha hodepute, sengekant eller babynest. Anonymkode: b4767...d69
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 Men er ikke poenget med babynest å snurpe den sammen slik at den ligger helt inntil på alle kanten? Da kan vel ikke baby klare å snu hodet? Anonymkode: 871a4...cb8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke poenget med babynest å snurpe den sammen slik at den ligger helt inntil på alle kanten? Da kan vel ikke baby klare å snu hodet? Anonymkode: 871a4...cb8 Hva hvis barnet på en eller annen måte får det til? Barnet vil antagelig ikke få til å snu seg tilbake, og potensielt ikke få oksygen. Anonymkode: eaa85...660 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har vært i kontakt med lub ang dette. Svaret de ga meg er at babynest er et såpass nytt fenomen at de ikke har fått sett virkningen og konsekvensene av dette lenge nok, men at de på et generelt grunnlag ikke vil anbefale det. Anonymkode: 8b0b5...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå