Gå til innhold

Samboer som ikke eier skam og ikke ser problemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lang utdannelse og mange år i arbeidslivet bak meg. Sammen har vi tre barn i spredt alder. 

For noen år siden begynte jeg å slite med hodepine og tungpust, og det ene førte til det andre, og det var mye mer alvorlig enn man trodde. 

Jeg ble sykemeldt og jeg har forsøkt komme meg tilbake i jobb, men det går ikke. For meg er dette et veldig nederlag, jeg elsker jobben min og det gamle livet mitt, og føler stor sorg over å nå såvidt orke å kjøre unger på trening eller bare handle om jeg vært hos legen. 

Har brukt flere tusen av sparepenger på behandling i utlandet og masse dumme ting som dette bare for å kanskje kunne jobbe. 

Sum summarum så er jeg jo nå på AAP, og på vei til ufør. Noe jeg syns er flaut. Ikke fordi det er så flaut å være syk, men fordi jobbidentiten min var så stor del av meg. Jeg har masse etterutdanning og har brukt masse tid på å utvikle meg innenfor faget. 

Uansett så har min samboer begynt å fortelle folk på sin jobb at jeg er ufør eller på vei til å bli det om de spør han om hva jeg har studert etc. Jeg sa til han at det er fint om du ikke sier det, for når de spør så er det ofte studenter etc på jobben hans som lurer på noe, og det blir bare rart om jeg som 'snart ufør' skal gi råd eller lignende. Han mente jeg var forfengelig som brydde meg om dette, og det stemmer sikkert, men jeg syns ikke det er hans jobb å fortelle at jeg er ufør eller lignende, mye fordi han ikke egentlig helt forstår at det ikke handler om 'hodepinen som var noe annet', men en varig nedsatt arbeidsuførhet og at det gjør vondt. Jeg har ikke valgt dette selv og jeg flasher ikke til andre at jeg er på aap. Jeg har ikke engang sagt det til barna, for jeg vil at vi skal ha et 'normalt liv'.. 

Uansett, så er han nå sur fordi jeg ble irritert over at han forteller alt og alle at jeg er på vei til ufør, og han mener jeg er urimelig. Jeg mener derimot at han ikke har rett til å fortelle dette til alle, og at det holder helt fint om han sier jeg er sykemeldt eller lignende.. 

Anonymkode: 90cd9...de8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt for opptatt av hva helt andre mennesker tenker da.

Hvorfor er du så usikker? Mindreverdighetskomplekser du burde ta opp med noen profesjonelle kanskje?

Anonymkode: 58874...696

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt for opptatt av hva helt andre mennesker tenker da.

Hvorfor er du så usikker? Mindreverdighetskomplekser du burde ta opp med noen profesjonelle kanskje?

Anonymkode: 58874...696

Vet du, jeg bryr meg ikke så mye om hva folk mener, men veien til ufør ttenger faktisk ikke folk som ikke kjenner meg ta del i. 

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet

Du er ikke ufør og da er det jo urimelig at han forteller dette til alle. Du har fremdeles din erfaring og bakgrunn, men er for tiden syk. Hva som skjer i fremtiden er det altfor tidlig å legge frem nå. 

Skrevet
Akkurat nå, theTitanic skrev:

Du er ikke ufør og da er det jo urimelig at han forteller dette til alle. Du har fremdeles din erfaring og bakgrunn, men er for tiden syk. Hva som skjer i fremtiden er det altfor tidlig å legge frem nå. 

Ja, sånn tenker jeg også. Han kan godt si jeg er syk og ikke jobber, det jeg reagerer på er at han sier 'snart ufør' eller 'ufør' uten å nevne noe mer. 

• Liker 4
Skrevet

Støtter deg, ts. Det er kun du som skal si noe om det, hvis det blir slik en gang. Uansett så er din helse DIN helse. 

Anonymkode: 0d6bb...cc5

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støtter deg, ts. Det er kun du som skal si noe om det, hvis det blir slik en gang. Uansett så er din helse DIN helse. 

Tusen takk. Vet det sikkert høres forfengelig eller stolt ut men det er faktisk ikke noe alle andre har noe med.. 

• Liker 7
Skrevet

Helt enig. :) 

• Liker 5
Skrevet

Det positive som kan leses ut av dette er at samboeren din ikke skammer seg over at du muligens kan bli ufør. Selvom han deler informasjon du ikke ønsker skal bli delt, så er det noe bra å ta med seg her. 

Anonymkode: 9a1ef...44d

• Liker 19
Gjest byråkrati
Skrevet

Tenker at det ikke spiller noen rolle hvem av dere som har rett. Problemet her er at samboer ikke gidder ta hensyn til deg når det gjelder en slik bagatell. Det koster han ingenting å si noe annet, men det betyr noe for deg. Det smålig, uansett om han har rett eller feil. 

Skrevet

Støtter deg.

Uavhengig av hva man mener. Det betyr noe for deg, da skal han støtte og respektere det. 

Anonymkode: 729f4...56b

• Liker 5
Skrevet

Its not he's story to tell...

Anonymkode: 4d978...3ed

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor holde det skjult for barna? De forstår nok mer enn dere tror og de fortjener sannheten.

Anonymkode: 3a9ef...6a8

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor holde det skjult for barna? De forstår nok mer enn dere tror og de fortjener sannheten.

Anonymkode: 3a9ef...6a8

Barna trenger faktisk ikke bekymre seg for dette, det holder at de vet jeg er syk og akkurat nå ikke jobber. Kjennes veldig rart å skulle fortelle de om aap etc. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg bryr meg ikke så mye om hva folk mener, men veien til ufør ttenger faktisk ikke folk som ikke kjenner meg ta del i. 

Har ikke noen gode råd, men er i samme situasjon som deg og må si jeg forstår deg veldig godt!

Vis meg den personen som synes det er greit at andre flasher der man selv føler på som det største nederlaget man kan tenke seg. Og i tillegg før man under hele tatt er fortrolig med det selv. Nei, det er absolutt ikke greit.

Anonymkode: 9fd75...a9b

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det positive som kan leses ut av dette er at samboeren din ikke skammer seg over at du muligens kan bli ufør. Selvom han deler informasjon du ikke ønsker skal bli delt, så er det noe bra å ta med seg her. 

Anonymkode: 9a1ef...44d

Da synes jeg du ser på dette med veldig positivt blikk. Når TS forteller at hun har god utdannelse, har jobbet lenge og at jobbidentiteten hennes er og har vært veldig viktig for henne, da synes jeg det er mildt sagt spesielt at mannen velger å definere henne som "den uføre"/"hun med sykdommen" når han omtaler henne til folk som ikke kjenner henne. Er det det han vil at andre skal tenke på kona hans som? 

En ting er å si det som det er til venner og familie, men det er unødvendig å "gni det inn" til folk han kun kjenner gjennom jobben, og som faktisk spør om noe helt annet. 

Skrevet
Akkurat nå, ti10 skrev:

Da synes jeg du ser på dette med veldig positivt blikk. Når TS forteller at hun har god utdannelse, har jobbet lenge og at jobbidentiteten hennes er og har vært veldig viktig for henne, da synes jeg det er mildt sagt spesielt at mannen velger å definere henne som "den uføre"/"hun med sykdommen" når han omtaler henne til folk som ikke kjenner henne. Er det det han vil at andre skal tenke på kona hans som? 

En ting er å si det som det er til venner og familie, men det er unødvendig å "gni det inn" til folk han kun kjenner gjennom jobben, og som faktisk spør om noe helt annet. 

Ja, nemlig. Klarer ikke multisitere deg og den over dessverre. 

Jeg føler at om en lærling på jobb spør 'Hvilket universitet gikk kona di på' så er svaret 'Hun gikk på NTNU men er ufør nå, eller snart da' et helt sykt svar. 

Det er klart det er fint at han ikke syns det er flaut at jeg er syk, men samtidig tror jeg ikke de fleste syns det er pinlig å ha en syk samboer. Men når jeg blir 'hun uføre' så sier det ingenting men alt om meg. Skjønner at det kanskje blir mye å forklare at

Kona mi gikk på UiO, så NTNU, jobbet tre år i statene, så tok hun etterutdanning på karolinska, jobbet så i xx og xx og xx og så fikk hun en hodepine som viste seg å være xx sykdom og nå 7 år senere er hun fortsatt syk og mulig snart ufør. 

Derfor kan han si

Hun gikk på NTNU. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig med deg ts. Men jeg synes ikke han skal fortelle det til NOEN, dette handler om deg, ikke han. Når folk spør hva du har studert, så får han ev svare på det da. 

Min mann drev også og fortalte sånn om meg, og jeg la ned fullstendig veto. Han synes jeg er urimelig, men det gir jeg blanke i. Det virker nemlig som han forteller for å få oppmerksomhet/sympati selv, og det gidder jeg ikke. Patetisk!

For eksempel når jeg er syk, så forteller han det til familien sin, som da blir helt over seg over hvor stakkars han er som må klare ting alene og hvor utrolig flink han er osv. Så ringer de flere ganger i uka for å sjekke at han er ok, men ikke et ord om meg... så ja. Hva er poenget. 

Anonymkode: b1c46...c31

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noen gode råd, men er i samme situasjon som deg og må si jeg forstår deg veldig godt!

Vis meg den personen som synes det er greit at andre flasher der man selv føler på som det største nederlaget man kan tenke seg. Og i tillegg før man under hele tatt er fortrolig med det selv. Nei, det er absolutt ikke greit.

Anonymkode: 9fd75...a9b

Nei nettopp. Jeg har skjønt at det går mot ufør men jeg har ikke akseptert at jeg aldri skal jobbe igjen og jeg sliter veldig med akkurat det, for jeg elsker jobben min. Jeg hadde drømmejobben, drømmeutdannelsen og alt jeg ønska meg og så ble jeg syk. Det suger. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg ts. Men jeg synes ikke han skal fortelle det til NOEN, dette handler om deg, ikke han. Når folk spør hva du har studert, så får han ev svare på det da. 

Min mann drev også og fortalte sånn om meg, og jeg la ned fullstendig veto. Han synes jeg er urimelig, men det gir jeg blanke i. Det virker nemlig som han forteller for å få oppmerksomhet/sympati selv, og det gidder jeg ikke. Patetisk!

For eksempel når jeg er syk, så forteller han det til familien sin, som da blir helt over seg over hvor stakkars han er som må klare ting alene og hvor utrolig flink han er osv. Så ringer de flere ganger i uka for å sjekke at han er ok, men ikke et ord om meg... så ja. Hva er poenget. 

Anonymkode: b1c46...c31

YES HELT ENIG!!!!!!! Det er faen så jævla irriterende. De spør hva jeg har studert, ikke om jeg er ufør eller syk. 

Han er faktisk litt sånn ellers og. Haha. Med barna. 

Typ:

Går barn2 på fotball? 

Han: ja, går på fotball men har hjertefeil

😶

Han er ganske introvert og dårlig på smalltalk men det er ingen unnskyldning. Jeg sier ikke til folk at 'ja han studerte ved universitetet Nord men har en inngrodd tånegl'.. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...