Gå til innhold

Emosjonelt ustabil pf, narsissistisk pf, borderline og bipolar... Så like de er? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien er under utredning og det blir nok en av disse diagnosene. Men jeg syns de glir så i hverandre? Er det en som enkelt kan forklare meg forskjellen på disse? Og er det slik at de faktisk har mange likhetstrekk? Samtlige av disse diagnosene gir jo humørsvingninger og ustabilitet.... 

Jeg blir så forvirret og er veldig veldig spent på hvilken diagnose fam.medlemmet vårt får. 

Anonymkode: a4f93...41f

Skrevet

Borderline og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er samme diagnose.

Anonymkode: e0d12...937

• Liker 1
Skrevet

Bipolar ble tidligere kalt manisk/depressiv. Man har perioder der man er manisk eller deprimert. Man skiller mellom type 1 og type 2 - der man har mani i type 1, mens i type 2 kalles det hypomani, som vil si litt roligere enn mani. 

Borderline og ustabil personlighetsforstyrrelse er det samme. Som navnet tilsier - veldig svingende og ustabil.

En med narsissistisk pf har gjerne symptomer som manglende empati, er manipulerende, har overdrevne høye tanker om seg selv, stort behov for å bli beundret, mener h*n fortjener mer oppmerksomhet og suksess enn andre, utnytter og manipulerer andre for å få viljen sin, at de er guds gave til verden, etc. Dette er bare eksempler, alle er ikke like, men dette er typiske narsissistiske trekk. Ikke så veldig lik borderline eller bipolar vil jeg si 😛 

Anonymkode: 73621...5df

• Liker 2
Skrevet

Bipolar lidelse er ikke noe særlig lik de andre forstyrrelse du nevner. De to andre er personlighetsforstyrrelser, bipolar er en stemningslidelse. 

Når det er sagt kommer det helt an på, men ved de klassiske typene har de 2 mange likhetstrekk med mye lik atferd. Forskjellen er at en borderline/emosjonelt ustabil drives av en frykt for å bli forlatt, og reagerer når h*n opplever at h*n trues med dette. En narsissist drives av et behov for beundring og å være perfekt, for å kompensere for usikkerheten og skammen de føler inni seg, og reagerer med sinne når de føler at deres falske bildet av dem selv trues. 

Felles for de er at de er primitive og har en svart/hvitt tankegang. En med borderline har evne til empati, en narsisisst har ikke. De er som regel forårsaket av tidlige barndommstraumer. En med borderline stagnerte rundt 2-3 års alder og en narsisisst rundt 5-7 års alder. En kombinasjonen av de trekkene er også vanlig. 

De er veldig like ja, men en med borderline har langt bedre utsikter for bedring da de som oftest vil ha hjelp, en narsisisst tenker som regel at det ikke er noe galt ved dem uansett, så de oppsøker ikke hjelp. 

Det er det jeg vet om de:p

Anonymkode: acec1...cf2

Skrevet

Bipolar lidelse ligner ikke så mye på emosjonelt ustabil eller narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 
Bipolar lidelse er lengre perioder med (hypo)mani og depresjon, vanligvis med relativt symptomfrie perioder mellom episodene. Dog er det veldig vanlig at en depresjon følger rett etter en en mani eller hypomani. For å få diagnosen bipolar lidelse må man ha hatt en hypomani på minst fire dagers varighet, og en depresjon på minst to ukers varighet. Ved bipolar lidelse kan man ha korte svingninger også, det er mulig å f.eks være deprimert i fire dager, eller hypoman i to. Man kan også ha blandede episoder hvor man gjerne svinger flere ganger daglig mellom depresjon og mani. Man kan også ha maniske og depressive symptomer samtidig. En blandet episode kan ligne på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men en blandet episode er en episode, ikke en vedvarende tilstand. Ved hypomani kan man være veldig irritabel og ha svært høye tanker om seg selv, men det ligner ellers ikke på narsissistisk  personlighetsforstyrrelse. Personlighetsforstyrrelser er mer konstante, mens bipolar lidelse er episodisk. 

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse ligger i samme «gruppe» av personlighetsforstyrrelser og kan i noen tilfeller minne om hverandre. Det er ikke helt uvanlig å ha trekk fra begge personlighetsforstyrrelser. 

Anonymkode: 2140d...49e

Skrevet

Til og med mennesker med samme diagnose kan være helt forskjellige og ha forskjellige grad av diagnosen, samt forskjellige symptomer. Så nei.

Anonymkode: 816cf...ab2

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Bipolar lidelse er ikke noe særlig lik de andre forstyrrelse du nevner. De to andre er personlighetsforstyrrelser, bipolar er en stemningslidelse. 

Når det er sagt kommer det helt an på, men ved de klassiske typene har de 2 mange likhetstrekk med mye lik atferd. Forskjellen er at en borderline/emosjonelt ustabil drives av en frykt for å bli forlatt, og reagerer når h*n opplever at h*n trues med dette. En narsissist drives av et behov for beundring og å være perfekt, for å kompensere for usikkerheten og skammen de føler inni seg, og reagerer med sinne når de føler at deres falske bildet av dem selv trues. 

Felles for de er at de er primitive og har en svart/hvitt tankegang. En med borderline har evne til empati, en narsisisst har ikke. De er som regel forårsaket av tidlige barndommstraumer. En med borderline stagnerte rundt 2-3 års alder og en narsisisst rundt 5-7 års alder. En kombinasjonen av de trekkene er også vanlig. 

De er veldig like ja, men en med borderline har langt bedre utsikter for bedring da de som oftest vil ha hjelp, en narsisisst tenker som regel at det ikke er noe galt ved dem uansett, så de oppsøker ikke hjelp. 

Det er det jeg vet om de:p

Anonymkode: acec1...cf2

Hun som har utviklet behandlingsmetoden dbt for mennekser med bpd har selv bpd så primitiv synes jeg ikke er et riktig ord.

Anonymkode: fd67b...65b

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg blandet personlighetsforstyrrelse med trekk av borderline og unnvikende... oppnår ikke kriteriene for en spesifikk personlighetsforstyrrelse, men har da enkelte trekk fra to ulike.. har i tillegg bipolar type 2, Nå med alvorlig depressiv episode. Bipolar sin depresjon er mindre dramatisk og ikke synlig for andre, synes jeg selv.. jeg merker når jeg er deprimert i den bipolare lidelse og Ikke som ett trekk fra borderline...

Anonymkode: edf17...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...