AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Hei. Jeg har en baby på 3 uker som sliter med ammingen - men det kommer seg. Har bare fått det til en ukes tid, før det tok han ikke brystet i det hele tatt. Så jeg fullammer nå (pumper som regel en gang daglig og gir på flaske, av de grunner jeg skal forklare nå). Babyen klarer kun å amme med brystskjold. Det går som regel greit, men han slipper taket iallefall 3-4 ganger i løpet av en amming. Et måltid varer i minst en time. Han tar kun puppen liggende i senga eller ved tilbakelent amming. Ofte sovner han ved brystet, men plutselig våkner til og skal ha mer mat.. av og til kan han ligge i to timer. Dette gjør at jeg føler meg så låst!! Tørr ikke å invitere på besøk tilfelle baby skal ha mat. Hvordan setter man på brystskjold diskre og liggende i sofaen? Kan jo bli liggende i 2 timer før baby er fornøyd. Og litt kaving og kobler seg av brystet. Kan nesten ikke forlate huset pga. dette og det føles trist og ensomt.. baby sover godt innimellom ammingene og er ellers blid og fornøyd! Legger godt på seg og har masse våte bleier osv. Gruer meg veldig til barselstreff, å få folk på besøk osv også. Føler også det er tabu og nederlag og gi fra flaske. Kan heller ikke amme i den klassiske vuggestillingen så det hadde sett litt mer normalt ut.😣 Ps. får hjelp og oppfølging av helsestasjonen for dette! Noen i samme situasjon? Eller har vært gjennom det samme? Anonymkode: f1909...643
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Dette er da helt vanlig og normalt i den fasen dere er nå. Babyen er bare 3 uker. Alt dette går seg til fortere enn du aner. Anonymkode: 27f39...0a4 19
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Men Ts da. Du er voksen nå. Du må bare ta deg på tak og fortelle deg selv at dette du bryr deg så mye om er bare bagateller. Du har en frisk baby og er et friskt voksent menneske. Ok, du risikerer å måtte slenge pupper og parafeneloia på kafébordet. Og så da? Skal du fortelle barnet ditt nr det blir ti og lider av noe småpinlig at «da isolerer vi oss hjemme, vi, og ødelegger all vår livskvalitet. Vi går ikke ut og lærer oss å ikke bry oss om at andre ser litt på oss»? Selvsagt ikke. Du sier til barnet det som sant er: at folk vi ikke bryr oss om bryr seg med oss er uvesentlig. Vi tar oss selv i nakken og går stolt ut i livet. Med brystskjold på kafébordet, storoppsetting på stranden og bleier på vinkveld. Fordi livet er innmari kort, og ingen angrer på sitt dødsleie på at de viste frem puppene på kafé. Anonymkode: 77ac7...07d 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Var gjennom det samme. Ammefast i 4 mnd før baby nektet pupp mer. Cosyfix ammepute reddet meg fra et horisontalt liv, med den kunne jeg sitte i sofaen, og få gått på do selv om baby ammeammeammeammet. Gav etterhvert blanke i elegant brystskjold-påklistring. De som kom på besøk fikk meg i den stillingen og påkledningen jeg hadde 😆 Anonymkode: fffb6...97f 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 Skjønner at det er stressende! Disde første ukene er ofte det, men det er ikke lenge til det blir bedre. Både du og baby blir mer avslappet etterhvert og ammingen går seg til i de aller fleste tilfeller. Mine første barn slapp ofte taket midt i ammingen, det var veldig plagsomt. Tredjemann nå vil helst amme liggende oppå meg i sofaen, men det går helt fint å gjøre det slik på besøk og ute også. Man finner teknikken etterhvert! Og med de nye retningslinjene for mme, så ville jeg tviholdt på ammingen så lenge det lar seg gjøre. Virker mye mer knotete å måtte koke vann overalt hvor man er, for så å vente på at flasken blir kald. Anonymkode: 49a83...3cd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 Men altså. Babyen er TRE UKER! Dette er helt fullstendig normalt. Jeg har aldri snakket med en sjel som har fått til ammingen på dagen. Alle jeg vet om beskriver problemer i ulik grad hvor gjengangeren er at de må blotte hele overkroppen for å få det til. Det er VANLIG. De første ukene er for at du og baby skal bli kjent og øve på amming, de er ikke for besøk og barselgrupper. Dette kommer etter hvert. Gi det tid, tre uker er ingenting. Anonymkode: 1fdd8...ecc 14
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg hadde det også sånn, var avhengig av ammepute og måtte bruke begge hendene til å forme pupp og dra ned leppe, og han brukte halvannen time hver gang. Det er dessverre ganske normalt. Det positive er at det går over når babyen blir større. Her var ammingen problemfri etter 4 mnd - men de fire månedene var ammingen bare noe dritt.. Ikke noe galt i å gi flaske om dere skal noe sted. Altså, seriøst, det er kjempevanlig... jeg ga flaske i en begravelse da vår var 5 uker, uaktuelt å sitte på bakrommet med puppen ute i halvannen time da.. Anonymkode: 8aa6a...8ec
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg anbefaler bare å roe ned og nyte tiden. Ikke løp og ikke hast. Fra ei som også brukte skjold og prøvde å få til alt annet i tillegg. Anonymkode: 6bc2f...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg måtte også bruke skjold i en tid. Stresset med å få til ammingen i tillegg, så da ble det ikke noe bedre. Baby sovnet også underveis og brukte gjerne en time på amming. Gikk rundt i ammesinglet uten bh under og ammet helst og best når jeg tok ned stroppene og egentlig ikke brukte ammefunksjonen. Men det har gått seg til Ja, det er en kjip tid, men prøv å «nyte» det, kos deg med alenetiden med baby. Vedder på at om et par-tre uker er mye gjort💕 Anonymkode: 32ee0...3e7 1
Gjest Albbas Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 Babyen er bare 3 uker ts! Det er litt tidlig å begynne å se for seg at du aldri skal få være sosial igjen, altså... Dette kommer med stor sannsynlighet til å ordne seg når baby blir litt større. Og siden baby tar flaske, hva med å øve dere på små turer ut eller korte besøk der du planlegger at du skal gi flaske? Sannsynligvis er det bare en terskel du må over, blir du vant med det vil det føles mer naturlig. Inviter noen du er trygg på, slik at hvis det går skeis og du må legge deg for å amme er det ikke noe stress for besøket å dra igjen.
Gjest Albbas Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Men Ts da. Du er voksen nå. Du må bare ta deg på tak og fortelle deg selv at dette du bryr deg så mye om er bare bagateller. Du har en frisk baby og er et friskt voksent menneske. Ok, du risikerer å måtte slenge pupper og parafeneloia på kafébordet. Og så da? Skal du fortelle barnet ditt nr det blir ti og lider av noe småpinlig at «da isolerer vi oss hjemme, vi, og ødelegger all vår livskvalitet. Vi går ikke ut og lærer oss å ikke bry oss om at andre ser litt på oss»? Selvsagt ikke. Du sier til barnet det som sant er: at folk vi ikke bryr oss om bryr seg med oss er uvesentlig. Vi tar oss selv i nakken og går stolt ut i livet. Med brystskjold på kafébordet, storoppsetting på stranden og bleier på vinkveld. Fordi livet er innmari kort, og ingen angrer på sitt dødsleie på at de viste frem puppene på kafé. Anonymkode: 77ac7...07d Ts må amme liggende, hvordan foreslår du å løse det på kafé og tilsvarende?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Alle våre barselsbesøk ble med oss liggende å amme i sofaen. Var også enklere å være litt diskre når vi var liggende siden baby skjerma for puppen 😊 det går seg til❤️ Anonymkode: ad03c...c63 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 Å ha baby er dessverre ganske ensomt den første tiden. Finn deg noe å gjøre mens du ammer. Inviter venner over til deg, se en serie, osv. Det blir bedre etter hvert. Anonymkode: 1e4c5...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 Helt normalt, jeg var også stuck i sofaen i evigheter. Se serie, hør på lydbok, ha en kurv ved siden av deg med snacks og drikke. Gode venner kan du ha på besøk uansett, de bryr seg ikke om positur og påkledning. Og det viktigste av alt; det går over! ❤️ Anonymkode: d8631...765 2
solen2345 Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Klem til deg ❤️ Amming er tøft. Særlig de første ukene. Min baby brukte også over en time på hver amming. Jeg følte mye av det samme dom deg. Nå når han er tre måneder har det gått seg mye mer til. Hinder litt tid. Dersom du ikke orker mer er det lov å gi flaske. Husk, mamming før amming ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg føler med deg ❤️ Da minste her ble født var det alarm på hver 3 time for amming, erstatning på kopp og pumping de første ukene... Jeg orket ikke besøk. Dersom du ønsker besøk er det bare og forberede seg selv og besøket på at du kommer til og ligge på sofaen og amme foran dem. De fleste har vel forståelse for at den første tiden kan være slik ❤️ Anonymkode: 3d58f...5dc
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 Hei, hadde samme type problem. Løste det ved å pumpe og ha melk i kjøleskapet. Så tok jeg bare med en eller to flasker da vi gikk ut, eller ga flaske da vi hadde besøk. Melken holder i minst 4 timer etter at du tar den ut av kjøleskapet. Jeg pleide å ha med en termos med varmt vann som jeg hekte over i en liten bolle for å kunne varme flasken. Bruker denne, så blir det ikke så mye å bære på: https://www.amazon.com/Tommee-Tippee-Closer-Nature-Portable/dp/B004I110D8 Anonymkode: c3883...a95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå