AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #21 Skrevet 20. oktober 2020 5 timer siden, linsejesus skrev: Det stemmer ikke helt. Man kan ha flere kombinasjoner enn xx og xy, f.eks xxy. Men selv med slike variasjoner er det fortsatt bare snakk om to kjønn. Kjønn defineres ikke av kromosomene, men av kjønnscellene, og det finnes kun to typer, altså spermier og egg. Hvilken type kroppen din er bygget for å lage, avgjør hvilket kjønn du har. Det finnes rett og slett ikke noe tredje kjønn, selv om sjeldne syndromer kan gjøre det vanskelig å slå fast kjønnet ved første øyekast. "Kjønnsidentitet" eller "sosialt kjønn" er vel det man på engelsk kaller gender, og de kan man vel ha like mange av som det finnes mennesker. Hva med de som er født med en kropp som er skapt uten mulighet for å lage noen av dem, eller begge? Naturen skaper massevis av mennesker som fødes uten et klart kjønn eller med begge samtidig og det vitner om uvitenhet å bastant mene at det finnes bare to kjønn. Om kategorien "det tredje kjønn" vil gjøre det lettere å plassere seg selv juridisk for disse menneskene er usikkert. Kanskje vi heller burde la de som fødes uten et klart kjønn få lov til å registreres uten kjønn - til de selv eventuelt velger å endre det når de vokser opp og finner sin identitet og vet hvilken vei kroppen deres endrer seg, naturlig eller ved hjelp av nødvendig kirurgi? Uansett - disse menneskene finnes. Ergo finnes det ikke bare to kjønn. Det er en kjennsgjerning som ikke kan diskuteres, det bare er sånn. Hvordan vi skal tilpasse vårt juridiske system så de passer inn, derimot, er et tema det er vel verdt å diskutere. Anonymkode: d88b8...aab 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #22 Skrevet 20. oktober 2020 Det fins to kjønn som er biologiske, men man kan identifisere seg som man vil. Anonymkode: a775a...886
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #23 Skrevet 20. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fins to kjønn som er biologiske, men man kan identifisere seg som man vil. Anonymkode: a775a...886 Feil. Det finnes mange som fødes midt i mellom disse kjønnene, som begge deler eller som ingen av dem. Anonymkode: d88b8...aab 1
herzeleid Skrevet 20. oktober 2020 #24 Skrevet 20. oktober 2020 13 timer siden, Chiyo skrev: Jeg mener nei. Jeg har en venn som er ikke-binær, altså ikke mann eller kvinne. Før noen peker ut at noen har penis og noen har vagina, så vil jeg understreke at jeg skiller mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Svarer du ikke egentlig "ja" her? Ja, det finnes bare to kjønn, mens kjønnsidentitet kan det godt finnes et større antall av? 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #25 Skrevet 20. oktober 2020 Tenkt at man må presisere at JA DET FINNES BARE TO KJØNN! Hva følelsene sier, er noe annet. Men følelser er ikke avgjørende, din woke gjøk! Anonymkode: 5dcdc...228 3 1
linsejesus Skrevet 20. oktober 2020 #26 Skrevet 20. oktober 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva med de som er født med en kropp som er skapt uten mulighet for å lage noen av dem, eller begge? Naturen skaper massevis av mennesker som fødes uten et klart kjønn eller med begge samtidig og det vitner om uvitenhet å bastant mene at det finnes bare to kjønn. Om kategorien "det tredje kjønn" vil gjøre det lettere å plassere seg selv juridisk for disse menneskene er usikkert. Kanskje vi heller burde la de som fødes uten et klart kjønn få lov til å registreres uten kjønn - til de selv eventuelt velger å endre det når de vokser opp og finner sin identitet og vet hvilken vei kroppen deres endrer seg, naturlig eller ved hjelp av nødvendig kirurgi? Uansett - disse menneskene finnes. Ergo finnes det ikke bare to kjønn. Det er en kjennsgjerning som ikke kan diskuteres, det bare er sånn. Hvordan vi skal tilpasse vårt juridiske system så de passer inn, derimot, er et tema det er vel verdt å diskutere. Anonymkode: d88b8...aab Selvsagt bør vi ha rom for at folk oppfatter seg som et annet kjønn enn det de har biologisk sett. Men nei, det finnes ikke mer enn to kjønn. Det fødes heller ikke "massevis" av mennesker som fødes uten et klart kjønn. I praktisk talt alle tilfeller er det helt åpenbart hvilket kjønn man er. Hvis det er usikkert pga. misdannelser eller lignende, kan man slå det fast ved biologiske tester. Kjønnet bestemmes av hvilke kjønnsceller man er skapt for å lage, ikke hvorvidt man faktisk lager dem. En fem år gammel jente og en 80 år gammel dame er like mye det kvinnelige kjønn som en 30-åring som har fått flere barn. Kjønn er binært. Det handler om hvilken rolle individet har i reproduksjonen, og det er en av to - egg eller spermier. Om vi vil, kan vi jo definere 438729 forskjellige kjønn basert på fysiske trekk eller hvilke farger man foretrekker for den saks skyld, men kjønn er først og fremst et biologisk begrep, og et individs kjønn kan ikke endres hverken til det motsatte kjønn eller til et imaginært "tredje" kjønn. Men som sagt bør det selvsagt være greit å være transperson eller føle at man ikke passer inn i noen av de klassiske normene. Hvis det ikke skader andre, ser jeg ikke problemet. Men jeg ser definitivt problemer med å påstå at kjønn enten ikke eksisterer, eller at det finnes flere enn to, for da har man beveget seg inn i ren fornektelse av biologiske realiteter. Det blir som å si at mennesker har et spekter av armer og bein. Ja, det hender en sjelden gang at noen blir født med bare én arm eller tre bein, men det er like fullt et faktum at mennesker har to armer og to bein. 4 4
ltfutt Skrevet 20. oktober 2020 #27 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg mener det finnes to kjønn, men at de som har vært igjennom en prosess for å bytte kjønn skal respekteres fullverdig som det kjønnet de ønsker å være. Åpner man opp for flere "kjønn" ser jeg egentlig ingen ende på hvor mange forskjellige "identiteter" det går an å putte på folk.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #28 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkt at man må presisere at JA DET FINNES BARE TO KJØNN! Hva følelsene sier, er noe annet. Men følelser er ikke avgjørende, din woke gjøk! Anonymkode: 5dcdc...228 Altså, jeg stilte bare et spørsmål, og jeg vet at det er mange som har forskjellige meninger rundt nettopp dette, så jeg tror ikke at jeg er en gjøk, nei... Anonymkode: dac1e...e73
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #29 Skrevet 20. oktober 2020 Hvor mange kjønn det er, eller hva folk har lyst til å bli kalt, er noe jeg ikke klarer å finne interessant. Det går ikke ut over meg på noen som helst måte. La folk få gjøre som dem selv vil. Jeg skjønner meg enda mindre på de som opptatt av at det bare er to kjønn, enn jeg skjønner meg på de som er ikke-binære. Hvorfor bryr du deg? Herregud! Anonymkode: 5840a...365
Hank Amarillo Skrevet 20. oktober 2020 #30 Skrevet 20. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange kjønn det er, eller hva folk har lyst til å bli kalt, er noe jeg ikke klarer å finne interessant. Det går ikke ut over meg på noen som helst måte. La folk få gjøre som dem selv vil. Jeg skjønner meg enda mindre på de som opptatt av at det bare er to kjønn, enn jeg skjønner meg på de som er ikke-binære. Hvorfor bryr du deg? Herregud! Anonymkode: 5840a...365 Hvorfor bryr du deg om hva folk bryr seg om? 2
Robert Koch Skrevet 20. oktober 2020 #31 Skrevet 20. oktober 2020 17 hours ago, linsejesus said: Det stemmer ikke helt. Man kan ha flere kombinasjoner enn xx og xy, f.eks xxy. Men selv med slike variasjoner er det fortsatt bare snakk om to kjønn. Kjønn defineres ikke av kromosomene, men av kjønnscellene, og det finnes kun to typer, altså spermier og egg. Hvilken type kroppen din er bygget for å lage, avgjør hvilket kjønn du har. Det finnes rett og slett ikke noe tredje kjønn, selv om sjeldne syndromer kan gjøre det vanskelig å slå fast kjønnet ved første øyekast. "Kjønnsidentitet" eller "sosialt kjønn" er vel det man på engelsk kaller gender, og de kan man vel ha like mange av som det finnes mennesker. Jo, kjønn defineres av kromosomene - nærmere bestemt kromosompar 23, som enten gir kombinasjonen XX for kvinne, eller XY for mann. Kjønnscellene definerer ikke kjønn, utover hvilket kjønnskromosom de inneholder, og derved tilfører det nye individet ved fertilisering. En eggcelle inneholder alltid et x-kromosom. En sædcelle inneholder alltid enten x eller y. Kombinasjonen ved fertilisering avgjør biologisk kjønn. Det du nevner om andre kombinasjoner, er ikke normale individer, og vil preges av ulike avvik, enten fysiologiske, mentale eller begge. En normal mann klassifiseres som 46XY, og en normal kvinne som 46XX. De vanligste avvikene i kromosompar 23 er 45X0 (Turners syndrom) og 47XXY (Klinefelters syndrom). Selv om disse syndromene gir hypogonadisme med mangelfull pubertetsutvikling og (som oftest) infertitlitet, vil man allikevel se fenotypiske trekk som hhv. kvinne og mann. En del barn fødes med tvetydige kjønnsorganer hvert år. Tidligere ble disse alltid kirurgisk korrigert til kvinne - simpelthen fordi det er mye enklere kirurgisk. I dag har vi mulighet til genotyping, og kirurgi er blitt en mye mer intrikat affære, bl. a. på grunn av debatten om kjønnsidentitet - uten at jeg skal gå videre inn på det. Man kan ikke genetisk klassifisere mer enn to kjønn. Kjønssidentitet er derimot noe helt annet - men det handler ikke om biologi, uansett hvor mye man skulle ønske det. Selv etter gjennomført juridisk kjønnsskifte, hormonbehandling og kjønnskorrigerende kirurgi, har man bibeholdt sitt genetiske kjønn. Det er nok plagsomt for mange med kjønnsdysfori, men det er en realitet man ikke kan komme forbi. Utover det, bør man absolutt respektere de som har vanskelig kjønnsidentitet, og som har valgt å endre sitt kjønn på de måter som er mulige. 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #32 Skrevet 12. september 2023 Har sett personer som opptrer i begge kjønn samtidig. Er dette et eget kjønn? Anonymkode: 80627...d6b
Anocopy Skrevet 12. september 2023 #33 Skrevet 12. september 2023 Poenget med kjønn er klar definisjon av seksuell reproduksjon. Det er kun 2 kjønn som er relevante for dette, i likhet med de aller fleste pattedyr. Ja, noen blir f.eks. intersex med kromosomfeil, men dette er 1. et avvik og 2. ikke relevant for reproduksjonen vår. Så ja, det er 2 kjønn. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #34 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har sett personer som opptrer i begge kjønn samtidig. Er dette et eget kjønn? Anonymkode: 80627...d6b Er også veldig nysgjerrig å hva disse vil bli kalt Når for eksempel har penis, store pupper, kler seg i dameklær og har skjegg. Hva er man da? Anonymkode: 4dbdc...1cb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #35 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 19.10.2020 den 18.16): Ja eller nei? Anonymkode: dac1e...e73 Ja 🙄🤦♀️ kan du bevise og dokumentere noe annet 🤷♀️da vinner du i såfall en mengde "premier" og kan leve ubekymret resten av ditt liv 🤗💃🤦♀️ Anonymkode: 2148d...530 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #36 Skrevet 12. september 2023 Det finnes kun to kjønn. Hvis du blir drept, og ender opp så maltraktert at det må dna-test til, så vil du komme ut som enten mann eller kvinne. Enkelt og greit. Folk kan føle seg som hva de vil for min del, men å endre dna kan vi vanlige dødelige vanskelig gjøre noe med. Så, du er enten dame eller mann. Anonymkode: 22bc0...530 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #37 Skrevet 12. september 2023 Når et barn fødes er det enten gutt eller jente. Det finnes kun 2 skjønn. Om noen føler seg annerledes, handler det om det mentale. Man er fortsatt gutt selv om man føler seg som ei jente, en katt eller en fugl Anonymkode: d145b...e55 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #38 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er også veldig nysgjerrig å hva disse vil bli kalt Når for eksempel har penis, store pupper, kler seg i dameklær og har skjegg. Hva er man da? Anonymkode: 4dbdc...1cb Vedkommende er mest sannsynlig mann, siden pupper og dameklær er lettere å gjøre noe med enn penis og skjegg. Men hva de vil kalle seg? Conchita Wurst kaller seg ikke trans, men homofil og dragqueen. Han har vel og merke ikke operert på seg pupper, og opptrer jo også som sitt eget navn, så han er kanskje ikke et godt eksempel. Anonymkode: 22bc0...530
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #39 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vedkommende er mest sannsynlig mann, siden pupper og dameklær er lettere å gjøre noe med enn penis og skjegg. Men hva de vil kalle seg? Conchita Wurst kaller seg ikke trans, men homofil og dragqueen. Han har vel og merke ikke operert på seg pupper, og opptrer jo også som sitt eget navn, så han er kanskje ikke et godt eksempel. Anonymkode: 22bc0...530 Sistnevnte er vel bare en mann som har kledd seg ut som dame? Hvis jeg som mann tar på meg dameklær så er jeg jo fortsatt mann. Anonymkode: af3ca...96d 1
Druid Skrevet 12. september 2023 #40 Skrevet 12. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.10.2020 den 18.16): Ja eller nei? Anonymkode: dac1e...e73 Spørsmålet krever pressisering: hva mener du med kjønn? 1. i forhold til samfunnstrukturell betydning finnes det to kjønn: mennesker som er faktisk i stand til å få levende mennesker ut av kroppen sin, og alle andre. 2. biologisk i form av kjønnsorganer, snakker vi primært om to. Kansje man bør tenke tre. 3. Biologisk i forhold til kromosomer, snakker vi vel om 7 tror jeg, uten at vi vet hva det EGENTLIG betyr. 4. I samfunnsmessig identitet er det idiotisk å snakke om antall. Kjønnsidentitet er hva du vil. Man må bare forstå konsekvensene. For å kunne diskutere dette, er det ikke nok å lete etter enkle svar, man må ha en idee om hva svaret skal bety. Endret 12. september 2023 av Druid 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå