Gå til innhold

Bytte av beite fra ekstern regnskapsføring til intern. Noen som har noen jobberfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ung forvirret kvinne her som ikke aner hva hun skal ta seg til med og som trenger noen andres synspunkt.

Jeg jobber som regnskapsmedarbeider i et middels stort regnskapsførerselskap. Jeg ble ferdig med regnskapsutdanningen min (bachelor) denne våren, men jeg hater jobben min og ønsker å slutte hver eneste dag. Og det er ikke bare jobben jeg hater, men også sjefen min pluss "mentoren" min.

Problemet er sammensatt / det har flere sider - her rangert med det verste først:

1. Regnskap i praksis. Selve hovedoppgaven man prøver å få gjort - f.eks. avstemme bank, er avhengig av at all annen informasjon først legges inn. Og dette er jo greit, hvis man faktisk har denne informasjonen tilgjengelig. (Og denne biten liker jeg veldig godt.) Problemet er at mange kunder ikke bryr seg med å holde orden og sende inn fakturaer, kvitteringer, o.s.v. Så hver eneste uke må jeg mase for å få tak i det jeg trenger for å føre regnskapet for dem. Og en stor del av problemet er at mange kunder gjør ting så fryktelig tungvint. De misliker automatikk og digitalisering. Dermed må jeg fysisk samle og scanne inn rubbel og bit av dokumentasjon selv, som så må registreres riktig i regnskapssystemet. Dette er ekstremt tidkrevende og jeg syns at altfor mye av min egen tid kastes bort på tull. Det er litt som å jobbe i en barnehage hvor man konstant rydder og må passe på utakknemlige små vesener. Mange kunder er også totalt uinteressante og regelrett dumme. Dermed kan jeg antagelig virke kjølig og sur når jeg er i kontakt med dem og det er jo veldig uheldig.

2. Min "mentor" (hun som er autorisert regnskapsansvarlig for de kundeoppdrag jeg jobber på) er elendig på å forklare og har null tålmodighet med meg. Hun har kort lunte og er småfrekk. Jeg går på eggeskall hele dagen når hun er tilstede og det gjør at jeg jobber dårlig og tregt. (Noe jeg allerede har fått kjeft av sjefen for når han overrasket meg med et impulsmøte.) Og greia er at jeg ser samme personlighetstrekk hos mange av de andre i selskapet som også er autoriserte. Så hvis dette skulle være "vanlig" er det ikke nødvendigvis bedre andre steder, om jeg bytter jobb.

3. Jeg har nok ikke særlig brennende interesse for skatt(ejus) og årsregnskap utenfor klasserommet. Ren skjær bokføring er det eneste jeg syns er greit. Men det ville sikkert blitt kjedelig i lengden etter 5-10 år. Og de fleste regnskapsførerselskap ønsker vel helst at man skal bli autorisert.

Så konklusjonen blir som følger: At jeg ikke passer i denne jobben.

Jeg har nok vært uheldig med kundene. Kanskje kunne jeg fått noen som er skikkelige så det ville blitt mindre masing, men man slipper nok ikke helt unna tror jeg. Alt i alt hadde jeg forventet at folk med egne selskaper var mer oppegående og gjennomtenkte. Jeg kan ikke forestille meg å bli autorisert og ta ansvaret for et regnskap når så mange oppdragsgivere er idioter. Jeg skulle ønske at jeg hadde skjønt dette tidligere - helst 1 år siden når tidligere regnskapsetikkforeleser (som også er autorisert) fortalte om egne grufulle kunder.

Jeg grubler derfor på om regnskap 'in-house' i et større selskap kunne vært mer passe for meg. Men jeg er så sliten av all tenkingen at hjernen ikke lenger fungerer særlig godt.

Så jeg ønsker bare å få høre fra andre hvordan en typisk hverdag er, når man jobber med regnskap i et selskap som har en eller flere regnskapsansatte. Hva gjør du i løpet av en dag? Og hvilke datasystemer/regnskapsprogrammer benyttes? Brukes det egenutviklet programvare eller er selskapet kunde hos Xledger, Tripletex, etc.?

Jeg holder til på Østlandet så relevante og positive jobberfaringer fra dette området er av ekstrem interesse!

Og takk til alle som gidder å lese en såpass lang post og til de som tar seg tid til å svare.

Anonymkode: 12284...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...