AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg har det ganske varmt på badet, og nylig har jeg lukket ventilasjonssluket fordi jeg hører lyder utenifra og slik, men nå etter å ha dusjet og satt på mer varme på badet, ser jeg at det kondenserer og drypper vann fra sluket. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg rett og slett bare ha det åpent? Eller kan det være et annet problem? Anonymkode: f4b78...0bf
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Du må jo ha 2 åpninger for å få gjenomstrømning i rommet så tipper eneste muligheten er å åpne det for å få god nok ventilasjon 😉 Anonymkode: fac0f...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 1) Det er en ventilasjonsluke, ikke et ventilasjonssluk. Sluk sitter i gulvet (eller vasken) så vann kan renne ut. 2) Ventilasjonsluker er der for å ventilere lufta i rommet, blant annet for å få ut fuktig luft så du har et passe tørt og sunt inneklima. Når luka lukkes slipper ikke den fuktige luften ut. Da får du gjerne kondens på tak og vegger, og ikke minst på innsiden av luka, som på denne tiden av året gjerne er litt kaldere enn resten av veggen. Denne fuktigheten kan skape grobunn for sopp og mugg, som igjen er temmelig dårlig for inneklimaet og helsa di. Konklusjon: Åpne luka. Den er der av en grunn. Det som lager lyder utenfor er garantert mindre farlig enn å puste inn soppsporer. Anonymkode: 3d4d6...106 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det ganske varmt på badet, og nylig har jeg lukket ventilasjonssluket fordi jeg hører lyder utenifra og slik, men nå etter å ha dusjet og satt på mer varme på badet, ser jeg at det kondenserer og drypper vann fra sluket. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg rett og slett bare ha det åpent? Eller kan det være et annet problem? Anonymkode: f4b78...0bf Veldig dumt å lukke ventilasjonen på badet. Høres ut som du har alt for høy luftfuktighet, det fører til kondens og fuktskader. Fin måte å ødelegge en bolig på. Du kan måle luftfuktigheten med en slik. Den bør holdes godt under 60% https://www.clasohlson.com/no/Hygrometer-termometer/p/36-6779 Anonymkode: 4d9ef...178
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå