Gå til innhold

Har alltid lyst på noe søtt etter måltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som hindrer min vektnedgang er at jeg alltid vil ha mer etter hvert måltid. Jeg får spesielt lyst på noe søtt. Har nå holdt meg unna godteri og sukker i tre uker, så det frister ikke like mye. Men jeg har vendt meg til å spise yoghurt med fryste bær, popcorn eller low calorie is etter middag.. Hvordan kan jeg vende meg av dette? Vil trangen gå vekk om jeg holder meg uten lenge nok? 

Anonymkode: 4288b...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spiser du? Og spiser du nok mat? Hvis du spiser sunn mat (naturlig, uprosessert mat med lite karbohydrater og godt med proteiner og fett), så skal du kunne spise deg mett OG gå ned i vekt. :) 

Anonymkode: 8a072...30b

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor vil du ha godteri, hvis godteri ikke frister?

Anonymkode: 674a6...cdc

Skrevet

Hvor mye ønsker du å gå ned i vekt?

Hva vil du prioritere? 

Valget er ditt.

Jeg har endelig klart å gå ned til ønskevekten min, og disse spørsmålene hjelper meg når søtsuget melder seg. Det er så deilig å endelig være kvitt overvekten og jeg vil ikke bytte den følelsen mot søtsaker etter middag.

Anonymkode: f1cbb...18c

Skrevet

Hvor sterkt ønsker du å gå ned i vekt mente jeg...

Anonymkode: f1cbb...18c

Skrevet

Spis noen fruktbiter da? 

Anonymkode: c8e64...839

Skrevet

Du kan forsøke drikke et glass vann når du kjenner følelsen. Noen typer frukt er bra for fordøyelse og helse. Om du klarer deg med 1 banan eller noen biter dadler, så er det sunt

Anonymkode: 1f647...087

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får spesielt lyst på noe søtt. Har nå holdt meg unna godteri og sukker i tre uker, så det frister ikke like mye. Men jeg har vendt meg til å spise yoghurt med fryste bær, popcorn eller low calorie is etter middag.. Hvordan kan jeg vende meg av dette?

Vist du først må ha noe søtt, så kan Kalorifri brus kan være et alternativ for stunder som dette. Verd å prøve.  I verstefall blir det en vane, men du legger ikke på deg. 

Skrevet

Hadde selv dette problemet. Noe som førte til et ekstremt høyt konsum av is 😬 Nå er jeg på slank og har klart å avvenne meg dette heldigvis. Det er vanskelig å kvitte seg med slike uvaner, man må bare være brutal. Søtsuget går over ganske fort, 1-2 uker kanskje tok det for meg.

Et tips er å drikke en kopp søtet te eller spise litt frukt etter middag i noen dager og så kutter du ut det og etterhvert. 

Stå på! Det her fikser du! 

Anonymkode: 5175a...7ef

• Liker 1
Skrevet

Foreslår å utsette det søte så lenge du klarer. Hvis du spiser middag 17, klarer du å trekke deg til 18-19? Da kan det søte bli det "søte" og kvelds. I stedet for søtt rett etter middag i til meg til kvelds. F.eks. yoghurt med litt rosiner, en kopp kakao (bakekakao, lettmelk og mindre sukker), jordbær, fryste bananskiver, fryste druer, en kjærlighet. 

Skrevet

Jeg ville også utsatt det søte så lenge som mulig. Jeg opplever noen ganger at jeg får lyst på noe søtt (eller mer mat), men så gir jeg det litt tid, metthetsfølelsen kicker inn, og suget forsvinner.

Beatem deg for å ta desserten om en time, så kan du se om du fortsatt vil ha det da. Utsett gjerne enda litt til for hver dag som går.

Skrevet

Ta ett glass Pepsi Maxi. Smaker søtt!

Anonymkode: e3ead...0ca

Skrevet

Spis mat med mindre karbohydrater. Du får lyst på søtt etter et måltid fordi insulinproduksjonen er skrudd opp. Spiser du mer fett og proteiner får du mindre svingninger i blodsukkeret og mindre lyst på søtt. 

Anonymkode: 35356...f7d

Skrevet

Prøv å planlegge å gjøre noe annet etter middag, f.eks se en film, vaske gulvet, gå en tur. Da får du raskt hjernen over på andre tanker enn sjokolade eller mer mat etter middag. Hvis du fremdeles har lyst på noe søtt, spis en bit mørk sjokolade, den mørkeste du finner. 😈

Anonymkode: 8f329...643

Skrevet

Det du spiser, gjør vel ingenting. Det er vel heller mengden det kommer an på.

Skrevet

Det går an å venne seg av med suget, ja. Om du er konsekvent med å holde deg unna lenge nok, vil kroppen bli vant til det. 

Prøv å distraher deg selv. Sug, som ikke er sult, forsvinner av seg selv etter en 20-minutters tid. Så om du klarer stå imot så lenge, og holde deg opptatt med noe annet, vil suget forsvinne. 

Anonymkode: 4998b...ca7

Skrevet

Men kan du ikke bare spise litt av noe søtt? Jeg har det samme behovet etter middag, så jeg går gjerne i skapet og tar et par sjokoladebiter eller en kjeks eller noe, det har ingenting å si på vekta, er snakk om kanskje 100 kcal. Har ikke trua på å nekte seg noe, men har veldig trua på moderasjon. 

Skrevet
1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Men kan du ikke bare spise litt av noe søtt? Jeg har det samme behovet etter middag, så jeg går gjerne i skapet og tar et par sjokoladebiter eller en kjeks eller noe, det har ingenting å si på vekta, er snakk om kanskje 100 kcal. Har ikke trua på å nekte seg noe, men har veldig trua på moderasjon. 

Der er folk forskjellige. 

Jeg kan IKKE ta litt av noe søtt. Det trigger et voldsomt sug etter mer. For meg er det best å heller begrense frekvensen, enn mengden. Jeg spiser snop EN gang i uken. En sjokoladebit, og bare én, er tortur for meg. Da tirgger det søtsuget så voldsomt at jeg blir helt skjelven, og ikke klarer tenke på noe som helst annet. Kan ikke ta et kakestykke om det er bursdagsfeiring på jobb, for da sitter jeg bare og rister av søtsug resten av dagen, og tenker bare på kakerestene som står i kjøkkenkroken. 

Anonymkode: 4998b...ca7

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte to typer mennesker når det kommer til dette. Jeg trenger er en av de som trenger å øke fiberinntaket for at søtsuget skal forsvinne (grønnsaker, frukt, kornprodukter, belgvekster), men den andre typen gjerne øker fettmengde og kutter ned stivelsesinntaket. Jeg anbefaler å prøve en om gangen og se hva som evt fungerer for deg, vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: d10e8...de5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...