AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Del Skrevet 19. oktober 2020 Kjøpte en taklampe med tre GU10 spotter fra ikea, dimmbare. Jeg gjenbrukte en ledning og støpsel fra en knust bordlampe, klippet av bryter og sokkel. Sokkelen var merket max 30 watt. Kontakten jeg har koblet til har dimmebryter. Det var ikke noe blinking eller pulsering på forrige lampe som var koblet til. Nå pulserer det når den er skrudd på det laveste, og tidligere i dag på max styrke drev den ene spotten og lekte blinklys. Er det kabelen som er for tynn/underdimensjonert? Anonymkode: 04c4f...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Del Skrevet 19. oktober 2020 Hvor mange watt trekker pærene, da? Det er litt vesentlig for å kunne svare på om ledningen er underdimensjonert. Hva slags pærer var det i den gamle lampa? Var det også LED? Du må så vidt jeg vet ha forskjellige dimmebrytere til LED og glødepærer. De kan ikke brukes om hverandre, og det kan forklare blinkingen. Det kan også rett og slett være selve pæra som er dårlig. Jeg har hatt helt enormt mange dårlige LED-pærer her. GU10-pærene på stua flimrer og blinker, og E27-pærene på gangen lyser plutselig veldig sterkt en stund, før de nesten ikke lyser i det hele tatt. Dette er pærer fra Osram og Philips, så det er ikke billig dritt heller. Irriterende. Anonymkode: 2d23f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 19. oktober 2020 #3 Del Skrevet 19. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte en taklampe med tre GU10 spotter fra ikea, dimmbare. Jeg gjenbrukte en ledning og støpsel fra en knust bordlampe, klippet av bryter og sokkel. Sokkelen var merket max 30 watt. Kontakten jeg har koblet til har dimmebryter. Det var ikke noe blinking eller pulsering på forrige lampe som var koblet til. Nå pulserer det når den er skrudd på det laveste, og tidligere i dag på max styrke drev den ene spotten og lekte blinklys. Er det kabelen som er for tynn/underdimensjonert? Anonymkode: 04c4f...799 Dimmeren din er ikke kompatibel med led-spottene. Med litt uflaks har du alt ødelagt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Del Skrevet 19. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange watt trekker pærene, da? Det er litt vesentlig for å kunne svare på om ledningen er underdimensjonert. Hva slags pærer var det i den gamle lampa? Var det også LED? Du må så vidt jeg vet ha forskjellige dimmebrytere til LED og glødepærer. De kan ikke brukes om hverandre, og det kan forklare blinkingen. Det kan også rett og slett være selve pæra som er dårlig. Jeg har hatt helt enormt mange dårlige LED-pærer her. GU10-pærene på stua flimrer og blinker, og E27-pærene på gangen lyser plutselig veldig sterkt en stund, før de nesten ikke lyser i det hele tatt. Dette er pærer fra Osram og Philips, så det er ikke billig dritt heller. Irriterende. Anonymkode: 2d23f...520 Den forrige lampen var en sånn star-warslampe fra ikea som fulgte med leiligheten. Har ikke sjekket hva slags pære som står i den. Har disse pærene https://www.ikea.com/no/no/p/ledare-led-paere-gu10-600-lumen-varm-dimming-dimbar-70363238/ Finner ikke noe om hvor mye de trekker? Anonymkode: 04c4f...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Del Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den forrige lampen var en sånn star-warslampe fra ikea som fulgte med leiligheten. Har ikke sjekket hva slags pære som står i den. Har disse pærene https://www.ikea.com/no/no/p/ledare-led-paere-gu10-600-lumen-varm-dimming-dimbar-70363238/ Finner ikke noe om hvor mye de trekker? Anonymkode: 04c4f...799 Ser ikke ut som det står hvor mye de trekker, nei. Men det er i alle fall lite sannsynlig at de trekker mer enn 10 W, så jeg tror ikke dimensjoneringen på ledningen er problemet. Spørs om ikke det er dimmeren som er problemet. Anonymkode: 2d23f...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. oktober 2020 #6 Del Skrevet 20. oktober 2020 Det spiller ingen rolle hvor mye pærene trekker, og kabelen er ikke underdimensjonert. Det er LED-pærene som ikke er kompatible med dimmeren. Du må bytte dimmer til en som kan kommunisere korrekt med pærene. Alternativt kjøpe lyspærer med integrert dimmer, som wifi-pærene til Ikea eller Philips sine Hue-pærer. Og klipp av den gamle dimmeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Del Skrevet 20. oktober 2020 8 timer siden, newman01 skrev: Det spiller ingen rolle hvor mye pærene trekker, og kabelen er ikke underdimensjonert. Det er LED-pærene som ikke er kompatible med dimmeren. Du må bytte dimmer til en som kan kommunisere korrekt med pærene. Alternativt kjøpe lyspærer med integrert dimmer, som wifi-pærene til Ikea eller Philips sine Hue-pærer. Og klipp av den gamle dimmeren Ny bryter er innkjøpt, den kan ikke akkurat klippes da den er veggmontert. Det blafrer ikke før det har stått på en stund heller? Anonymkode: 04c4f...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 21. oktober 2020 #8 Del Skrevet 21. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Ny bryter er innkjøpt, den kan ikke akkurat klippes da den er veggmontert. Det blafrer ikke før det har stått på en stund heller? Anonymkode: 04c4f...799 Det var ikke 100% åpenbart i åpningsposten at det var en veggmontert dimmer. Men vil tro at du har en Elko RS16/315 GL-dimmer skrudd fast i veggen. Den er ikke kompatibel med lavlast-LEDpærer, da den er bygget for halogen og glødepærer. I hovedsak. Noen ganger fungerer det. Når det kommer til dimming av led-pærer er det litt prøving og feiling som må til. Noen pærer fungerer, noen fungerer ikke. Det billigste er nok å kjøpe noen pærer med innebygd dimmer og ikke bry deg om dimmer i det hele tatt. Alternativt bytte dimmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 21. oktober 2020 #9 Del Skrevet 21. oktober 2020 De fleste LED-pærer og LED-lamper som skal brukes i rom med allerede monterte dimmere, fungerer ikke på de gamle dimmerne. Har du dimmere som har stått montert fra før et årstall fra 2010-tallet, så må dimmeren byttes da den ikke klarer å drive nye dimmelamper med LED. Vi har byttet dimmere i et par rom allerede fordi vi har gått over til et par nye lamper, men selv de dimmbare pærene vi hadde kjøpt på IKEA for noen år siden, funker ikke i det hele tatt på dimmelampene vi har fra før i stua. Vi har ikke kommet så langt enda, for vi er litt sånn prokrastinerende udyr, men så snart vi får ork til det, så går både taklampene og dimmeren i stua, for jeg er så lei av at den ene lampa eter pærer (den er litt løen, men ikke farlig), og at jeg ikke kan bruke de nye pærene i de gamle vegglampene før den nye dimmeren er på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Del Skrevet 21. oktober 2020 Det gikk greit på den andre lampen jeg byttet ut etter jeg overtok her. Den er på en annen dimmer i huset her da. Jeg var litt der at jeg prøvde å finne halogenpærer istedet men det er jo omtrent ikke å oppdrive 🤪 Anonymkode: 04c4f...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå