AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #21 Del Skrevet 20. oktober 2020 Min samojed koser seg godt med avslappende dager en gang i blant. Men når han får nok av å slappe av, blir han bøllete. Så mentalt stimuli er like viktig! De er ekstremt smarte hunder som trenger og få brukt både psyken og det fysiske. For oss så er det helt nødvendig å ha en boltreplass ute. Han vil helst være ute hele tiden, i all slags vær. Det er stor forskjell på feks en samojed og en selskapshund som feks golden eller Berner sennen, som for øvrig også kan brukes til trekk, sykkel, fjellturer. Så tenk litt på hvorfor dere har landet akkurat på samojeden. samkjønnsagressjon - skal ikke forekomme hos samojed. Min elsker alt som lever av hele sitt hjerte. (Nesten for mye loooove 😅)Men vær nøye med oppdretter. Kjenner en som har en veldig aggressiv samojed, og de driver fortsatt med oppdrett av disse individene. stahet/egenrådig - JA 😂 ikke noe mer å si om det. Men du blir kjent med hunden din, og lærer hva som funker og ikke. Min går løs, og lystrer til klikker. Men det tok TID og tålmodighet. pels - velkommen til en ny verden😂😂. Det er hekt ekstremt når de røyter. EKSTREMT. De krever børsting/blåser flere ganger i uka. Samojeden er verdens mest elskverdige og kjærlige hunder. De er morsomme og elsker familien sin (og alle andre) over alt på jord ❤️ Ville aldri valgt noe annet om jeg hadde fått valget igjen. MEN! Det er mye merkelig avl på samojeden. Pass på å velge oppdretter med omhu. Les deg opp på hvordan en samojed skal være, både lynne og utseende og velg oppdretter deretter. Ser noen driver oppdrett av hunder som ikke lenger ser ut som samojed 😭 små stutte boller med lang pels 😭😭😫😫 Anonymkode: 67d94...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 20. oktober 2020 #22 Del Skrevet 20. oktober 2020 De samojedene jeg har møtt har virket som rene kosebamser i forhold til visse andre polarhundraser. Bra du gjør din research, men ikke undervurder individuelle forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #23 Del Skrevet 20. oktober 2020 Svigers har hatt en samojed. Den var en helt ok og rolig familiehund, men bjeffet mye. Det mest negative var at den var veldig sta og lite interessert i folk. Ville være ute, vekk fra oss. Men mulig det er individet og ikke rasen, evt om svigers gjorde noe feil. Anonymkode: a8fe7...798 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #24 Del Skrevet 20. oktober 2020 Mine eldre svigerforeldre har en 2-3 år gammel samojedtispe og de er på lang nær så aktive som du skisserer her. Det er ikke nødvendigvis en hund du må løpe villmann med hver dag selv om de liker å jobbe innimellom. Tror det er viktig å velge riktig oppdretter, for jeg vil tro de som fokuserer på sterke trekk/arbeidslinje har kanskje mer krevende hunder. Husk også, at jo mer du mosjonerer hunden, desto mer vil den kreve! 😅 Det betyr ikke at jeg oppfordrer folk å ikke gå turer og trene hunden, men legger du opp til et toppturnivå hver dag, så blir det altså det som kreves. Anonymkode: 6e655...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #25 Del Skrevet 20. oktober 2020 Jeg også vurderte å skaffe meg samojed. På mange måter hadde den passet veldig bra hos oss. Etter å ha lest meg godt opp på rasen, ble den valgt vekk nettopp pga. at det er vanskelig å trene de til å komme på innkalling i enkelte situasjoner. Av samme grunn ble siberian husky og alaska husky valgt bort. Det finnes mange andre raser som kan brukes til de aktivitetene du skisserer. Dette handler jo om ønsker og prioriteringer. For meg er det veldig viktig at jeg kan slippe hunden løs uten å måtte trene meg og hunden ihjel på akkurat det. Med mye trening og tålmodighet kan det godt hende at dere lykkes med innkallingstreningen på samojed. Jeg så en gang en siberian husky delta i agility, og det er svært vanskelig å trene en slik hund til noe slikt. Går det, så går det å lykkes med innkallingstrening med samojed. Anonymkode: 57e02...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå