Gå til innhold

Barnet mitt klør så mye, legen sier alt er ok..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 3 år. Kløen startet for lenge siden, minst 1 år siden. Først gikk det mest på huden, armer, lår, nakke og rumpe. De siste månedene har hun klødd mye i nesen også.

Vi har tatt blodprøver to ganger nå. Ingen utslag på allergener, dyr, midd osv. Både hos fastlege og på sykehuset. Så lenge disse er fine opplever jeg at det ikke er hjelp å få.

Noen som har erfaring med lignende? Hva kan det være?

Vi bruker ingen parfyme, såpe eller annet. Allergivennlig hjem. Hun har ingen synlig eksem.

Så utrolig frustrerende at man ikke får hjelp. 😒

Anonymkode: 73441...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tics?

Anonymkode: 20b0b...e96

Skrevet

Samme feilte mitt barn. Fikk resept på Vallergan Mikstur. Funket som bare det.

Anonymkode: d7c32...83f

Skrevet

Forsøkt allergimedisin? Jeg ville hørt med lege  om det er en mulighet. Masse allergier som ikke slår ut på tester så tidlig som kan føre til kløe. 

• Liker 2
Skrevet

Ville også bedt om å få prøve allergimedisin!

Jeg klør skikkelig hvis jeg ikke tar allergitablett daglig. Det begynner på hender og overkropp stort sett. Aner ikke hvorfor, og legene har ikke vært veldig interessert i å sjekke heller, så lenge allergimedisin funker. Jeg har allergier jeg vet om, men det er i hovedsak pollen og noen pelsdyr.

Uten allergitabletter klør jeg til jeg blir sprø. Så ville spurt om man kunne prøve, ihvertfall!

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme feilte mitt barn. Fikk resept på Vallergan Mikstur. Funket som bare det.

Anonymkode: d7c32...83f

24 minutter siden, Skogkløver skrev:

Forsøkt allergimedisin? Jeg ville hørt med lege  om det er en mulighet. Masse allergier som ikke slår ut på tester så tidlig som kan føre til kløe. 

10 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg klør skikkelig hvis jeg ikke tar allergitablett daglig. Det begynner på hender og overkropp stort sett. Aner ikke hvorfor, og legene har ikke vært veldig interessert i å sjekke heller, så lenge allergimedisin funker. Jeg har allergier jeg vet om, men det er i hovedsak pollen og noen pelsdyr.

Uten allergitabletter klør jeg til jeg blir sprø. Så ville spurt om man kunne prøve, ihvertfall!

ok, jeg skal høre med legen (e). Rart de ikke foreslår det selv. Men da finner vi jo ikke årsaken uansett. Jeg er typen som ikke klarer å gi slipp på årsak til symptomer

• Liker 1
Skrevet

Vår er lik. Vi er i utprøvingsfasen med ulike behandlinger. Ene legen mente det var eksem. Det kan klø enormt uten at man har eksemen. 

Anonymkode: d2673...770

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, jeg skal høre med legen (e). Rart de ikke foreslår det selv. Men da finner vi jo ikke årsaken uansett. Jeg er typen som ikke klarer å gi slipp på årsak til symptomer

Bra at du er den typen, sier jeg!!

Anonymkode: c6d9c...30c

• Liker 1
Skrevet

Ullallergi? 

Anonymkode: e4f93...739

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Ulrikke skrev:

Samme her. Glemte å ta Ceterizin en dag og jeg klødde som en gal 😮 

Anonymkode: 27089...953

Skrevet

Jeg ville ikke tydd til allergimedisin... det er jo ikke sunt å gå på det hele tiden, og i alle fall ikke for et barn. Det hadde jo vært mye bedre å finne ut hva som forårsaker det. Gå til legen igjen og krev henvisning videre. 

Anonymkode: 04c0b...7fe

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ullallergi? 

Anonymkode: e4f93...739

Bruker bare bomull. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så denne nå. Og sier tommel opp og ❤️

Anonymkode: 04c0b...7fe

Skrevet

Kan være dermografisk urticaria. Prøv å tegne en strek i huden med f.eks en binders. Hvis det blir en hoven strek der ila noen minutter så er det det. Det finnes også andre typer mer uspesifikk urticaria/elveblest som ikke nødvendigvis gir så mange synlige lesjoner i huden, men som likevel gir sterk kløe. Stakkars ungen din som ikke blir tatt på alvor av legen! Kronisk kløe kan være tortur. En daglig dose med et antihistamin kan løse hele problemstillingen på kort tid, men bør tas fast også i de periodene hvor hun ikke har kløe. Fortsett også med de gode rutinene med parfymefrie vaskemidler osv. 

Anonymkode: 11e5a...2ef

• Liker 1
Skrevet

Tørr hud klør også veldig om man har eksemhud/atopisk hud, så jeg vil anbefale å smøre med fet krem hver dag. 

Anonymkode: d2673...770

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være dermografisk urticaria. Prøv å tegne en strek i huden med f.eks en binders. Hvis det blir en hoven strek der ila noen minutter så er det det. Det finnes også andre typer mer uspesifikk urticaria/elveblest som ikke nødvendigvis gir så mange synlige lesjoner i huden, men som likevel gir sterk kløe. Stakkars ungen din som ikke blir tatt på alvor av legen! Kronisk kløe kan være tortur. En daglig dose med et antihistamin kan løse hele problemstillingen på kort tid, men bør tas fast også i de periodene hvor hun ikke har kløe. Fortsett også med de gode rutinene med parfymefrie vaskemidler osv. 

Anonymkode: 11e5a...2ef

Akkurat dette har jeg, faktisk. Hvis jeg feks bærer en tung pappeske så får jeg røde kløende streker der hvor esken har truffet underarmen. Samme hvis jeg kommer borti andre skarpe ting, det lager røde, kløende streker/punkter. Har bare blitt så vant til det at jeg ikke tenkte over det.... Datteren min har arvet noe av den samme tendensen, men hun klør ikke enda sånn som jeg gjør. Den dagen hun gjør det kommer jeg ikke til å nøle med å skaffe antihistaminer til henne, den kløen er tortur.

Antihistaminer hjelper. Det blir ikke borte (reaksjonene altså), men den kløen som bare dukker opp, den holder seg unna.

• Liker 1
Skrevet

Sjekket for skabb? Det er utbrudd av det i Norge nå.

Anonymkode: c62f0...245

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket for skabb? Det er utbrudd av det i Norge nå.

Anonymkode: c62f0...245

Det synes godt etterhvert!!

Anonymkode: 0ce1b...9a8

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 45 år og leger slår fast jeg har allergier, da de jo ser det på utseende når elveblest kommer. Men hva jeg reagerer på finner de ikke ut. Alle pirképrøver er negative. Og som 2 åring begynte hodebunn og blå pga kling etter bruk av en type sjampo. Så er slik jeg finner ut hva jeg reagerer på. Desverre fungerer ikke antihistaminer her. Men kløing, nysing, elveblest og soleksem i 14 dager hver vår er helt greit å leve med. 

Men antihistaminer er så klart alltid vei nummer 1. Men virker ikke det, så er det ikke sikkert de finner ut hva man reagerer på. Men slutte med skyllemiddel gjorde min kløe litt mindre.

Anonymkode: 3347f...b0b

Skrevet

Atopisk eksem er kløe, som så blir til eksem pga man klør seg. Så det kan som en over her sier gjerne være eksem, det er bare det at barnet ikke enda har klort hull på huden. 

Fete fuktighetskremer hjelper vårt barn når huden er hel, og vi dusjer/bader ham sjeldent - da det tørker ut huden. (Prøv gjerne canoderm, fåes på apoteket. Den lindrer kløe. Og kan fås på blå resept dersom det viser seg å funke)

Du må også slutte med skyllemiddel, og helst bruke neutral el vaskemiddel- uten parfyme. 

Og noen reagerer på ulike matvarer. Eller det å være for varm. 

Anonymkode: da7a2...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...