AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Sønnen er 14 år og vil sjelden henge med venner. Han foretrekker heller å være alene, eller med oss foreldre og søsken. Er altfor mye på rommet med spilling og mobil. Som mor blir jeg både stress og bekymret og maser om at han bør avtale med noen og finne på noe, sport etc, men nei. Han trener litt, men alt skal helst foregå hjemme i trygge omgivelser, tydeligvis. Han kan finne på å be om å få noe, som betaling, for å lage en avtale og finne på noe med en kompis. Altså gleden ved å f.eks få en ting eller en kebab, er større enn gleden med å være med andre. Han har dog sine utfordringer ift en diagnose.. Men likevel. Var mer sosial før. Virker som han foretrekker å gjøre alt alene. Men liker å henge med familien ift ulike aktiviteter, sport, trening, turer m.m. Blir jo litt bekymret. Vi foreldre ser at han trenger virkelig å være sosial med andre jevngamle og kan "vokse" mye på det. Ikke lett å tvinge han på idrett heller, da han bla er sensitiv for støy, ikke liker nye steder og mennesker m.m. Har forsøkt flere ganger ift sport.. Flere med likn utfordring? Anonymkode: 9e62e...fe6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Vet du at han faktisk har noen venner å finne på ting med da? Er ikke sikkert det å være alene er et valg han tar. Anonymkode: 955be...c52
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #3 Skrevet 19. oktober 2020 Vet du om han spiller med andre på nettet? Gutter i den alderen har gjerne vanskelig for å finne arenaer hvor de kan finne på ting sammen. Hjemme hos hverandre kan bli for intimt og flaut på grunn av familie, å henge rundt på et kjøpesenter er ikke særlig fristende, og at 2-3 14 åringer skal finne på å gå tur med hverandre er kanskje for mye å be om. Anonymkode: 8fc8a...751 4
Cata Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Hvis gutten faktisk trives med å være alene, hvorfor må han da "tvinges" til å være sosial? 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Skrevet 19. oktober 2020 Kanskje han er sosial og har masse venner på nett. Anonymkode: e8ce1...64c 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Skrevet 19. oktober 2020 Ikke alle har så mange venner. Jeg fungerer dårlig sosialt, og har derfor vært mye alene. Må bare akseptere at sånn er det Anonymkode: f6422...cf2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg ble holdt utenfor og mobbet da jeg var i den alderen. Lærerne mente jeg hadde valgt å være alene av fri vilje, men jeg ville veldig gjerne ha venner. Det var bare ingen som ville være min venn 😔 Anonymkode: af134...38e 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ble holdt utenfor og mobbet da jeg var i den alderen. Lærerne mente jeg hadde valgt å være alene av fri vilje, men jeg ville veldig gjerne ha venner. Det var bare ingen som ville være min venn 😔 Anonymkode: af134...38e Så poenget mitt er; er du sikker på at han velger å være alene? Anonymkode: af134...38e 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 Hvorfor i alle dager skal du bestemme hvor sosial han trenger å være? Beklager, men jeg blir helt provosert av innlegget ditt. HAN bestemmer eget sosiale behov. Ikke du. Det er overhodet ikke noe galt i å være introvert, og foretrekke å slappe av hjemme i fred. Jeg er voksen og introvert, og ikke faen om jeg orker henge med venner eller være sosial etter en lang dag på jobb. Samme da jeg gikk på skolen - da hadde jeg måttet være med folk hele dagen, og trengte å lade batteriene i fred og ro hjemme. Anonymkode: 88f62...683 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du at han faktisk har noen venner å finne på ting med da? Er ikke sikkert det å være alene er et valg han tar. Anonymkode: 955be...c52 Jovisst, han har det. Vet om alle guttene i klassen bla og hvem han henger med i skoletiden samt andre gutter utenom klassen også. Anonymkode: 9e62e...fe6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så poenget mitt er; er du sikker på at han velger å være alene? Anonymkode: af134...38e Han velger å være alene, ja. Anonymkode: 9e62e...fe6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 Hvorfor er det da et problem om han aktivt velger det selv? Jeg var en ungdom som trivdes best alene og som voksen på 30 år nå så velger jeg heller å være alene enn med andre mest mulig fordi jeg er ferdig sosialisert løpet av arbeidsdagen. Anonymkode: 8c37f...de8 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje han er sosial og har masse venner på nett. Anonymkode: e8ce1...64c Joda, jeg vet at han spiller online og med andre. Men jeg må vel akseptere at han er introvert og tro det går fint.. Som jeg forstår er det mer vanlig for gutta å ikke henge sammen så mye på fritiden, foruten i sportslig sammenheng. Anonymkode: 9e62e...fe6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, jeg vet at han spiller online og med andre. Men jeg må vel akseptere at han er introvert og tro det går fint.. Som jeg forstår er det mer vanlig for gutta å ikke henge sammen så mye på fritiden, foruten i sportslig sammenheng. Anonymkode: 9e62e...fe6 Selvfølgelig skal du akseptere at han er introvert! Og selvølgelig går det fint! Hjelpe meg, har du sånne holdninger til folk generelt? 1/3 av befolkningen er faktisk introvert... og det går helt fint med oss, tenk det, Hedda.. Det er ikke en sykdom eller et syndrom, eller noe negativt eller galt, og vetduhva, bare at du tenker tanken på at det er noe du liksom skal måtte "akseptere"..? Anonymkode: 88f62...683
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 Min gutt var sånn og han har ingen diagnose. Fra 13-15/16 satt han mest på rommet og spilte. Plutselig når han begynte på videregående ble han supersosial. Nå er han 18 og knapt hjemom for å spise mellom skole, trening og sosial aktivitet... Så vær også obs på at mange ungdommer har perioder der de trekker seg tilbake mye. Anonymkode: c050e...347
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, jeg vet at han spiller online og med andre. Men jeg må vel akseptere at han er introvert og tro det går fint.. Som jeg forstår er det mer vanlig for gutta å ikke henge sammen så mye på fritiden, foruten i sportslig sammenheng. Anonymkode: 9e62e...fe6 Selv om det for deg virker helt utrolig at man ikke ønsker å være sosial, så er det for mange veldig deilig å bare være hjemme og i trygge omgivelser. Hvis du bare hadde spurt sønnen din er jeg sikker på at han hadde sagt at han foretrekker å være hjemme og sosial fra gutterommet:) Det skal ikke bare aksepteres, det skal respekteres. Han er forskjellig fra deg, og er ikke det bare så fint? Anonymkode: c2ba4...d7f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 Du får se positivt på at han holder seg unna bråk, fester med alkohol, osv. 😅 Nyt tiden han er rolig. Det finnes ikke noe negativt med det 😊 Kan være han er veldig sliten av skolen, og trenger å ta det med ro 😊 Anonymkode: ce4fb...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå