Gå til innhold

Kostnader ved renovering av kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal renovere kjøkkenet, men kommer til å beholde det meste av løsninger slik det er i dag med tanke på plassering av vask. Vi må jo oppgradere rørsystemet siden huset er fra 60-tallet, men vet ikke helt omfanget. Vi bytter det som må byttes hele veien. Er dette som å spørre om hvor langt et tau er eller kan noen si noe om kostnader ved slikt? Er enebolig og har kjøkken i første etasje. Snakker vi 10K eller 50K tror dere? 

Anonymkode: 13797...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi snakker verken om 10 eller 50 k hvis dere skal bytte rørsystem og ha nytt kjøkken. Da snakker vi nærmere 100 000 hvis dere gjør mye selv, 200 000 hvis dere skal ha håndtverkere til å gjøre alt. Bare kjøkken uten montering koster fort 50 000. Rørlegger og montering er dyrt og dere må regne med noen titalls tusen til elektriker

edit: med mindre det er snakk om et bittelite hybelkjøkken. Da er 10-50k mer realistisk.

Endret av altflyter
  • Liker 1
Skrevet

Dersom dere skal oppgradere kjøkken og rørsystem dit bør dere vurdere å legge opp til rør-i-rør-system opp dit. Og neste gang dere skal ta badet gjøres det der også. 

Blir selvfølgelig dyrere, men da har man en fremtidsrettet installasjon hvor man reduserer sannsynlighet for lekkasje i vegger osv. 

Det kan jo forplante seg kostnader og oppgraderingsbehov, for du må da lokalisere hovedinntak, varmtvannsbereder osv. Kan også være verdt å sjekke tilstanden på den også når man først er igang. Er den 20 år gammel er det fort gjort å spare inn den kostnaden på 10 år ved lavere energiforbruk. Dessuten er den sikkert ekkel og hårete innvendig

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde det samme nå, kom på 350 000 uten å ha valgt de dyreste løsningene, men heller ikke de aller billigeste. Gjorde alt av riving, bygge lettvegger, montering, flytting av vindu, erc selv, men hadde rørlegger og elektriker (kun fordi man ikke har lov å gjøre det selv, mtp forsikringer).

Anonymkode: c1e3d...bc9

Skrevet

Tror trådstarter lurte på merkostnaden ved å oppgradere vann og avløp, ikke kostnaden på hele kjøkkenet. Av den enkle grunn at prisspennet er fra 10k til 50k. Bare kjøkkenskap og benkeplate koster fra 50k og oppover. 

Skrevet

Vi renoverte kjøkken for litt siden. Måtte flytte vasken en halvmeter (den sto i et hjørne 🤔), og rørleggeren ville da bytte alt av rør til kjøkkenet. Varmtvannstanken står tilfeldigvis rett under kjøkkenet så det var ikke så stor jobb å bytte det til selve kjøkkenet. Det som ble en stor jobb var da de kikket på de andre rørene, og endte opp med å bytte alt fordi det var gammelt og forrige eier hadde prøvd å fikse lekkasje selv 🙄 Så nå er alt byttet ut og det er lagt klart for rør-i-rør også til badet når vi engang tar det. Med påkobling av vask og installasjon av waterguard tror jeg rørleggeren alene kom på 35-40 000. Da med bytte av alle avløp og rør-i-rør av alt synlig + legge klart til det som tas siden i et hus på 3 etasjer med 3 bad og 2 kjøkken. Alle bad og kjøkken ligger over hverandre. 

Resten av kjøkkenet derimot, ble langt dyrere greier 😛 Husk for eksempel at hvis du renoverer kjøkken i dag skal alle hvitevarer ha egen strømkurs. Så kjøkkenet vårt har 8 kurser, samt nytt lysopplegg i taket. Vi fikk gjort noe annet her og der, men vi brukte nærmere 70 000 på elektriker..

Anonymkode: 0f0e5...fa6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

skal alle hvitevarer ha egen strømkurs

Skal seriøst kjøleskapet, som trekker sånn ca. 160W, ha egen kurs? Hva er argumentasjonen for det? Sikker på at ikke det er på samme kurs som øvrige ting? 

Skrevet
8 timer siden, newman01 skrev:

Tror trådstarter lurte på merkostnaden ved å oppgradere vann og avløp, ikke kostnaden på hele kjøkkenet. Av den enkle grunn at prisspennet er fra 10k til 50k. Bare kjøkkenskap og benkeplate koster fra 50k og oppover. 

Helt riktig. Det var akkurat det jeg lurte på. Kjøkkenskap og benkeplate har vi allerede fått pris på. Det er mer røropplegget som jeg lurer på. Varmtvannsberederen er ny, men rørene fra vasken og ned i avløpet må byttes. Ser at en annen skriver her at det kommer på ca 35-40 000 i bare rørleggerarbeid. Kjekt å vite før man setter i gang store prosjekter.

Skrevet

Ikea har et veldig bra tegneprogram for kjøkken som du kan bruke hjemme. Da får du en minimumspris på hva kjøkkenet og hvitevarene vil koste. De har også fastpris på montering som er veldig godt priset. 

Anonymkode: f8261...01c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Det var akkurat det jeg lurte på. Kjøkkenskap og benkeplate har vi allerede fått pris på. Det er mer røropplegget som jeg lurer på. Varmtvannsberederen er ny, men rørene fra vasken og ned i avløpet må byttes. Ser at en annen skriver her at det kommer på ca 35-40 000 i bare rørleggerarbeid. Kjekt å vite før man setter i gang store prosjekter.

I tillegg til kjøkkenet, benkeplate og rør kommer det elektriske. Hvis rørene er gamle, antar jeg at det elektriske også er gammelt? 

Anonymkode: 2d36a...6d9

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at man også må oppgradere det elekriske anlegget, bla skal både platetopp og komfyr ha hver sin kurs

Anonymkode: 10050...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...